Gå til innhold

3D-program i ny versjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Denne Fluid Simulation er veldig interessant, men en Core i7 ville komme hendig for å rendre simuleringen, tenker jeg.

Rendring gjøres i en fei selv på 5 år gamle maskiner. Det er simuleringen som tar tid og jeg tror Nehalem vil gjøre det svært bra på fluidsimuleringer av to grunner:

- AMDs prosessorer har i mange år hatt nok minnebåndbredde kombinert med lav minnelatency, men simuleringsprogramvarene utnytter ofte ikke potensialet i SSEx-enhetene siden det ofte er intels kompilatorer som brukes. Dermed yter ikke simuleringsprogrammene spesielt bra på AMD-systemer.

- På Intel-systemer har hittil problemet vært motsatt. SSEx-akselerasjonen fungerer som bare det, men systemet klarer ikke å levere nok minnebåndbredde kombinert med lav latency siden minnetrafikken må gå via FSB og brikkesettet.

 

Nehalem får i både pose og sekk. Integrert minnekontroller samt at intel-kompilatoren tar i bruk SSEx-enhetene i prosessoren fult ut siden det er intel-prosessorer. Jeg tipper at slike simuleringer også er en av få oppgaver som virkelig utnytter de 3 minnebussene.

 

Det skal likevel sies at Blender ikke har fluidsimuleringer som hovedområde og ligger ganske langt bak de kommersielle pakkene. Blant annet kjører det ikke simuleringer på mer enn én prosessorkjerne av gangen. Så akkurat i Blenders tilfelle spiller det liten rolle om man har dobbeltkjerne eller firekjerne eller flere prosessorer. Det man trenger er hovedsaklig en rask enkeltprosessor. For alt jeg vet gjør dette at FSB-systemet ikke blir flaskehals likevel. Altså at Blender vil kjøre fluid-simuleringer omtrent like bra på en Core 2 Duo E8600 som på det ypperste av de kommende DP Xeon-serverne basert på Nehalem. Men jeg har altså ikke gjort noen tester på dette så jeg vet ikke. Det er bare logiske antagelser basert på hva jeg vet om Nehalem og Blender.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Blenders brukergrensesnitt er definitivt det største hinderet for å starte med aktiv bruk.

 

Trøsten er at fra og med Blender 2.50 er det meningen at brukergrensesnittet skal kunne skreddersys i langt større grad.

 

Det vil si: Egne shortcut-sett, egne panel-oppsett osv. Så hvis du er vant til Max, Lightwave eller andre 3D-applikasjoner så vil terskelen for å lære seg Blender kunne senkes ytterligere ved å laste ned et ferdig UI-oppsett som passer deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...