Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mazda 323 problemer- blir fort varm!


Nidaroo

Anbefalte innlegg

Skrevet

88-mod 1.5L .. Har denne manuel chocke? Jeg hadde også problemer på min 85mod. Den døde i alle kryss når jeg trådde inn clutchen. Var bare å justere tomgangen, så var ikke det noe problem mer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
88-mod 1.5L .. Har denne manuel chocke? Jeg hadde også problemer på min 85mod. Den døde i alle kryss når jeg trådde inn clutchen. Var bare å justere tomgangen, så var ikke det noe problem mer.

Nei den har nok ikke det. Men har lagt merke til at vaieren som går innfra kupeen og fram til motoren er veldig slark. Han vrikke den opp mange centimeter, og det er vel altfor slapt?

 

Men bare det at den er så tungstartet gjør det hele til et stort spørsmål. Må stå 20 sek for å få liv i den. Mer enn det og. Også ryker det så jævlig.

Har på følelsen at det er en pakkning som er gåen, siden den lekker ut så mye?

Skrevet

Men skjønner egentlig ikke helt. Hvis motoren har skjært seg pga, for lite olje feks så ville vel ikke stempel eller noe sånt gå rundt? Da ville vel det vært låst?

 

Men tror faktisk alt skjedde utfra da når den kokte så jævlig så den gjorde. Vi kjørte jo et par mil med null veske på bilen, samt gradestokken godt over 120 grader.

 

Den ble jo gradvis dårligere og dårligere. Så tror det har mye med det å gjøre. Klarte også ved et uhell og komme borti kabelen som er til tennpluggen, sånn at den dritten datt av. Så for å få start igejn på bilen måtte jeg bare fjerne den gummihetten også feste det på uten den.

 

Lite sikkert er det, hvis den kommer borti noe metall, men såvidt jeg vet går og starter bilen på kun 3 av 4 plugger?

Skrevet

Faen irriterende at den er så tungstartet at den ikke er til å stole på. Og at den ryker så jævlig. Hva kan være årsaken til at den ryker så jævlig? Røyklegger HELE veien når jeg kjører.

Skrevet

Ja, når den står rolig så kommer det blå røyk opp fra motoren(på baksiden - mot kupeen). Og når jeg kjører ser det ut som det er grå røyk, også når jeg står rolig å kjører igjen så er det mer blå røyk.

 

Er iallefall sikkert en lekkasje i en av pakkningene i selve motoeren. Tyder iallefall på det. :p

Skrevet

Blå røyk betyr at det blandes olje inn i bensinen.

 

Anbefaler at du leser litt her:

http://mazda-ogn.org/phpBB3/viewtopic.php?f=26&t=13544

 

 

Bla.

Kvit røyk viss toppakningen leker vann inn i sylinderen.

blå røyk viss toppakningen leker olje inn i sylinderen.

kaffe latte olje viss det leker vann inn i oljen og graut i vann beholder og radiator viss det leker olje fra toppakningen inn i kjølesystemet.

Eg ville ha sjekka pluggene om de er full av olje. Sjekk alle

eg ville og ha sjekka peilepinne og påfyllinglokket for oljen. om det er kaffe latte der.

Og til sistekspansjonstanken og radiatorlokket om det er graut der.

De fleste mazdaer ryker som regel litt blått, og bruker litt olje men det er ingen fare.

Lykke til

Skrevet (endret)

Men et spørsmål bare, hvis det la oss si er en av de grunnene som står ovenfor, tror du at dette kan fikses igjen? For kan det skje at den blåser ut røyk sånn som den gjør fra selve motoren, uten at feks, en toppakning er gåen?

 

Og det som gjør at den er treg å starte, kan være pluggene som er fulle i olje/bensin elns? Eller kan det rett og slett være en pakning eller noe som er gåen, at den mister kompresjonen?

 

 

Må jo være en grunn til at den tar lang tid før den vil starte! :|

Endret av Nidaroo
Skrevet

Jeg hadde litt småproblemer på 85-modellen min. Bytta bare til litt tykkere dieselolje på motoren og blårøyken avtok kraftig.

Jada, kan bruke dieselolje selv om du har bensinmotor. Gamle japsebiler kan gå på omtrent hvilken type olje som helst. Gamlere biler har også gjerne godt av litt tykk olje som ikke siger så godt igjennom sprekker.

 

 

Se for deg at dette er to forskjellige motorer. (vedlagte bilde)

Til venste har du en ny og tight, til høyre har du din motor.

Mellom sprekkene der kommer det opp olje. Hvis du bruker en tykkere motor vil ikke like mye olje sige i mellom.

post-23984-1224506031.gif

Skrevet

Så det der er altså grunnen til at det ryker så jævlig? Tror den også er temmelig tom for olje også ^^

 

Men det som egentlig er så forbanna rart av alt når det gjelder denne bilen, er at rett etter vi fylte på med frostveske og det som egentlig bare trengtes, så ville den ikke starte. Rare greier.. :p

 

Får nesten bare se det an, er bare litt redd for at den skal ta fyr med 120 grader. ^^

Skrevet

Såvidt jeg så igår så gikk ikke radiatorvifta rundt, etter det jeg sjekket. Uten at jeg sjekket etter hvert. Men drivreima ser ut til å være i orden iallefall. :p

Skrevet

Herregud. Slep bilen til en hugger istedet for å la den stå i skogen. Chassienummer er mer enn nok for å spore opp eier. DEt koster deg kun en times sleping. Bare lever skiltene og få vrakmeldinga på nermeste biltilsyn. Evt kan du selge den som delebil med def. motor og få kanskje 2-3-4 tusen for den.

Skrevet

Jau, egentlig. Men bruker bilen til herjing... Men skjønner ikke helt hvorfor all frostvesken koker bort, ser ingen lekkasjer noen steder. I den lille boksen til høyre for radiatoren koker det, skal vel egentlig ikke det?

Skrevet

Faen tror dere ikke at det har regnet såpass mye her idag, at når jeg skulle se etter bilen så stod det vann inn i bilen. Tydeligvis er eksosanlegget og hele røret fult av vann, samt batteriet har tatt kvelden.

 

Får bare ikke håpe hele dritten har tatt kvelden! For makan til uflaks når det gjelder alt med den bilen der, skal man faen meg lete langt etter. :p

Skrevet

Noen som vil tro toppakning som egentlig er til en Mazda 626 84 mod, vil passe på denne? Uten at jeg selv tror det, men godt å være på den sikre siden før man legger verktøyet i dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...