Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ingen feil funnet på feilsøking, men regningen er på 1000kr


Anbefalte innlegg

Har en bil med problemer på tomgang. Når jeg først skrur den på så hender det at an dør, men etterhvert så holder motoren seg i gang, men da med varierende turtall. Merker ingenting når jeg kjører, dette er altså bare på tomgang.

 

Den var inne på feilsøking hos et bilverksted i Sandnes (Del av Mekonomen kjeden) siden de skulle være så gode på alle bilmerker.

 

De sier at de brukte 3 timer og de finner ikke feilen. Dette skal de ha 990kr for. (som er en times pris).

 

Er det noe å klage på her? Eg betale gjerne 2000kr om noen kan fortelle hva som er galt med bilen, men dette er bare å kaste pengene i søpla...

 

Lurer på om dette er vanlig praksis? Forstår litt at de har brukt tid på det, men de kan ikke fortelle meg noen ting, så hva de holdt på med i 3 timer aner jeg ikke.

"Spesialister på alle bilmerker med tidsryktig kunnskap og utstyr", står det på sidene deres. Tullball.

Endret av ~~Undertaker~~
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, forstår jeg sliter her uansett. Sinte tonen i første post skyldes frustrasjon. Måtte bare reagere litt da de ikke kunne fortelle meg hva de holdt på med i 3 timer.

Så nå stiller jeg like blank på neste verksted. (som nå blir merkeverkstedet).

 

Hvis ikke de finner feilen så vet jeg ikke hva jeg skal gjør. Får håpe på det beste.

Lenke til kommentar

Skjønner godt at du er frustrert, det er alldeles ikke noe morsomt å betale penger og fremdeles sitte med problemet. :wallbash:

 

Har du forsøkt å lage en tråd på et merkeforum? Ofte finnes det ganske mye teknisk kompetanse på slike fora, og man har oversikt over de mest vanlige feilene. Er du heldig finnes det noen i ditt nærområde som har god peiling og kan hjelpe deg, og sannsynligvis finner du gode tips om hvor delene kan kjøpes også. :)

Lenke til kommentar
Så om jeg bruker 3 timer på å lete etter noe, men ikke finner det så mener ikke du at jeg har gjort noe som helst? Eller for å snu på det; ville du nektet å betale meg 2000 for å lokalisere feilen dersom det bare tok meg 2 minutter med et multimeter?

Spørsmålet er heller hvorfor kunden skal betale for at de ansatte mekanikerne har for dårlige kunnskaper? Hva er det som gir verkstedet rett til å kreve betaling for et produkt de ikke har levert? Det er helt irrelevant at de har brukt 3 timer på arbeidet, sålenge problemet er at verkstedet ikke innehar kompetansen til å finne feilen. Hadde de hatt peiling ville de funnet feilen mye raskere.

 

Til trådstarter: Er usikker på hva loven sier om slike tilfeller, men jeg ville iallefall tatt kontakt med forbrukerrådet for å høre om det er noe vits i å klage på regningen.

Lenke til kommentar
Skal jeg stå i 3 timer uten å få fakturert timer?

 

Hadde du jobba gratis i 3 timer selv kanskje?

 

Feilsøking er ikke så lett som mange tror..

 

"bare å koble til apparatet" bla bla bla...

I fotoforumet klager du over at bryllupsfotografen ikke har levert forventet produkt (hvilket jeg er enig i), men når et verksted ikke leverer produktet er det plutselig ok?

 

Igjen spør jeg; hvorfor skal kunden betale for at du ikke innehar kunnskaper nok ("Spesialister på alle bilmerker med tidsryktig kunnskap og utstyr")?

Endret av magnusgl
Lenke til kommentar
Igjen spør jeg; hvorfor skal kunden betale for at du ikke innehar kunnskaper nok ("Spesialister på alle bilmerker med tidsryktig kunnskap og utstyr")?

 

Jeg jobber selv på bilverksted, (Audi), og det hender vi ikke finner ut av ting, det skal sies at det er sjeldent..

 

Vi hadde en golf 1.6 som stoppa under kjøring, kunden betalte for feilsøking første gangen, (blei en ganske høy regning),men etterhvert betalte kunden kun for delene.... Vi fant ut feilen, og kom til "enighet" med kunden..

 

Poenget mitt er at det er ikke like lett for et uavhengig verksted å være "mestere" på alt, de har tilgang til feilsøkingsapparater, men det er kun generelle. De har også tilgang til strømskjemaer etc..

MEN: En direkte support til importør eller fabrikk, eller arkiver over "kjente" feil, det har de ikke..

 

Hadde du reist til merkeforhandleren din, så tror jeg du måtte betalt litt mer, men at de trolig hadde funnet feilen!

Lenke til kommentar

Jeg dømmer ikke hele Mekonomen kjeden, bare mitt lokale verksted, rett under tusenlappen er mye for ingen resultat.

 

En kompis mente det kan være en elektronisk feil og ikke mekanisk (altså feil med styringsenheten), hvertfal en mistanke.

