Gå til innhold

BK: Silhuetten av en soldat


gorpium

Anbefalte innlegg

Lenge siden sist nå fant jeg ut. Vært mye tullerier rundt BK i det siste, så jeg fant ut at

jeg ville dele noen bilder og lære av konstruktiv kritikk - enten den er positiv eller negativ.

 

Så jeg valgte å starte med dette bilde her. Det er tatt i Indre Troms på vei til riksgrensen.

Jeg ser på dette bilde som et enkelt og greit fotografi av en fjelltopp - er ikke noe mer enn det.

 

Nei, jeg tar å legger ut et bilde jeg tok i Sverige under en øvelse der.

Det jeg liker ved dette bilde er følelsene som kommer frem. Siden det er en mer eller mindre silhuett av en soldat er det ikke like lett å se følelsene til soldaten, men ved å se på posituren kan vi tolke at han kanskje er sliten og trøtt, da ved å se på hvor personen ser og hvordan våpenet blir holdt. Dette er så klart hva jeg får ut av bilde og er nødvendigvis ikke hva andre ser.

Røyken kommer for øvrig fra en M109 vogn som nylig fyrte av en runde.

 

Så, hva sier dere?

 

post-157128-1231257399_thumb.jpg

Endret av gorpium
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder det administrative, så kan du endre tittelen selv; ved å redigere førsteposten. Ettersom det er to tråder her av en eller annen grunn, så kan du rapportere den andre tråden og be om å få den slettet/lukket.

 

Det er alltid et spørsmål om det er lurt å legge ut et bilde, for så å ombestemme seg og bytte bilde. Da er det bedre å starte en ny tråd og bli positivt overrasket over at det første bildet var det bildet som ble populært :D

 

Nå lurer dere på om jeg kommer til å kommentere bildet i det hele tatt; slapp av, jeg kommer til det nå.

 

Jeg liker at siluetten ikke er helt sort, men det er tegninger formet av solen der. Liker også at bildet er i flere lag.

 

Hvis man skal følge læreboken, så kan man si at soldaten er plassert feil i bildet da det er mer luft foran han istedet for bak. Men jeg er ikke sikker på om det vil virke her. Slik det er nå for vi en følelse av distanse.

 

Om soldaten er trøtt og lei, eller om han vandrer i egne tanker pga. lite action, skal være usagt; begge deler kan stemme. Jeg kan ikke se på bildet om det er morgentåke eller kruttrøyk i bkgrunnen ...

 

Tom

 

 

PS. Kortversjonen ville vært: Jeg liker bildet, men er usikker på om det burde vært mer luft foran soldaten.

Lenke til kommentar

Kan bare støtte meg til Tom her. Jeg har jo gitt deg litt kritikk på bildet fra før av, men dette liker jeg.

 

Det hadde vært enda bedre om det var noen som skjøt på deg (sitat Jan Guillou: "... en enkel journalistisk jobb er alltid mer imponerende når det smeller litt rundt deg [...]"), men jeg tror du tar poenget. Dette holder mål.

Lenke til kommentar
Når det gjelder det administrative, så kan du endre tittelen selv; ved å redigere førsteposten. Ettersom det er to tråder her av en eller annen grunn, så kan du rapportere den andre tråden og be om å få den slettet/lukket.

Grett! Fikset nå. :p

 

 

Hvis man skal følge læreboken, så kan man si at soldaten er plassert feil i bildet da det er mer luft foran han istedet for bak. Men jeg er ikke sikker på om det vil virke her. Slik det er nå for vi en følelse av distanse.

 

PS. Kortversjonen ville vært: Jeg liker bildet, men er usikker på om det burde vært mer luft foran soldaten.

Jeg ser synspunktet ditt. Sånn som jeg ser det er at soldaten sin kropp heller mot høyre, altså at bakhode blir vendt mot oss. På grunn av dette føler jeg at det passer best med tomrom til venstre for personen. Man kan også undre over hva personen ser på, om det er det som blir gjort. Hvis luften hadde vært på høyre side ville denne effekten ha forsvunnet - eller minket.

