pollex Skrevet 22. oktober 2008 Skrevet 22. oktober 2008 Hei, har en 1995 opel corsa 1,4 city/corsa-B som ha gått i overkant av 100000km. Den har en stund lugget litt når jeg gasser, men så begynte den å krangle noe voldsomt. Motoren ble kvalt i fri eller når jeg forsøkte å starte fra første gir. Videre ville den ikke starte i det hele tatt. Jeg byttet pluggene, som var helt utrolig sotete (og ikke altfor gamle). Bilen gikk som en kule, og var helt frisk. Men på et par uker var problemet tilbake. Motoren starter, men tar seg god tid før den kommer ordentlig igang. Lyden er altfor dyp, før det plutselig tar og turtallet fyker i været. Jeg byttet luftfilter og renset pluggene(sot), det hjalp en del. Motoren kveles ikke lenger i fri på flat mark. Men bakkestart er et stooort problem, og det tar tid før jeg klarer å starte igjen når motoren stopper. Videre kjennes det som jeg forsøker å starte i 3.gir (noe jeg ikke gjør), kveles og kveles... Noen ideer om hva jeg skal bytte ut for å fikse dette? Bør vel nevne at sist jeg tørket sot av pluggene var to av de bare veldig sotete, mens to av de var litt grisete i tillegg og luktet bensin..
stian90_2 Skrevet 22. oktober 2008 Skrevet 22. oktober 2008 Om du netopp byttet pluggene ( jeg har ikke bytta mine de siste 120 000 km ) og dem ble sotete så fort, så kan det ut som om bilen bruker mye olje. Har du prøvd og bytte olje ? Bensinfilteret kan også være tett slik at den får for lite bensin. Kan være at tennpluggene ikke tenner ordentlig.. Ville sjekket dette. Kan og være at bensinpumpa er dårlig. Kan være så utrolig mange ting, men ville begynnt med og bytta olje og oljefilter, og bensinfilter. Dette er billig og tar ikke lange tiden.
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 22. oktober 2008 Skrevet 22. oktober 2008 Får du feilmelding fra motorstyringslampen (orange motor med lyn gjennom)? Dersom pluggene soter, kan det være at motoren får feil blanding. Dette kan være forårsaket av for eksempel defekt lambda-sensor eller luftmassemåler.
pollex Skrevet 24. oktober 2008 Forfatter Skrevet 24. oktober 2008 Takk for gode tips, har nå skiftet olje og byttet oljefilter og bensinfilter. Bilen har fått en mye friskere lyd når jeg kjører, så det var nok på høy tid. MEN problemet er ikke helt løst. Plutselig stopper bilen på tomgang. Og når jeg skal starte igjen må jeg gi gass for at det skal ta, hvis ikke bare dauer den. Og da fyker turtallet opp, og så kan jeg kjøre som normalt. Det virker som det er værre når jeg nettopp har kjørt, testa når jeg parkerte nå. Ved start hørtes bilen ut som en karslig traktor mange sekunder. Buldra liksom.. Ingen lamper lyser for å si at noe er galt. Er det mest sannsynlig at det er bensinpumpen?? Hvis det er den som er svak, skal det hjelpe at jeg gir gass da? Håper litt på en billigere løsning Har forresten satt i nye plugger, venter spent for å se om de også soter...
Windows8 Skrevet 24. oktober 2008 Skrevet 24. oktober 2008 Takk for gode tips, har nå skiftet olje og byttet oljefilter og bensinfilter. Bilen har fått en mye friskere lyd når jeg kjører, så det var nok på høy tid. MEN problemet er ikke helt løst. Plutselig stopper bilen på tomgang. Og når jeg skal starte igjen må jeg gi gass for at det skal ta, hvis ikke bare dauer den. Og da fyker turtallet opp, og så kan jeg kjøre som normalt. Det virker som det er værre når jeg nettopp har kjørt, testa når jeg parkerte nå. Ved start hørtes bilen ut som en karslig traktor mange sekunder. Buldra liksom.. Ingen lamper lyser for å si at noe er galt. Er det mest sannsynlig at det er bensinpumpen?? Hvis det er den som er svak, skal det hjelpe at jeg gir gass da? Håper litt på en billigere løsning Har forresten satt i nye plugger, venter spent for å se om de også soter... Justér forgasseren, slik at du får høyere RPM ved tomgang.
LiamH Skrevet 26. oktober 2008 Skrevet 26. oktober 2008 (endret) Forgasseren?!? Denne bilen har ikke forgasser. Har du prøvd å spraye startgass rundt omkring for å utelukke falskluft? Det er ikke bestandig motorlampa lyser ved falskluft (da som regel pga umulig regulering av tomgangen), så det er verdt et forsøk å sjekke det ut først. Har også opplevd det du beskriver på en annen Corsa og da kom det pga en defekt styreenhet. Endret 26. oktober 2008 av LiamH
L O G I M A N Skrevet 26. oktober 2008 Skrevet 26. oktober 2008 Dette er en opel, passert 100K. Da er det bare å sjekke tilstand på toppakninga. Ta en kompresjonstest.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå