Gå til innhold

Kulturo: Topplista: Komponister


Anbefalte innlegg

Som stor fan av Mozart er jeg skuffet over å ikke se ham på en slik liste. Jeg skal ikke si at han fortjener førsteplass, men hans verker burde gjøre ham garantert en plass blant topp ti.

 

Ellers er lista bra, mange komponister jeg liker her. Jeg er usikker på hvem jeg ville skøvet ut til fordel for Mozart da..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En skikkelig bæsjeliste :p

 

virker som noen har trumfa inn et par personlige særing-favoritter, og så "seifa" resten med å ta med de som er obvious, men i farta glemt mange av de viktigste.

 

Men hey dere klarte å få meg til å kommentere på forumet, og det var vel vitsen hele tiden. Kudos for det :woot:

 

legger til et par av mine favoritter: Mussorgskij, Mozart, Rossini, Williams

Lenke til kommentar

Jeg ville ha satt Bach på førsteplass, det er en grunn for at det første aliens hører når de finner NASA's Voyager, er Bach's Brandenburg Concerto No. 2 in F. First Movement. Det er rett og slett et mesterverk i sin egen lille klasse.

 

Mozart og Beethoven føler jeg kanskje er litt oppskrytt, men definitivt to av de som må høres, det er faktsik rart om man ikke har hørt komposisjoner av disse to, Pachelbel og Vivaldi er to som også har gode verk. Må jo nevnes at Grieg faktisk har kommert med et par gode selv.

 

Kan egentlig ikek sette noen plass på disse, heller ikke de nyere som Chopin osv, fordi alle er verdt å høre på, og musikken deres er ganske så forskjellig som den er lik. Men en ting er sikkert, Bach er på min toppliste, fra fugue'r på svære organer, Goldenberg variasjonene på piano, og Brandenburg konsertene med harpsichord, streng- og blåse instrumenter.

Lenke til kommentar

Litt synd at Franz Liszt ikke kom med, men på en måte er det greit også siden han kanskje ikke er like "kjent" blant alle, spesielt ikke de som ikke spiller piano (pianokomposisjonene er de han er mest kjent for, men han skreiv MYE annet også).

 

Men siden jeg spiller piano må jeg anbefale alle som liker å høre "klassisk" pianomusikk å sjekke ut Liszt. Han revolusjonerte på mange måter pianoteknikken og fikk lyder ut av instrumentet man tidligere ikke hadde kunnet forestille seg. For mange klassiske pianister er den gigantiske ensats-sonaten hans en hjørnestein i reportoaret, og sammen med de ungarske rapsodiene, de transcendentale etydene og operaparafrasene skriver han seg etter min mening inn som en av tidenes desidert største komponister, hvertfall for piano. :)

Lenke til kommentar
Kanskje denne topplista kan få noen flere til å oppdage storheten ved klassisk musikk? Personlig hadde jeg satt Beethoven over Händel, men jeg forstår godt hvorfor dere rangerte listen slik dere gjorde.

 

Må si jeg lo godt av denne lista. Snakk om å gape over mer enn en kan svelge- lurer på hva de finner på etter dette. De glemte forresten terningkastene.

 

CD

Endret av CoolDuckie
Lenke til kommentar
Som stor fan av Mozart er jeg skuffet over å ikke se ham på en slik liste.

 

Ja, stakkars Mozart og Haydn som ikke kom med på denne lista. Dette vil nok føre til at musikkonservatoriene rundtomkring i verden endrer pensum og stryker alt av Mozart. Morricone blir erstatningen :D.

 

CD

Endret av CoolDuckie
Lenke til kommentar
Litt synd at Franz Liszt ikke kom med, men på en måte er det greit også siden han kanskje ikke er like "kjent" blant alle, spesielt ikke de som ikke spiller piano (pianokomposisjonene er de han er mest kjent for, men han skreiv MYE annet også).

Han er en favoritt hos meg også, men jeg er egentlig hverken overrasket eller skuffet over at han ikke kom med på denne listen. Vi snakker jo her om den kanskje dyktigste pianisten som noen gang har levd, men som du sier så er han nok ikke så kjent utenfor kretsene av pianoelskende.

