Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Er redd for cpu'en min er brent, hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg satt å spilte doom3 med en kompis over lan og det klikket totalt, såg ut som windows satt seg fast i 16 farger:S jeg skulle bare restarte men da ville ikke xp starte. Er bare svart skjerm før loggin menyen skulle ha komt.

Jeg har nettopp skiftet skjermkortet men det er ingen forandring, og jeg VET at dette skjermkortet virker. når jeg skal starte med windows cd for å formatere ser jeg bare masse uleselig skrift over hele skjermen?!

hva kan det være? cpu kanskje?

En ting til...var inne på komplett.no å fant min prosessor, bladde lenger ned på siden for å se produktanmeldelser. Deres cpu'er ligger i underkant av 30 grader Idle...Min er nærmere 50 grader....

Håper på noen gode svar, tusen takk på forhånd=)

Endret av klopklop
Videoannonse
Annonse
Skrevet

At prosessoren din ligger på rund 50c er helt ufarlig. Ikke kritisk før den nærmer seg 80 til 100c. Men det er ikke ideelt! Har du sjekket om prosessor viften sitter skikkelig? Gjør det og eventuellt blås den ren for støv.

Skrevet

CPU = AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz Socket AM2

Hovedkort = Asus M2N32-SLI Deluxe, nForce 590 SLI

skjønner rett ikke å slett va som er galt. har fått noen anbefalinger om å kjøpe AM2+ cpu og hovedkort.

Skrevet

Dette er veldig enkelt... om du får noe som helst på skjermen så fungerer CPUen. Det er så og si ingenting som kan skje på maskinen uten CPU. Kanskje du vil kunne få lys på hovedkortet, but thats about it.

og når det gjelder varme så er 50celcius helt normalt. Du må opp i vel over 100+ celcius før de felste prosessorer begynner å tulle pga. varme, og du må enda høyere opp for at en CPU skal ta noe permanent skade av varmen. I tillegg er det også automatiske sperrer på alle nye CPUer som slår av hele CPUen dersom den nærmer seg kritisk temperatur.

Kort sagt så er det ekstremt liten sjanse for at det er CPUen din som har røket fra varme. Se på andre mulige feilkilder i stedet.

-Stigma

Skrevet

Jepp, som stigma sier så må du nok sjekke for andre feilkilder.

Kanskje en minnebrikker som fusker?

Napp ut alle og test en og en.

Hvis ikke så kan det jo være psu som ikke leverer nok "juice" eller hovedkort som har problemer, så det er verdt å teste ut disse også.

Skrevet

prøvde som du sier med å nappe ut ram å prøve med en og en. Ingen forskjell=/

men når det kommer til å teste cpu / hovedkort..hvordan?? er ikke så god på dette her, men lærer ettervert:P

takk=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...