Ellers så stod det en stridsvogn en meter eller to til høyre, så det ble litt vanskelig å få til mer luft om det hadde vært mer gunstig. :p

 

 

Kan bare støtte meg til Tom her. Jeg har jo gitt deg litt kritikk på bildet fra før av, men dette liker jeg.

 

Det hadde vært enda bedre om det var noen som skjøt på deg (sitat Jan Guillou: "... en enkel journalistisk jobb er alltid mer imponerende når det smeller litt rundt deg [...]"), men jeg tror du tar poenget. Dette holder mål.

Hehe. Takk. :)

 

Jeg er vanligvis en som synes nesten alltid at det skal være mere luft forran, Men her så virker det som om soldten er ferdig, han vil ikke mer. Dermed har han lagt alt bak seg. Deffinitivt et bra bilde!.

Liker tolkningen din. Takk skal du ha.

Endret av gorpium
Lenke til kommentar

Takk til alle! :)

Herlig å se at folk liker bilde.

 

Tror jeg må prøve å få en liknende tjenste jeg også. Idé å nevne interesse om det under sesjon, kanskje...?

Sesjon hjalp ikke meg noe, men du kan alltids prøve å forhøre deg der. Jeg måtte selv grave for å finne denne tjenesten. Først prøvde jeg Forsvarets mediesenter, no go, så rundt 1 mnd før innrykk så jeg at Informasjonsavdelingen i Hæren søkte infosoldater. Søkte der, gikk igjennom et intervju to uker ut i rekrutten og fikk vite litt seinere at jeg hadde fått stillingen, men at jeg måtte gjennomføre rekrutten i den avdelingen jeg var i først.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle preike litt med deg om bildene dine da jeg så du hadde linket dem til meg, men da hadde du logget av msn.

 

Denne stod ut som er jeg absolutt likte, og jeg er enig i den komposisjonen du har valgt. Hadde det vært mer "klar til kamp" holdning på soldaten, hadde jeg vile hatt han til venstre, men nå er han ferdig og vil hjem. Derfor er plasseringen din riktig.

 

Legg gjerne ut linken som du ga meg. Er noe misunnelig både på jobben din nå, utstyret du har til disposisjon og talentet ditt innen foto.

 

Du får ta en tur innom jobben når du har perm :)

Lenke til kommentar
Tenkte jeg skulle preike litt med deg om bildene dine da jeg så du hadde linket dem til meg, men da hadde du logget av msn.

Aha! Ja, jeg er litt frem og tilbake her. Ikke alltid en stabil pålogging.

 

Denne stod ut som er jeg absolutt likte, og jeg er enig i den komposisjonen du har valgt. Hadde det vært mer "klar til kamp" holdning på soldaten, hadde jeg vile hatt han til venstre, men nå er han ferdig og vil hjem. Derfor er plasseringen din riktig.

Forstår hva du mener. And it makes sense!

 

Legg gjerne ut linken som du ga meg. Er noe misunnelig både på jobben din nå, utstyret du har til disposisjon og talentet ditt innen foto.

 

Du får ta en tur innom jobben når du har perm :)

Kan jo gjøre det. Link til bilder (noen er endret på i ettertid)

Hehe, det er en kjekk jobb det her ja. Får opplevd veldig mye spennende.

Helt klart at jeg stikker innom JP når jeg kommer hjem, faktisk neste uke snubler jeg nok innom - så lenge det er opplett.

Lenke til kommentar

"I love the smell of napalm in the morning= - Bill Kilgore Apocalypse now. Dette var det første som slo meg.

 

Jeg ser på bildet ditt, og får ikke umiddelbart den følelsen av at han har gitt opp. Han er bare dritlei. Dette kunne like gjerne vært et bilde tatt i en eller annen stridssone rundt i verden, og jeg trur de fleste kunne vist mye av det samme. Jeg trur nok de aller fleste som er utsendt på oppdrag fort går lei. Flaks at vi bor i Norge.

Lenke til kommentar

Hehe, det er ikke lett. Heldigvis skjøt den flere skudd, så det var lettere å kontrollere når jeg måtte holde utløseren nede. Det gikk dog ikke så bra da jeg prøvde å ta bilde av M109 vognen i aksjon med en avstand på 5 meter - fytte så vanskelig det er å holde kamera stabilt da. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...