Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Lyden henger litt etter på filmer.


Anbefalte innlegg

Kjøpte meg nettop en Acer Aspire 5530 på expert.

Men jeg sliter litt når jeg spiller av filmer. 720p, 1080p og vanlige xvids.

Jeg ser en tvserie nå hvor jeg må stille audio delayen i media player classic til -100ms for at lyden skal stemme med leppene. Det er som sagt ikke mye, men faen så irriterendes.

 

På enkelte filmer så blir d verre hvis jeg tar -100 ms.

 

Hvorfor er det slik? Aldri hatt problemer med det før på xvid filmer.

Og maskinen skulle være mer en god nok for å spille 720p filmer, den klarer det helt fint.

 

Har installert COREAVC og FFDSHOW, men merket ingen forskjell.

Er visst noe surroundlyd greier på pc`n, med en liten "subwoofer" under maskinen.

På pc`n står det Dolby Home Theatre, viss det har noe å si for å finne ut problemet.

 

Og det glemte jeg nesten : ) Tusen takk til dere alle for hjelpen :D:D

Endret av b1rken
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjøpte meg nettop en Acer Aspire 5530 på expert.

Men jeg sliter litt når jeg spiller av filmer. 720p, 1080p og vanlige xvids.

Jeg ser en tvserie nå hvor jeg må stille audio delayen i media player classic til -100ms for at lyden skal stemme med leppene. Det er som sagt ikke mye, men faen så irriterendes.

 

På enkelte filmer så blir d verre hvis jeg tar -100 ms.

 

Hvorfor er det slik? Aldri hatt problemer med det før på xvid filmer.

Og maskinen skulle være mer en god nok for å spille 720p filmer, den klarer det helt fint.

 

Har installert COREAVC og FFDSHOW, men merket ingen forskjell.

Er visst noe surroundlyd greier på pc`n, med en liten "subwoofer" under maskinen.

På pc`n står det Dolby Home Theatre, viss det har noe å si for å finne ut problemet.

Prøv og oppdater lyddriverne eller last ned nye codecpacks hvis du ikke bruker VLC.

Lenke til kommentar

CoreAVC er ikke en driver. Det er en codec for å dekode filmer. Last ned nye skjermkort- chipset- og lydkort-drivere fra pc-produsentens hjemmeside.

 

Du kan også legge inn AC3 filter, det er en enkel og grei codec for lyd. Det skal være unødvendig å stille inn delay på filmer, med mindre de er kodet feil.

Og for all del, prøv å laste ned MediaPlayerClassic, det er et enkelt og greit avspillingsprogram som ligner litt på det som fulgte med Windows i gamle dager, før det begynte å se helt jalla ut.

Lenke til kommentar

Fant ikke ut hvilke drivere jeg skulle velge på ati. I device manager så står det at jeg har:

 

ATI Mobility Radeon HD 3470

OG

ATI Radeon HD 3200 Graphics

 

Jeg gikk på acer sine hjemmesider og fant maskinen min der. Lastet ned driverene der, som jeg så på versjonen at var litt nyere enn de jeg hadde installert på maskinen.

 

Dette hjalp ikke med at lyden er ute av sync, likt som før.

Og en annen ting er at skjermkortet gikk fra Radeon HD 3470 i device manager til Radeon HD 3470 Hybrid X2?

 

Og under monitor i device manager så står det bare generic PnP monitor?

Lenke til kommentar

Leser dere i det hele tatt hva jeg skriver? :dontgetit: :dontgetit:

 

Jeg har nå innstalert nyeste driverene til lydkortet.

Jeg prøvde til skjermkortet, men fant ikke kortet mitt på ati sine sider? Var bare mange forskjellige series der, men ingen som var ATI Mobility 3000 eller 3400 series.

MEN jeg fikk lastet ned noen nyere drivere fra acer sine hjemmesider.

 

Bruker media player classic, og vlc, som skal duge mer en godt nok.

har lastet ned codecs.

 

Så forandret skjermkortet mitt seg til Hybrid X2 i slutten etter at jeg hadde lastet ned nye skjermkort drivere.

Lenke til kommentar

Har du prøvd de samme filmene på en annen pc? Kan hende de er feil kodet. Hender iblant, ganske irriterende. Eller gjelder det absolutt ALLE filmene.

Har du prøvd å avinstallere alle codec-pakkene og lagt inn de på nytt? Og lastet ned nyeste versjon av dem også?

 

Jeg begynner å gå tom for idèer for hva som kan være galt. Det er mest sannsynlig noe skikkelig idiotisk.

Står strømstyringsfunksjonen til Vista på max battery eller max performance?

Lenke til kommentar

På min HTPC med Mediaportal installerte jeg et program som heter PCIlatency for å løse et lignende problem. Det sørger for at lyd og skjermkort kjører med samme latency (eller forsinkelse om du vil) via hovedkortet.

Mulig dette kan løse problemet ditt også.

 

http://downloads.guru3d.com/download.php?det=951

 

Gjorde en test på PCen her på jobben nå:

Alle enheter inkl. lydkort kjører med 064 latency, mens skjermkortet kjører på 248 latency.

Dette høres kanskje veldig mye ut, men dette er snakk om millisekunder.

Likevel vil det vise seg som usynkronisert lyd kontra bilde i høyoppløselig video.

