Gå til innhold

Vill maskin til 23.000. Vinn eller fail?


Anbefalte innlegg

Hei alle!

 

Jeg vil kjøpe meg en vill gamingmaskin som holder en stund og som er lett å oppgradere etterhvert uten å bytte alle delene.

 

Derfor har jeg gått for http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...07-AA0D1D397D1E

 

Prosessor, power og hovedkort er ikke på handlelista, da jeg skal kjøpe:

BeQuiet Dark Power 1200W fra PC-Styling

Intel i7 2,66Ghz Bloomfield (MS3) fra komplett (når de legger den ut for salg) og

ASUS P6T6 WS Revolution når det blir tilgjengelig (antakelig rundt samtidig som CPU.

Skal oppgradere med ytterligere fire GB ram, og fire nye etter det (evt. mer) i tillegg til et likens skjermkort når jeg får råd.

 

Har også planer om å overklokke, vil kjøpe ny kjøler før den tid.

 

Synes dere at dette ser ut som et greit oppsett? Er fullstendig klar over at det er dyrt, og muligens også unødvendig dyrt, men hva mener dere?

Jeg spiller nyere spill, som Crysis, Assassins Creed og CoD4 og vil skaffe Far Cry 2 når det kommer.

Endret av Crowzah
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Totalt sløsing av penger. Du må uansett oppgradere innen en periode på maks 3 år for å kunne spille på høye instillinger. Da er det bedre å velge noe til en lavere prislapp. For eksempel denne til 9000 kroner.

Selvsagt må jeg oppgradere, men det er uttalelser som "vent litt, det blir billigere" som har hindra meg fra å oppgradere i snart fem år nå. Jeg gidder ikke nøye meg med noe middelmådig i et år eller tre fordi det snart blir billigere. Jeg vil ha en maskin jeg KAN oppgradere, og LGA 1366 er på vei inn. Det samme er DDR3-ram. Jeg vil ikke ha et oppsett jeg ikke KAN oppgradere uten å bytte hovedkort, og med LGA 775 er jeg redd for at det blir saken.

 

Dessuten finner jeg det påfallende at du linker til din egen tråd når folk spør om hjelp til bygging av PC.

 

På hvilken måte mener du det er sløsing av penger? Hvordan kan jeg få samme ytelse som, og like full utnyttelse av i7 (som blir mye kraftigere. Les previews og reviews på nett) uten å bruke rundt beløpet handlelistene mine kommer på? Om du har gode tips om kvalitetskomponenter som yter like bra, kom gjerne med dem.

 

Edit@ullsokk1: har endra den nå. Skal funke!

Endret av Crowzah
Lenke til kommentar
Totalt sløsing av penger. Du må uansett oppgradere innen en periode på maks 3 år for å kunne spille på høye instillinger. Da er det bedre å velge noe til en lavere prislapp. For eksempel denne til 9000 kroner.

Jeg skal være enig i at 23000 er bortkastet,men jeg vil ikke kalle det bortkastet å kjøpe Core i7 hvis man har penger til det.

 

Trådstarter har valgt alle komponenter fra øverste hylle. Det kaller jeg bortkastet

Lenke til kommentar

til spilling er vel grafikkortet viktigst uansett, om du velger en core 2 quad eller i7 4 kjerne på samme frekvens har det ikke så mye å si i dagens spill. der tør jeg påstå at d eto kjernene til en E8600 på 3,3 GHz være raskere enn 920s firke kjerner på 2,66 GHz. dette hovedsakelig fordi spill nå til dags ikke akkurat bruker 4 kjerner mest effektivt. Når det er sagt vil du ikke få noe dårlig fps med 920 heller, og fremtidens spill vil nok bli bedre til utnyttelsen av alle kjernene uansett.

 

Det er vell vært og nevne også at intel ikke kommer til å drepe 775 med det første heller, men om tre år kan det hende det er dødt. Merk deg dog at selv om de har brukt 775 gejnnnom mange år nå ahr du ingen garanti for at et tre år gammelt 775 hk fungerer med de nyeste 775 cpuene, dette kan godt hende gejnntar seg (det var probelmer med strømstyring mener jeg å huske).

