Gå til innhold

HD tune test med RAID0


r0lfi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

prøv å installere nyeste intelinf driverene. Dette kan hjelpe. Den hastigheten med 2 raptordisker var jammen med ikkje mye å skryte av. Noe av det laveste jeg har sett med disse diskene i raid-0.

 

Et tips er også å sjekke instillingene i HDtune. Man kan sette forskjellige størreler på filer som skal testes. Dette HAR invirkning på ytelsen.

 

Test hdtach og se hva slags resultat du får der.

Lenke til kommentar
Hehe SAS disker sparker godt de.. :-) bråker vel deretter også?

 

De er stillere enn raptor 150 ;)

 

Og ja, jeg har testet begge.

 

RPM og støy har ikkje noe sammenheng. Velociraptoren 300gb 2.5" er vel noe av den stilleste harddisken som finnes. Denne er 10k rpm, og er mye stillere enn andre 7200rpm. Det kommer ann på hvor bra diskene er balansert.

Lenke til kommentar
Nizzen: når jeg nå har mine 3disker i raid0 på hk, og skal ha de over på kontrollkort... Da må jeg vel slette diskene og lagge en ny partisjon?, får vel ikke dette til å funke uten å slette diskene...

 

Helt korrekt :)

 

Ok.

 

De SAS diskene jeg har vært borti har støyet mer en raptor 150/74GB, etter min mening...

 

Seagate SAS disker er vel de stilleste diskene. Fujitsu gir littegranne mere lyd fra seg.

 

Du har vel testet noen gamle SAS disker, eller har du bare "lest" om dem?

Lenke til kommentar
Hva synnes du om disse Nizzen?

Disse ser gansk nye ut, men litt pris forsjell...

Adaptec RAID 2405 , 4 disker, 1614,-, 800mhz prossesor, 128mb ddr2..

Adaptec RAID 5405 , 4 disker, 2771,-, 1,2ghz duo core, 256mb ddr2..

 

 

Den første er en såkalt "disk host adapter" Denne har ingen cpu for utregning av raid 5 og 6 enkelt sagt. Så denne brukes om du skal bare ha noen få disker i raii-0, 10 eller 1. Sak man bare ha raid-0, så er denne faktisk et bra og billig valg.

 

Den andre kontrolleren har den beste cpu`en som er på kontrollermarkedet nå. Denne er meget rask i raid-5 og 6. Skal man kjøre raid-5, så er denne det klart beste valget.

 

Kvalitetskontrollere er dyre, men her får man klart det man betaler for. Selv har jeg 2 stk SAS 4 portere av typen "disk host adaptere" som gjør jobben veldig bra i raid-0. Skaleringen er best med 2 disker, men er ikkje like bra med 4 dikser som en kontroller med cpu og minne.

Lenke til kommentar

Blir nok kunn raid 0 ellersom det ikke er mere en 4disker... 3-4x1tb i første omgang...

 

Men har mulighet til å få tak i 4sas disker på rund 30gb som jeg også kansje kan prøve, men tror det du blir unødvendig bråk...

 

Men vis det ikke blir noen spessiel foskjellen på den billige og den dyre i raid 0 på 4 disker, går jeg får den billige vis du ikke har noen spessiele å anbefalle da..

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...