Endret av Petteram
Lenke til kommentar

Er kun i xvid, hd (720 og 1080p) det sker, ser ikke noe lag når jeg ser på tv2 sumo eller tv3 webtv. Det er filmer og serier jeg har lastet ned som er scene releaser, som det ikke skulle være noe problem med.

 

I vista står strømforsyningen på performance.

 

Skal prøve det PcLatency nå :)

Lenke til kommentar
Jeg vil også anbefale å laste ned RealPlayer, jeg har hatt veldig bra erfaring med den og det er ingen video filer/codec pakker, som den har slitt med å lese.

 

Tror du er en av de få i verden som er fornøyd med RealPlayer. Mer forhatt program skal man lete lenge etter. Er ikke uten grunn det er laget RealPlayer Alternative for oss som dessverre må bruke .rm formatet.

Lenke til kommentar

Herrebanan så få som leser førstepost.

 

MPC, ffdshow og CoreAVC ( som du bruker ) er IMO klart den beste samlingen software for videoavspilling, det trengs normalt ingen andre pakker eller playere.

 

MPC kommer også med AC3filter internt, så det skal heller ikke være et problem. Men det som kan være et problem er at MPCs interne Matroskademuxer ikke alltid gjør en god jobb. Jeg anbefaler at du laster ned Haali Media Splitter ( http://haali.cs.msu.ru/mkv/ ) og i MPC deaktiverer Matroska under options->internal filters.

 

Dette gjelder selvsagt bare om det er Matroska( .mkv )-filer du har problemer med, men det er det som er standarden for 720/1080-releases.

Lenke til kommentar
for oss som dessverre må bruke .rm formatet.

Det er da INGEN god grunn til å bruke det formatet i dag :p

 

Og hva skal trådstarter med ffdshow og coreavc?

Han trenger kun en av dem, med mindre han deaktiverer h264 i ffdshow og slår på uncompressed istedet (og lar coreavc ta seg av dekodingen) (Noe som er helt unødvendig hvis han har god nok maskin)

 

Er det slik på alle mediaspillerne dine? (vlc, mpc, osv...)

Evt. kan du prøve media player classic home cinema, siden denne har støtte for EVR.

 

Gjetter jeg riktig har alle mediaspillerne du har prøvd så langt brukt vanlig gammeldags overlay. Vet ikke om EVR kommer til å gjøre noen forskjell, eller i om det hele tatt kommer til å bli bedre, men er verdt et forsøk.

 

Last ned her: http://mpc-hc.sourceforge.net/

Så går du i options > output og velger "EVR (Vista / .Net3)"

Har du windows XP må du installere .NET framework 3.5 for at det skal funke.

 

edit: Forresten, husket på noe:

Jeg prøvde meg med AVISynth i FFDShow, med en god del prosessering av bildet, og helt til slutt "High quality YV12 to RGB conversion". Da hang lyden litt etter, men tviler på at dette er ditt problem :p

Endret av Wubbable
Lenke til kommentar

Mest .mkv filer ja.

 

Lastet ned MPC Home Cinema fra anbefaling av en av dere.

Huket vekk matroska, og innstalerte nyeste versjon av Haali media splitter.

 

Ser nå Indiana Jones 720p, og har ikke irritert meg over out of sync enda :) Så dette ser lovendes ut.

 

Forresten. Hvis jeg prøver å spille av xvid i mpc så ser jeg at bildet er delt opp i forskjellige ruter. Er dette Haali media splitteren som gjør det? bare at jeg ikke ser det i 720p på grunn av høyere oppløsning på videoen? Ser ingen oppdelinger i vlc :)

Lenke til kommentar

Mediasplitteren bare demuxer lydspor, bildespor, undertekster og annet pakket inn i containeren, og sender hver strøm til den dekoderen du har satt at ditt system skal bruke. Du kan se hvilken dekoder som er brukt ved å høyreklikke og hovre "filters". Der går render path fra fil ( nederst ) til renderer ( øverst ), og splittere og dekodere på midten. Det er nok i så fall enten renderer eller videodekoder som er problemet, og om du har samme oppsett som meg er det "Video Mixing Renderer 9 ( renderless)" ( settes i options->playback->output i MPC ) og "ffdshow Video Decoder". Dersom ffdshow er dekoder av XviD hos deg kan du se i ffdshows settings om finner en eller annen setting som kan ha påvirket bildekvaliteten, men jeg tror det rett og slett er lettere å laste ned XviDs egen dekoder. Den yter litt bedre enn ffdshow, og jeg pleier å la den dekode all MPEG4. Du finner den ved å google "xvid koepi", og under installasjonen lar du de tre hakene med FOURCC-navn stå avkrysset, og sjekker at det i MPCs "filters"-liste nå heller står XviD.

Lenke til kommentar

Nå er alt fikset og tråden kan stenges :) takk for hjelpen alle sammen.

 

Formaterte maskinen i natt, å innstalerte vista ultimate 64 bit. Var 32 bit home premium når jeg kjøpte den, og den gikk treigt så en suppe etter alt det pisset acer hadde lasset den med. Før så lå den på 2.5gb ram tilgjengelig, nå er det på 3.8 gb, og maskinen går så mye bedre.

 

Spilte greit av 720p filmene uten noe form for codec, men installerte coreAVC selvom det virket greit uten :) Nå virker det toppers. Og vanlige xvids spilles av i VLC uten at jeg kan se den er delt opp i biter :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...