 

Det første du unasett kommer til å oppgradere på en spillepc er vell grafikkortet, og det passer om du velger et 775 eller 1366 oppsett.

Lenke til kommentar
Totalt sløsing av penger. Du må uansett oppgradere innen en periode på maks 3 år for å kunne spille på høye instillinger. Da er det bedre å velge noe til en lavere prislapp. For eksempel denne til 9000 kroner.

Jeg skal være enig i at 23000 er bortkastet,men jeg vil ikke kalle det bortkastet å kjøpe Core i7 hvis man har penger til det.

 

Trådstarter har valgt alle komponenter fra øverste hylle. Det kaller jeg bortkastet

Kan kanskje forklare litt nærmere.

 

Utseende er rimelig viktig for meg, og jeg synes Antec 1200 er pen. Enda penere med røde vifter, som ligger i handlevogna på komplett. Dessuten er det et av de beste kabinettene som fins mht. kjøling og luftstrømming.

BeQuiet valgte jeg fordi PcStyling har et ekstremt smalt utvalg med varer av veldig høy kvalitet, og fordi det er et kickass modulært PSU.

Asus valgte jeg fordi jeg har veldig god erfaring med dem og fordi de alltid lager kvalitetskomponenter. Hovedkortet fordi det tigger om oppgraderinger, både i skjermkort, RAM, prosessor og harddisker/kontrollere.

i7 valgte jeg fordi jeg vil, jeg kan og den er bedre enn noen quad til samme prisen i dag.

Velociraptor valgte jeg fordi jeg vil ha en kjapp disk til OS og programmer.

 

Det er en rekke valg jeg har tatt fordi jeg vil ha en PC som ikke bare duger, men som er noenlunde fremtidssikker på flere måter.

Lenke til kommentar

Diskusjonene om du skal bruke over 20k eller rundt 10k på en gaming pc tar aldri slutt. Det er både positive og negative sider med begge to. En pc til 10k vil i dag være ganske så lik med en til 20k, men siden du har valgt Core i7, så vil denne bli mer aktuell hvis du tenker på å ha pcen noen år, og da er det et godt valg mener jeg. Du vil merke forskjellen på at du valgte Core i7 når nye tungdrevne programmer og spill kommer om et halvt år/års tid, for da kan disse være skrevet for Core i7, og utnytte denne bedre enn programmene og spillene som er i dag.

 

Hadde jeg hatt 20k som jeg skulle ha brukt på pc, ville jeg ha gått for det du har gjort. (er jo litt artig og det gir litt status å ha Core i7 føre alle andre;) Velg selv hvilket oppsett du vil ha. Hadde det vert meg ville jeg ha gått for det beste hvis jeg hadde råd. Så holder med ditt oppsett Crowzah.(men hva med CF? 2x: 4870x2?)

Lenke til kommentar

Herregud!

Når man ber om hjelp til killerpc er det TOTALT UNØDVENDIG å syte å gnåle om at man får "en like bra til 9k". Folk som ikke takler at andre kjøper dyre pc'er kan holde seg unna slike tråder synes jeg.

 

Maset om billigere harddisk når trådstarter aktivt har valgt en 10000rpm er også unødvendig. Og til dere som mener at en 10000rpm disk "er bortkastede penger og ikke virker raskere enn en tradisjonell 7200rpm" bør også holde seg unna slike tråder. For oss som kanskje har et brukermønster der man MERKER forskjell på 7,2k, 10k og 15k rpm disker blir slike påstander bare til irritasjon! Jeg har hatt forskjellige raptorer helt siden de dukket opp på markedet og kunne ALDRI tenke meg å gå tilbake til noe tregere. Den siste pc'en jeg bygde (ikke min egen) ble satt opp med 15krpm sas, og det gir en godt merkbar ytelsesøkning i forhold til raptor igjen. Bortkastet sier du? Et minstekrav, sier jeg! Disk er pr i dag stort sett den største flaskehalsen i en pc.

