Gå til innhold

Trenger litt tips, en fersking


FKL982

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nettopp begynt med styrketrening, og trenger litt tips, og jeg er helt noob.

Det jeg egentlig trenger hjelp med, er mageøvelser, siden jeg egentlig bare kan sit ups. Trenger også å vite hvordan det er best å ta benkpress, hvor mange reps osv. Gjerne litt øvelser for en amatør :) Er ikke kjempegodt trent, men var veldig aktiv idrettsutøver inntil for 3 måneder siden, har dabba fælt av.

 

TakK!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke har hvert så aktiv de siste månedene, kan det være vanskelig å komme i gang igjen.

Jeg foreslår dette:

Hvis du greier 30 kilo benk: Begynn med 30 x 10 x 3 -> Et par ganger for dagen.

Hvis du greier 40 kilo benk: Begynn med 30 x 9 x 3 --------:--------

Hvis du greier 50-70 kilo: Begynn med 50-70 x 6 x 3 -----------:---------

Hvis du har manualer, bruk de etter hver benkpress session(10-15 kilo x 15 x 1-2. Etter du har brukt manualene/vektene så strekker du ut( Dette er ekstremt viktig at du gjør).

En venn av meg( mens han forsatt vokste) trente mye vekter, strakk aldri ut. Hans sener ble for korte for armen, og han kunne ikke strekke armen helt ut.

Han brukte 1 år på å strekke får å gjøre senene lange nok igjen.

Lenke til kommentar
Hvis du ikke har hvert så aktiv de siste månedene, kan det være vanskelig å komme i gang igjen.

Jeg foreslår dette:

Hvis du greier 30 kilo benk: Begynn med 30 x 10 x 3 -> Et par ganger for dagen.

Hvis du greier 40 kilo benk: Begynn med 30 x 9 x 3 --------:--------

Hvis du greier 50-70 kilo: Begynn med 50-70 x 6 x 3 -----------:---------

Hvis du har manualer, bruk de etter hver benkpress session(10-15 kilo x 15 x 1-2. Etter du har brukt manualene/vektene så strekker du ut( Dette er ekstremt viktig at du gjør).

En venn av meg( mens han forsatt vokste) trente mye vekter, strakk aldri ut. Hans sener ble for korte for armen, og han kunne ikke strekke armen helt ut.

Han brukte 1 år på å strekke får å gjøre senene lange nok igjen.

Ok, takk skal du ha :) Visste ikke dette, mange gode råd som kommer til å følges :)

 

Flere råd?

Lenke til kommentar

fve004: Er dette ment som en spøk? Hvordan skal han bruke manualene? Det er en million forskjellige øvelser du kan bruke manualer til. Det du sannsynligvis tenker på når du sier at han skal trene med manualer er at han skal ta bicepscurl. Det å trene bare benk og curl er TULL! Da kan du heller la være å trene.

Om du vil trene med vekter, tren benkpress, knebøy, markløft og roing. Sleng på hangups, så har du et okei program. Brukt særdeles lite vekter, og jobb HARDT med å få teknikken inn ordentlig. Så skal du se at du faktisk får effekt av treningen, i motsetning til et benk- og curlprogram hvor du bare ødelegger ryggen, armene og det som er.

Lenke til kommentar
fve004: Er dette ment som en spøk? Hvordan skal han bruke manualene? Det er en million forskjellige øvelser du kan bruke manualer til. Det du sannsynligvis tenker på når du sier at han skal trene med manualer er at han skal ta bicepscurl. Det å trene bare benk og curl er TULL! Da kan du heller la være å trene.

Om du vil trene med vekter, tren benkpress, knebøy, markløft og roing. Sleng på hangups, så har du et okei program. Brukt særdeles lite vekter, og jobb HARDT med å få teknikken inn ordentlig. Så skal du se at du faktisk får effekt av treningen, i motsetning til et benk- og curlprogram hvor du bare ødelegger ryggen, armene og det som er.

Vel, jeg trenger fortsatt mageøvelser, da, selv om man indirekte trener magen på alle de øvelsene her..

 

Gjerne noen instruksjonsvideor, forklaring til hva de forskjellige øvelsene heter, og ikke minst hva de er, siden jeg er helt blank på navn.

 

Herrbrun, tusen takk for svaret :) HAr du noen flere øvelser, gjerne mageøvelser, som jeg kan legge til på det programmet der?

 

Tar rundt 60 i benk, men sliter veldig da, hvor tungt, og hvor mange reps bør jeg begynne med?

Lenke til kommentar

Hvorfor "trenger" du mageøvelser?

Hvis du akkurat har begynt å trene, kan du prøve med 3*10 eller 5*5. Det er viktig at du ikke brenner deg helt ut på siste reppen, du må ha en såppass lav vekt at du klarer siste reppen med god teknikk uten hjelp, men ikke et gram lavere vekt enn det.

For instruksjonsvideoer kan du sjekke ut http://www.exrx.net/Lists/Directory.html (bare google exrx "navn på øvelsen på engelsk), evt. http://www.coopersguns.com/videos/exercise-encyclopedia/.

Lenke til kommentar
Hvis du ikke har hvert så aktiv de siste månedene, kan det være vanskelig å komme i gang igjen.

Jeg foreslår dette:

Hvis du greier 30 kilo benk: Begynn med 30 x 10 x 3 -> Et par ganger for dagen.

Hvis du greier 40 kilo benk: Begynn med 30 x 9 x 3 --------:--------

Hvis du greier 50-70 kilo: Begynn med 50-70 x 6 x 3 -----------:---------

Hvis du har manualer, bruk de etter hver benkpress session(10-15 kilo x 15 x 1-2. Etter du har brukt manualene/vektene så strekker du ut( Dette er ekstremt viktig at du gjør).

En venn av meg( mens han forsatt vokste) trente mye vekter, strakk aldri ut. Hans sener ble for korte for armen, og han kunne ikke strekke armen helt ut.

Han brukte 1 år på å strekke får å gjøre senene lange nok igjen.

 

hmm mener jeg posta ett innlegg her, men ble borte på mystisk vis, en eller annen mod som antakeligvis har sletta uten å skrive det her: kjempe najs.

 

isåfall, det programmet som fyren her skriver er bare tullball og dritt..trene 2 ganger for dagen a gitt, bare tull. og det han sier om at man ikke kan strekke ut arma på hvis man ikke strekker ut, er ihvertfall bare drittsnakk, har aldri i verden tøyd ut noe særlig etter trening, og jeg har ikke problemer med å ta strekke ut arma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...