Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Problem med kobling av CD-spiller i gammel bil


Hakkebakk

Anbefalte innlegg

Bilen er så gammel at den ikke bruker standard plugg fra forhandler, så jeg måtte koble alt selv. Prøvde kabel fra Biltema, Bildeler, Euronics og Nissan. Ingen klarte å finne noe som passet. Bilen er en Nissan Micra 88-modell.

 

Problemet er at ingen ledninger fra motoren gir strøm mens motoren er av. Det var to røde ledninger med hvit stripe, begge gir 12-13V mens motren er på. Tror at begge gir strøm når tenningsnøkkelen er vridd et hakk, uten at motoren står på. I følge Bilradiospesialisten skal en ledning gi strøm mens motoren er helt av.

 

"Gul - +12V Memory. -Kobles til et sted som altid har strøm uavhengig av tenningsnøkkelens posisjon. Denne er til for å holde minne i radioen."

 

Siden jeg ikke har noen ledning som gir strøm mens motoren er av, så "glemmer" cdspilleren alle instillinger hver gang den blir skrudd av. Trenger hjelp til å finne en løsning. Er det mulig å koble et/flere vanlige batteri i serie? Eller må jeg på en eller annen måte trekke ledning fra bilbatteriet? I så fall, fra hvor? direkte på + og - på batteriet?

 

 

Link til koblinggskjema for plugg og ledninger står her og her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, så klart. Det er jo allerede jordingsledning.. Men er dette noe man kan gjøre selv? Er det vanskelig? Eller må verksted gjøre det? Har ikke helt oversikten over hva som er mellom motoren og der vi sitter. :p

 

Ikke noe problem å gjøre det selv...men det er to gjengangere jeg ser folk gjør feil/glemmer...og det er:

 

Sikring på kabelen rett etter batteriet (så nært som mulig)

Sørg for at hullet du treer kabele gjennom torpedoveggen i...er DØNN tett etterpå! Vann inn i dashbord proppa full av elektroniske bokser er ikke bra!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...