 

Til tådstarter:

 

Oppsettet ser bra ut. Jeg har samme skjerm selv og er godt fornøyd med den. Selv bygde jeg pc med 4GB ram i sommer, og oppgraderte til 8GB etter en måned. Har du råd, ville jeg gått for mer minne. 8GB er ganske mer smooth enn 4 i vista.

 

Har du vurdert de nye SSD'ene til intel som systemdisk? Hvis du virkelig vil gå for high-end ville jeg ha gått for den. Hvis ikke, er dette noe av det første jeg ville oppgradert til senere når prisene synker litt. Har du evt. andre disker du kan bruke til data (filmer osv)?

 

Lykke til! :)

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Herregud!

Når man ber om hjelp til killerpc er det TOTALT UNØDVENDIG å syte å gnåle om at man får "en like bra til 9k". Folk som ikke takler at andre kjøper dyre pc'er kan holde seg unna slike tråder synes jeg.

 

Dette har da ingenting med syting å gjøre, det handler om å gjøre kloke valg. Å kjøpe en PC i dag til så høy pris er helt idiotisk, hvis man ikke driter penger da og kan kjøpe hva faen man vil. Problemet er om 3 år får vi høre"ååå jeg kjøpte en PC til 23 k for 3 år siden, og når greier den ikke noen nye spill på fullt lenger". Alt innen 3 år er "utdatert" no matter what. Jeg sier ikke at det nødvendigvis er dårlig, men en PC til 23 k holder nødvendigvis ikke så jævlig mye lenger enn en PC til 9 k i dag.

 

Kjøp gjerne en PC til 23 k hvis du vil tape enormt mye penger, men gir faen og har råd til det. Men jeg ville heller anbefale å kjøpe en til 11 tusen nå, og en ny en til 12 tusen om 3 år, da har du PC dobbelt så lenge for samme sum, stor forskjell i ytelse er det heller ikke, en PC til 11 k i dag tar alt på høyeste innstillinger i alle spill omtrent.

Lenke til kommentar

Nei. Jeg sier IKKE at en pc holder LENGER. Avskrivning på en pc er, og har mer eller mindre alltid vært ca 3 år i nyere datatid.

 

Men det kommer jo litt an på bruksområde. Skal han BARE spille spill, vil en 11k pc duge, og man heller kan bytte innen så og så mange år. Men jeg mener fortsatt at å koste på disk er fornuftig.

 

Er bruksområdet større (tung bildebehandling eller videoredigering (spes HD), virtuellpc'er eller annet morsomt og multitasking som krever kraft, så kan en pc til 23k gi mye mer glede enn en pc til 11.

 

Det kommer også an på om man er ute etter mest mulig for pengene, eller nyest mulig teknologi.

 

Er det å ha en 0day pc som er målet, er det lurt å kjøpe ny teknologi tidlig, da man kan oppgradere innenfor samme plattform for en rimelig penge senere.

 

Er det kun mest for pengene som teller, lønner det seg å kjøpe teknologien sent (som f.eks. å kjøpe 775, DDR2 basert nå), men man belage seg på å bytte plattform neste gang man vil oppgradere.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Herregud!

Når man ber om hjelp til killerpc er det TOTALT UNØDVENDIG å syte å gnåle om at man får "en like bra til 9k". Folk som ikke takler at andre kjøper dyre pc'er kan holde seg unna slike tråder synes jeg.

 

Dette har da ingenting med syting å gjøre, det handler om å gjøre kloke valg. Å kjøpe en PC i dag til så høy pris er helt idiotisk, hvis man ikke driter penger da og kan kjøpe hva faen man vil. Problemet er om 3 år får vi høre"ååå jeg kjøpte en PC til 23 k for 3 år siden, og når greier den ikke noen nye spill på fullt lenger". Alt innen 3 år er "utdatert" no matter what. Jeg sier ikke at det nødvendigvis er dårlig, men en PC til 23 k holder nødvendigvis ikke så jævlig mye lenger enn en PC til 9 k i dag.