Lenke til kommentar
Kanskje denne topplista kan få noen flere til å oppdage storheten ved klassisk musikk? Personlig hadde jeg satt Beethoven over Händel, men jeg forstår godt hvorfor dere rangerte listen slik dere gjorde.

 

Må si jeg lo godt av denne lista. Snakk om å gape over mer enn en kan svelge- lurer på hva de finner på etter dette. De glemte forresten terningkastene.

 

CD

 

Hvorfor skulle de ha terningskast? Det er jo en liste, rangering...

Lenke til kommentar
Kanskje denne topplista kan få noen flere til å oppdage storheten ved klassisk musikk? Personlig hadde jeg satt Beethoven over Händel, men jeg forstår godt hvorfor dere rangerte listen slik dere gjorde.

 

Må si jeg lo godt av denne lista. Snakk om å gape over mer enn en kan svelge- lurer på hva de finner på etter dette. De glemte forresten terningkastene.

 

CD

 

Hvorfor skulle de ha terningskast? Det er jo en liste, rangering...

 

Ironi er ikke alltid like vellykket....

 

CD

Lenke til kommentar
Kanskje denne topplista kan få noen flere til å oppdage storheten ved klassisk musikk? Personlig hadde jeg satt Beethoven over Händel, men jeg forstår godt hvorfor dere rangerte listen slik dere gjorde.

 

Må si jeg lo godt av denne lista. Snakk om å gape over mer enn en kan svelge- lurer på hva de finner på etter dette. De glemte forresten terningkastene.

 

CD

Som stor fan av Mozart er jeg skuffet over å ikke se ham på en slik liste.

 

Ja, stakkars Mozart og Haydn som ikke kom med på denne lista. Dette vil nok føre til at musikkonservatoriene rundtomkring i verden endrer pensum og stryker alt av Mozart. Morricone blir erstatningen :D.

 

CD

 

Jeg må si at jeg ikke helt forstår hva du ønsker å få frem i innleggene dine. Hvorfor lo du av lista? Og hvorfor være sarkastisk ovenfor Mozart-fans fordi Mozart ikke kom med? Når jeg leser listetråder, bruker jeg alltid å se hvor det jeg liker ligger, eventuelt bli skuffet om jeg ikke finner det.

Endret av Alkjeks
Lenke til kommentar
Kanskje denne topplista kan få noen flere til å oppdage storheten ved klassisk musikk? Personlig hadde jeg satt Beethoven over Händel, men jeg forstår godt hvorfor dere rangerte listen slik dere gjorde.

 

Må si jeg lo godt av denne lista. Snakk om å gape over mer enn en kan svelge- lurer på hva de finner på etter dette. De glemte forresten terningkastene.

 

CD

Som stor fan av Mozart er jeg skuffet over å ikke se ham på en slik liste.

 

Ja, stakkars Mozart og Haydn som ikke kom med på denne lista. Dette vil nok føre til at musikkonservatoriene rundtomkring i verden endrer pensum og stryker alt av Mozart. Morricone blir erstatningen :D.

 

CD

 

Jeg må si at jeg ikke helt forstår hva du ønsker å få frem i innleggene dine. Hvorfor lo du av lista? Og hvorfor være sarkastisk ovenfor Mozart-fans fordi Mozart ikke kom med? Når jeg leser listetråder, bruker jeg alltid å se hvor det jeg liker ligger, eventuelt bli skuffet om jeg ikke finner det.

 

Ironi er som sagt ikke alltid vellykket....

 

CD

Lenke til kommentar
Netopp det at han er kanskje den mest kjente er jo kanskje også en av grunnene til at mange ikke synes klassisk musikk er noe serlig spenenende. Det første man hører hvis man har om klassisk musikk på skolen er Mozart, alle kjenner Mozart, man hører han overalt når det kommer til klassisk musikk. Musikken hans kan jo virke veldig kjedelig for de som ikke har det lille ekstra til gode for klassisk musikk.

JA, JA, JA ... og ja.

 

DET var akkurat det vi og tenkte da vi ble enige om listen! :)

 

Hilsen medskribent.

