Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anlegg til en Volvo 460, god og ren lyd, og litt bass. Hva velger jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har kjøpt meg en helt grei Volvo 460, og den var så billig at jeg tenkte at jeg skulle bruke litt penger på litt god lyd, som jeg uansett kan bytte over til en annen bil senere engang.

Jeg tror den bare tar 5.25" høyttalere, er det uvanlig i nyere biler? Og fins det evt. adaptere til 6.25 eller 6.5 hvis jeg bytter bil senere?

Jeg tenkte å kjøpe en Alpine headunit med god ipod støtte (har en iphone), trenger ikke ha så mye dill sånn ellers, men god lyd er et must.

Tenkte et godt 5.25 komponentsett framme, som jeg har tenkt å kanskje bruke rundt 1600-1700 på.. Så tenkte jeg et 6.25 komponentsett eller toveis i hattehyllen bak, men det er ikke høyeste prioritet, kan jo evt ta det på sikt..

I bagasjerommet tenkte jeg et par med 10" som spiller tight, klart og presist. Det må jo være litt guff i dem, men trenger ikke allverdens..

Bassjunkies.co.uk har eksistert i mange år, og hørt mye bra om de. De har veeldig mye billigere priser på subs og amps enn i lille norge, og de har et veldig mye større utvalg også... Eller bør jeg holde meg til norske forhandlere? Engenaudio.com virker som har greie priser..

Noen som har noen anbefalinger av utstyr? Budsjettgrense ukjent! Men noe ganske greit, som funker bra.. Lydkvalitet > mengde

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Takk! Holder det med 2x80w rms foran eller? Eller å bruke innebygget 4x60w amp fra en Alpine headunit? Eller blir det mye dårligere lyd?

Og hvilken forhandler er billigst? Vanskelig å få oversikt føler jeg :p

Endret av Inception_
Skrevet

Den innebygde forsterkeren holder ikke, den er ikke på langt nær 4x60w, men nærmere 4x20w rms ;)

Engenaudio har vel både seas og dynabel, men feks iceaudio har focal... Jeg ville brukt en BF1502 forsterker til fronthøyttalerene, 2x150w rms ;)

Skrevet (endret)

Da tror jeg at jeg gjør det. Nå må jeg bare finne ut om jeg får for mye panelvibrasjoner først..

Alltid masse løst i de gamle volvoene... Merket det vibrerte noe sinnsykt når jeg tok opp lyden på det som står i.. Men det er jallamontert i hattehyllen bak (ikke mitt verk), så kan godt være det er det som gjør det.

Edit: Hvem er det som forhandler Alpine i Norge? Har lyst på en av de nye, men finner dem ikke for normale priser noen steder.. Betaler ikke 5000 for noe som koster under 300$ fra USA.

Endret av Inception_
  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)

iceaudio.no driver med Alpine i Norge. Uanz så ville jeg ambefalt Focal framma og bak. Focal er et ganske kjent og sinnsyk bra på krystall klar lyd. Har et focal komponentsett framme selv til 3000,- mmmmmmmmmmm!

EDIT: Såg nå at nettbutikken ikke hadde Alpine inne. Rart sia iceaudio butikken her lokalt forhandler alpine :O

Endret av Bllink
Skrevet (endret)

Jeg har hengt en del på bilstereoforumet.no, og skaffet meg en del stæsj.

Alpine CDA-9887R

Clarion DPX11500 1500w rms @ 2ohm

2x Earthquake Subzero 10"

Genesis Profile Four

Så nå mangler jeg et bra komponentsett, og litt forskjellig med kabler.

Edit: Og en kasse!

Endret av Inception_

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...