Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Get, når vil de ta i bruk Docsis 3.0?


Anbefalte innlegg

Media har i lengre tid (et par år) skrevet varmt om Gets og Canal Digitals kommende satsing på (Euro)Docsis 3.0. Ymse datoer er satt underveis, hvor det først ble spådd å komme innen utgangen av 2007, så i begynnelsen av 2008 - og til slutt i løpet av 2008.

 

Mitt spørsmål er om noen sitter med utdypende informasjon om når Gets oppgradering faktisk vil skje, og også om det vites noe om hvilke hastigheter som vil tilbys.

 

Nylig ble det kjent at amerikanske Comcast har lansert nye linjepakker på et nett med tilsvarende infrastruktur, hvor høyeste hastighet er 50/10mbit. (http://www.dslreports.com/shownews/Comcast-Launches-DOCSIS-30-In-New-England-98582) Prisen skal her være $139.95, altså drøyt kr 1.000 pr mnd. Men riktig nok med en månedlig quota på 250GB, i tillegg til et system for automatisk å nedprioritere storbrukere - visst nok dem som benytter over 70% av linjekapasiteten i mer enn 15 min.

 

Vet noen om Get vurderer samme galskap?

 

Canal Digital har på sin side lansert et Giga-produkt, som i utvalgte områder innebærer en inn-hastighet opp mot 50mbit - men med den samme, sørgelige ned-hastigheten. (http://canaldigital.no/Kundeservice/Kundeservice-bredbandinternett/kundeservice-bredband-produkter/Produktoppdateringer/Okte-hastigheter-fra-1-okt/)

 

Skrik ut hvis du sitter på info! Takk.

 

Daniel

Endret av danjah
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet har vært tilgang på rimelig hardware for forbrukere. Det begynner vel å skje ting før nyttår om jeg skal tippe.

Problemet med uploadhastighet er at de ønsker å ha flest mulig brukere pr node og selge samme båndbredde til flest mulig. Sånn sett burde man nok heller satse på fiber om ikke pris og upload blir langt bedre. Telenor begynner å rulle ut fiber nå og tilbyr 25/10Mbit til 499.- http://www.telenor.no/privat/internett/abo.../bredbandfiber/

Lenke til kommentar

Husker det samme "dilemma" i 2001. Da jobbet jeg i Avidi og det var en liten klippe mennesker som ringte "Ååå, linja er så dårlig bla bla bla... Har hørt om DOCSIS 2.0. Får ikke dere det snart?".

 

Jeg kjenner ikke til hva det vil si å gå over fra 2 til 3.0, men at det innebærer en del oppgraderinger og forberinger av hardware på CD sin side og muligens en del service på kabler skal man ikke se vekk ifra. Det var i allefall en kjempejobb i 2001 da det fantes mange råtne nett og lappverk som var kjøpt opp. Alle måtte oppgraderes slik at de klarte 600Mhz. Hva kravet er nå har jeg ikke snøring på... Men kan si at det kommer nok, må bare vente litt :)

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...