 

Kommer tilbake her etter å ha hørt med merkeverkstedet. Noen må da kunne diagnosere problemet.

 

Takk for tipset epifant angående Merke Forum, har glemt det litt ut. Hang på et slikt når bilen var nyinnkjøpt.

Lenke til kommentar
Poenget mitt er at det er ikke like lett for et uavhengig verksted å være "mestere" på alt, de har tilgang til feilsøkingsapparater, men det er kun generelle. De har også tilgang til strømskjemaer etc..

MEN: En direkte support til importør eller fabrikk, eller arkiver over "kjente" feil, det har de ikke..

At det ikke alltid er lett har jeg ingen problemer med å forstå, men det er uansett helt irrellevant for kunden. Sålenge de tar imot bilen til feilsøking, så forventes det at de finner feilen. De få gangene de så ikke klarer dette bør naturligvis verkstedet ta regningen. Alt annet er ansvarsfraskrivning og elendig kundebehandling.
Lenke til kommentar
At det ikke alltid er lett har jeg ingen problemer med å forstå, men det er uansett helt irrellevant for kunden. Sålenge de tar imot bilen til feilsøking, så forventes det at de finner feilen. De få gangene de så ikke klarer dette bør naturligvis verkstedet ta regningen. Alt annet er ansvarsfraskrivning og elendig kundebehandling.

 

Dersom verkstedet har informert kunde om at de kanskje ikke vil finne feilen, er det greit syntes jeg!

Kunde kan også si at verksted skal feilsøke for, si 1000kr, og stoppe etter dette...

 

 

Og jeg syntes ikke 1000kr er så ille når det gjelder feilsøk...

Vi tar 1500kr timen pluss mva for feilsøk...

Lenke til kommentar

Dette er typisk en feil jeg ville gått til merkeverksted med.

 

Uavhengige verksteder tar alle slags biler, og får naturlig nok begrenset kompetanse på de enkelte merkene, spesielt de det ikke finnes så mange av. Et merkeverksted, derimot, har sikkert vært borti de fleste feil allerede, og bør kunne løse spesielle feil mye raskere enn de verkstedene som tar alle merker.

Lenke til kommentar

Sånn som du beskriver problemet minner det veldig om det problemet jeg nylig hadde på en Mazda. Den startet greit, gikk helt fint under kjøring men var veldig ustabil på tomgang, unntatt når den var helt kald, for da gikk den helt fint. Jeg prøvde "alle" kjente og ukjente metoder helt til jeg fant ut ved en tilfeldighet at ventildekselpakningen var ødelagt, noe som førte til at trykket her ble feil, som igjen førte til at innsprøytningssystemet ikke fungerte skikkelig. Det kunne jo kanskje være verdt forsøket i tilfellet ditt også - det er jo både enkelt og billig å bytte pakning.

Lenke til kommentar
Dersom verkstedet har informert kunde om at de kanskje ikke vil finne feilen, er det greit syntes jeg!

Kunde kan også si at verksted skal feilsøke for, si 1000kr, og stoppe etter dette...

Dersom verkstedet på forhånd har informert kunden om at de kanskje ikke vil finne feilen vil det og være naturlig å diskutere hva som skal gjøres i forhold til betaling hvis dette skjer. I så tilfelle vil det uansett ikke være noe problem. Men i denne saken er det tydelig at dette ikke har vært informert eller avtalt om på på forhånd. Da ville jo kunden aldri ha kommet her og klaget. Dermed bør verkstedet ta regningen.
Lenke til kommentar

Har ikke avtalt noe på forhånd. Forklarte hva problemet med bilen var og de sa de ville ta den inn til feilsøking, så ser vi derifra.

 

Men uansett, snakte med mekanikeren som undersøkte bilen. Han forklarte at han hadde mistanker at det kunne være en del på siden av gasspjeldhuset som skal gi signaler når bilen skal gå på tomgang. Men de kunne ikke måle seg te noe feil, så det va mistanke. Det kunne også være selve styringsenheten som fusket og sendte feil signaler til den. De har justert litt på spjeldet som gjorde at bilen ikke dødde med en gang jeg trykka inn clutchen, men den er fortsatt like ustabil på tomgang.

 

NÅ er jeg litt mer på notene! Har fått hvertfall en mistanke, de klarte fortsatt ikke å finne feilen, men han fortalte meg ka de gjorde slik at jeg kan fortelle det til neste som skal feilsøke.

Det er noe jeg kan leve med!

 

EDIT: leif

Endret av ~~Undertaker~~
Lenke til kommentar
  • 15 år senere...

Jeg jobber ikke med bil, men driver feilsøking og retting på andre områder.

Hjalp en kunde forrige uke. Han fant ikke feilen selv, og det gjorde ikke jeg heller etter 1 time. Og ikke etter 2 timer. I løpet av den tredje timen fant jeg ut av det, og rettet det.

Feilen i seg selv var enkel, og tok 1 min å fikse, men han får en regning på 3 timer, ca 4.500 kr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...