Lenke til kommentar
Jeg ville ha satt Bach på førsteplass, det er en grunn for at det første aliens hører når de finner NASA's Voyager, er Bach's Brandenburg Concerto No. 2 in F. First Movement. Det er rett og slett et mesterverk i sin egen lille klasse.

hmm.. du har et poeng, men Beethoven har også flere slike egne "klasser" av verker. Så det ble litt å kaste stein,saks,papir mellom de to.

Mozart og Beethoven føler jeg kanskje er litt oppskrytt

Mozart er ikke oppskrytt, men saken er at han ble regnet som størst da han egentlig var slått av Beethoven. Bare at alle skrev om Mozart og fortsetter å prakke på med Mozart. Mozart er av de flinkeste, men det var litt poeng for oss å la andre storheter komme til som har markert seg LIKEDAN. :) Bare så lett å glemme de andre, siden Mozart nærmest blir nevnt som kallenavn på alle "flinkiser". Mozart er mer et uttrykk for noe bra. Mozart er et merkenavn. Og selvsagt, en legende. :) Men, enig at lista alltid kan kritiseres, både med og uten Mozart. Alt kan kritiseres uansett hva det hadde blitt til.

Lenke til kommentar

Så det du implisitt sier her er at det er ikke en toppliste over komponister dere laget, det er en oppramsing av komponister fra forskjellige epoker som har utmerket seg. Skal det først være en liste med rangering må det jo bety at den som er på topp er bedre enn den som er midt på, hvor kommer da tanken om at man skal fjerne alle som er i samme tidsepoke?

 

Liker ikke å være kverulerende i denne sammenhengen, men av og til virker det som om dere gjør sånne ting mest for å være kontroversielle og skape debatt mer enn å gi en seriøs liste. Ettersom alle aldri kan være fornøyde, kommer det alltid noen kommentarer og litt kritikk, men utelatelsen av den som kanskje av flest regnes som å være den største komponisten gjennom tidene er vel kanskje litt tynt begrunnet.

Lenke til kommentar
Mozart er ikke oppskrytt, men saken er at han ble regnet som størst da han egentlig var slått av Beethoven. Bare at alle skrev om Mozart og fortsetter å prakke på med Mozart. Mozart er av de flinkeste, men det var litt poeng for oss å la andre storheter komme til som har markert seg LIKEDAN. :)

 

Mozart og Beethoven er så forskjellige at de er vanskelige å sammenligne, selv om de jo på mange måter beveger seg innenfor samme tradisjon. Hele lista deres er latterlig fordi den er overambisiøs og forutsetter en innsikt i klassisk musikk som jeg tror dere ikke har (ikke jeg heller).

 

CD

Lenke til kommentar

Å lage en liste/rangering over klassiske komponister er jeg enig i kan bli veldig vanskelig, det er så mange å ta av og mange av de er så store på sitt vis og på forksjellige måter. Det er så mange elementer som spiller inn at det å lage en liste, ja rangere musikere, komponister på høyt nivå fra så mange forskjellige epoker, stiler osv. er i seg selv egentlig en umulig oppgave. Men uansett så synes jeg at alle skritt mot å få klassisk musikk fram i lyset her på kulturo.no og på forumet i det hele tatt er gode.

Lenke til kommentar

Skal forsøke å svare på vegne av alle, men det er jo umulig siden vi innad blant skribentene også måtte krangle oss til listen:

 

1. Dette er 10 på topp - ergo vil utrolig mange bli utelatt!

2. Som noen nevnte, dette er 10 komponister vi mener fortjener oppmerksomhet. Det kan krangles i evigheter om hvem som ligger øverst eller nederst.

3. Beethoven ER større enn Mozart :)

4. Chopin ER større en Lizst :)

5. De som er tatt med er tatt med fordi de har fått en god begrunnelse av skribenten. Tror det finnes mange pianospillende og kompetente folk innad i Kulturo også, ikke undervurder dem.. kremt kremt. Men, som sagt, Kulturo.no har aldri vært en nettside for professorer. Det er en seriøs side for de som elsker god musikk. Enkelt og greit.

 

Klem fra

Iselin Fergestad

:new_woot:

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...