Gå til innhold

Hvilken fisheye skal jeg velge?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har veldig lyst å kjøpe fisheye, men er i tvil hvilken som er likest. Nikkor 10.5mm, Sigma 10mm eller Tokina 10-17mm?

 

Veit at Tamronen ikke er like lyssterk, men den har litt zoom. Er det veldig kjekt og ha, eller er det likere og gå for et mer lyssterkt objektiv?

 

Er vel ikke mange andre som er et alternativ da det er til D200, og jeg vil ha 180 graders dekning, og ikke circular fisheye

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hehe, tålmodighet er oppskrytt. Men som jeg har forstått så gir alle 180 grader. Tamronen gir det dog kun på 10mm da. på 17mm er det 120 grader. Sigmaen gir 180 grader, men bare på Nikon.

 

Tokinaen ^^

 

Hva du trenger er egntlig opp til deg. Alle tre skal være bra, men om du trenger zoom blir vel det store spørsmålet her. Og det er vanskelig for andre enn deg selv å svare på.

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar

Tokina er kjent for å bygge ting solide som tanks, så den kan du være sikker på at sitter godt sammen. Sigmaen er vel en EX, og skal dermed ha god kvalitet, men ikke på høyde med Tokina. Nikkoren aner jeg faktisk ikke hvordan er.

 

Jeg veit ingenting om dine behov, men jeg tror kanskje jeg hadde tatt Tokinaen. Større blender er fint, men på vidvinkel er det lett å håndholde selv på treige lukkertider, og dette her er jo veldig ekstrem vidvinkel. Å lage tynn DOF er nesten umulig uansett, så sånn sett spiller det ingen trille.

Lenke til kommentar
Om det teller, så kan det jo også være et såørsmål om hva som holder seg best i verdi. En vet jo aldri, kanskje du vil selge det en dag.

 

Det er sant. Nå hadde jeg jo i utgangspunktet tenkt å kjøpe brukt da penger ikke er det jeg har mest av. Men at den holder seg i verdi hvis jeg evt skal selge den igjen er jo et pluss

Lenke til kommentar

Jeg ville definitivt gått for Nikonen.

 

Jeg har prøvd den en del, da jeg har en kompis som har den. Den er legendarisk på farger og kontrast, i tillegg til at den er meget skarp. Veldig mange skatefotografer benytter Nikon og dette objektivet på grunn av dette. Byggkvaliteten er også veldig bra, det er jo faktisk et proff-objektiv med gullring :)

 

Angående zoom-funksjonen som finnes på Tokinaen, tror jeg ikke det er noe du vil savne. Ofte så vil du ha med så mye som mulig, og da vil du komme til å bruke Tokinaen på 10mm.

 

At Nikonen ikke har AF-S men kun skruefokus ser jeg ikke på som noe problem. Fokus er ikke det viktigste på en fisheye, da du har veldig stor DOF allerede fra f/2.8. Og skruefokusen på den fungerer bra.

 

Er enig med C₈H₁₀N₄O₂ om at det er liten sannsynlighet for at de oppgraderer det til AF-S med det første, siden det ikke er så lenge siden det ble lansert, i tillegg til at de har viktigere optikk å få oppgradert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...