Gå til innhold

2 Parabol Tunere på en Antenne


Anbefalte innlegg

Vi har parabol hjemme og den er koblet på tv'n i stua. Det jeg lurer på er om det er mulig at jeg kjøper en til tuner (f.eks Dreambox :D ) og kobler den opp på rommet mitt, slik at jeg kan se på det jeg vil og de i stua kan se på det de vil? Altså er det mulig å koble 2 tunere på samme hode på parabolen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis tuner'ne skal være helt uavhengige av hverandre, må du nok kjøpe et "tvillinghode". Disse hodene har 2 stk. lnb (antenne) utganger og koster derfor litt mer enn et enkelt hode. Men du får nok kjøpt et tvillinghode for en kr 400-500. Deretter må du dra 2 ledninger inn i huset, en til hver tuner.

 

mvh

Jan Arve

Lenke til kommentar

Altså:

Hvis du har 2 hoder står nok det andre på 5 grader øst (sirius).

Thor bruker du til Canal Digital og Sirius til Viaccess. Hvis du skal ha inn begge hodene på begge tunerene må du nødt til å ha følgende oppsett for at alt skal virke 100%:

Begge hodene må være tvillinghoder, dvs. at du får 4 utganger, a+b på hode 1 og a+b på hode 2. Så må du ha 2 stk. Diseque med 2 innganger og en utgang (dere har sikkert en slik en allerede. Denne er til for å koble begge hodene "i en Y" slik at du bare får en ledning inn i stua).

Så kobler du utgang a fra hode 1 og utgang a fra hode 2 inn på den ene Diseque'en. Utgangen går f.eks med egen ledning til tuneren i stua.

Så kobler du utgang b fra hode 1 og utgang b fra hode 2 inn på den andre Diseque'en. Denne utgangen går med egen ledning opp til din tuner.

Håper dette hjelpte litt... :)

 

mvh

Jan Arve

Lenke til kommentar
Altså:

Hvis du har 2 hoder står nok det andre på 5 grader øst (sirius).

Thor bruker du til Canal Digital og Sirius til Viaccess. Hvis du skal ha inn begge hodene på begge tunerene må du nødt til å ha følgende oppsett for at alt skal virke 100%:

Begge hodene må være tvillinghoder, dvs. at du får 4 utganger, a+b på hode 1 og a+b på hode 2. Så må du ha 2 stk. Diseque med 2 innganger og en utgang (dere har sikkert en slik en allerede. Denne er til for å koble begge hodene "i en Y" slik at du bare får en ledning inn i stua).

Så kobler du utgang a fra hode 1 og utgang a fra hode 2 inn på den ene Diseque'en. Utgangen går f.eks med egen ledning til tuneren i stua.

Så kobler du utgang b fra hode 1 og utgang b fra hode 2 inn på den andre Diseque'en. Denne utgangen går med egen ledning opp til din tuner.

Håper dette hjelpte litt... :)

 

mvh

Jan Arve

 

Man trenger ikke Diseque hvis det er 2 LNB innganger på tuneren men det er flisespikkeri.

 

Jeg sitter på skolen akkurat nå så jeg husker ikke nøyaktig hvilke utganger det er på hodene. Er det mulig at det er 2 forskjellige utganger på hodet, altså 1 LNB og en annen som ikke er LNB?

 

PS: takk for er rakst og høyst hjelpsomt svar! :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...