Gå til innhold

spregne atombome i verdensrommet, hva vil skje?


ecko

Anbefalte innlegg

har det blitt sprengt A bomber i verdensrommet før? hvordan ser det ut og hva skjer med strålingen? blir det som en dråpe blod i vann, at den bare blander seg ut og blir mye svakere.

 

om det ikke har skjedd så vil jeg uansett ha svar, og da spesielt på hvordan det ser ut.

 

om de ser slik ut til vanlig http://www.motleycrow.com/imagehost/nuclea...plosion_WEB.jpg bare med en ring av luft eller noe som går langs bakken, eller er synlig langs bakken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den dannes en soppsky og "fantastiske" farger fordi luften "tar fyr" når bomba detonerer. I verdensrommet hvor det er vakuum vil ikke en atombombe ha noen særlig effekt (tror jeg), men nøyaktig hva som vil skje aner jeg ikke. Kjedereaksjonen vil nok fortsatt skje, men det er jo ingen masse i verdensrommet som kan brenne opp eller flyttes på.

 

Effekten i tradisjonelle sprengstoff-detonasjoner ekstisterer bare der det er luft/gass/masse. Eksplosjonen er komprimgering av luften rundt som skaper en trykkbølge og ekstrem varme som en følge av det. Jeg tror prinsippet er det samme ved kjernefysiske detonasjoner (fusjon) i tillegg til at de skaper mye større varmeutvikling.

Lenke til kommentar

Atomic Rocket: Space War: Weapons

 

First off, the weapon itself. A nuclear explosion in space, will look pretty much like a Very Very Bright flashbulb going off. The effects are instantaneous or nearly so. There is no fireball. The gaseous remains of the weapon may be incandescent, but they are also expanding at about a thousand kilometers per second, so one frame after detonation they will have dissipated to the point of invisibility. Just a flash.

 

... a nuke going off on Terra has most of the x-ray emission is absorbed by the atmosphere, and is transformed into the first fireball and the blast wave. There ain't no atmosphere in space so the nuclear explosion is light on blast and heavy on x-rays. In fact, almost 90% of the bomb energy will appear as x-rays behaving as if they are from a point source (specifically 80% soft X-rays and 10% gamma), and subject to the good old inverse square law (i.e., the intensity will fall off very quickly with range). The remaining 10% will be neutrons.

Endret av farke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...