 

Kjøp gjerne en PC til 23 k hvis du vil tape enormt mye penger, men gir faen og har råd til det. Men jeg ville heller anbefale å kjøpe en til 11 tusen nå, og en ny en til 12 tusen om 3 år, da har du PC dobbelt så lenge for samme sum, stor forskjell i ytelse er det heller ikke, en PC til 11 k i dag tar alt på høyeste innstillinger i alle spill omtrent.

 

Angående 3 års "regelen", sitter med en amd x2 4400+ prosessor og 2 GB minne kjøpt samtidig(det er tre år gammel), eneste som ble opgradert etter det ahr vært et hd 4850 nå i sommer. Denne maskinen klarer feks WiC på meget høye innsitillinger og 4x AAi 1920 x 1200, såklart har hva man forskjellige oppfatninger av "klarer" men igejn, en tre år gammel prosessor trenger ikke være et problem i em maskin som spiller.

 

Er også vært å merke seg at hvis bruken din er mye er faktisk SLI/CF noe å tenke på da det øker ytelsen med mellom 30 til 70 % la oss si gejnnomsnittelig 50 %, men øker kun prisen på maskinen med et ekstra kort, hvis maskina koster 20k og et ekstra grafikkort koster 5k, sett att du får 50% mer ytelse vil det da være et gott kjøp.

 

ellers hadde jeg kansje sett om jeg kunne tatt meg råd til en 30", 24" er fett det, men skal man først slå på strotromma så er jo 2560 x 1600 i oppløsning ganske rått da. For ikke å glemme at skulle det knipe litt i noen spill er det bare å senke oppløsningen til 1280 x 800 å få ok pixelmapping igjen.

 

ellers syntes jeg egentelig den datamaskinen ser ganske bra ut jeg. Ville dog ha satt av noen penger til noe annet en stock kjøler til prosessor (når det kommer).

 

Hadde det vært mine penger hadd ejg sjekka litt på SSD men det er bare flisespikkeri, pluss litt sære ønsker fra min side.

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg at å kjøpe hd4870x2 er tull samme med en system disk på 300 GB. jeg ville heller gått for hd4870 og senere kjøpt en til for cf. eventuelt gått for 2 4850 i cf nå.

 

jeg ville også valgt å kjøpe en mindre system disk f.eks. en 150 eller 75 gb og én til som disk 2 f.eks. en 750 gb til lagring... Om jeg hadde penger ville jeg selfølgelig gått for en største, men vent litt her, det kan likevel være tull, ssd kommer til å gå ned i pris etterhvert og med tid ville det vært aktuelt å bytte ut systemdisk med en ssd-ennhet.

 

bare mine meninger...

Lenke til kommentar
Personlig synes jeg at å kjøpe hd4870x2 er tull samme med en system disk på 300 GB. jeg ville heller gått for hd4870 og senere kjøpt en til for cf. eventuelt gått for 2 4850 i cf nå.

 

jeg ville også valgt å kjøpe en mindre system disk f.eks. en 150 eller 75 gb og én til som disk 2 f.eks. en 750 gb til lagring... Om jeg hadde penger ville jeg selfølgelig gått for en største, men vent litt her, det kan likevel være tull, ssd kommer til å gå ned i pris etterhvert og med tid ville det vært aktuelt å bytte ut systemdisk med en ssd-ennhet.

 

bare mine meninger...

Da har du tydeligvis lite greie på disker :p skal ikke bruke den ene disken utelukkende som systemdisk. Skal partisjonere den i to, med system på C og spill og programmer på en annen partisjon. Det er praktisk.

 

Jeg har flere disker selv, som jeg kommer til å putte inn i maskina.

 

Du bør vente på offisielle tester for å bestemme deg, men foreløpig X58-plattformen virker veldig lovende og man bør satse på det for ny bygg, mener jeg.

 

Du kan vurdere Asus Rampage II Extreme også.

 

SSD bør du vente med, fordi konkurransen og utviklingen går i full fart nå. Disse vil bli bedre og billigere rundt nytt år, mener jeg.

My thoughts exactly. Venter lenge på SSD, venter IKKE lenge på grafikkort og hovedkort/prosessor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...