Gå til innhold

«Kamerastativ» til EOS 400D med 18-55 IS


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Like greit å fortsette her istedenfor å starte ny tråd. Jeg har samme kamera (canon 400d), 18-55IS kit og 60mm macro. Tenker på 70-200 f/4L IS på sikt (dvs. til sommern ca.).

 

Synes de som har drevet på en stund at det blir kanonbasert spurvejakt om jeg går for Manfrotto 055CXPRO3 og 0MANFROTTO M486Rc2 Compact Ballhead..

 

EDIT: Totalt rund 3200,- for stativ og kulehode med plate.

 

Lav vekt er viktig for meg siden jeg vil bruke det på fjellturer om sommern og ellers når jeg er ute på tur i by og skog der jeg bor. Jeg kan jo også nevne at jeg vil heller ha lite men bra utstyr, fremfor å kjøpe og kaste billige ting.

Endret av Grizzmo
Lenke til kommentar

Tja, tenker nå at utstyr som dette bør holde 10år+, så er vel ikke urimelig mye for å utnytte objektivene sine maksimalt. Det er uansett på vurderingsstadiet fortsatt.

 

Hvilket hode kunne du tenkt deg da? Manfrotto sine ser ut til enten å koste ~500,- eller 3000++.

 

EDIT: har du noen preferanser angående kulehode eller skruhode?

Endret av Grizzmo
Lenke til kommentar
Tja, tenker nå at utstyr som dette bør holde 10år+, så er vel ikke urimelig mye for å utnytte objektivene sine maksimalt. Det er uansett på vurderingsstadiet fortsatt.

 

Hvilket hode kunne du tenkt deg da? Manfrotto sine ser ut til enten å koste ~500,- eller 3000++.

 

EDIT: har du noen preferanser angående kulehode eller skruhode?

 

 

 

Hva med dette?

 

 

Manfrotto M488RC4 Hode http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=12670

 

Skal tåle mere og har i tillegg vater noe som er utrolig kjekt å ha, har ikke annen erfaring med det du nevner enn at jeg har lest at noen har klaget litt på at det "kryper" dvs at kameraet siger lett med tunge objektiver 

 

Jeg bruker ofte et såkalt "skruhode/videohode" når jeg tar bilder av fugler , dette fordi jeg da har hånden på hadtaket hele tiden og det blir enklere å føre kameraet når fullene flyr og så er det bare å vri det rundt når en vil låse det, det er fordeler/bakdeler med begge typene .

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det stativet er dritelendig. Ligger i en krok her og blir nok aldri brukt.

Ville ikke hatt et kompaktkamera på det en gang.

Hør på Randi du og kjøp Sherpa 600R. Mye for pengene....

 

Når det gjelder Sherpa 600R. Er det på grunn av vekten av selve stativet at det er å anbefale?

Jeg mener i forhold til stødighet? Kan ikke se av de dårlige bildene om en kan henge noe med vekt på stativet for å gjøre det mer stødig ut i skogen med vind...

Lenke til kommentar
Det stativet er dritelendig. Ligger i en krok her og blir nok aldri brukt.

Ville ikke hatt et kompaktkamera på det en gang.

Hør på Randi du og kjøp Sherpa 600R. Mye for pengene....

 

Når det gjelder Sherpa 600R. Er det på grunn av vekten av selve stativet at det er å anbefale?

Jeg mener i forhold til stødighet? Kan ikke se av de dårlige bildene om en kan henge noe med vekt på stativet for å gjøre det mer stødig ut i skogen med vind...

 

 

Stativet er rimelig stødig det,ser ikke forskjell på dette og andre stativer under 2000 kr.

 

 

Men nei det er ikke noe å henge ekstra vekt i,men dette løses enkelt om en fjerner bunntroppen i midtsøylen (den er av plast) borrer et hull i den og montrer inn en liten krok i den og smører på litt epoxylim og setter den tilbake i midtsøylen, vips så har du modifisert stativet slik at ekstra vekt kan henges på, dette fungerer ypperlig. :thumbup:

Lenke til kommentar
Like greit å fortsette her istedenfor å starte ny tråd. Jeg har samme kamera (canon 400d), 18-55IS kit og 60mm macro. Tenker på 70-200 f/4L IS på sikt (dvs. til sommern ca.).

 

Synes de som har drevet på en stund at det blir kanonbasert spurvejakt om jeg går for Manfrotto 055CXPRO3 og 0MANFROTTO M486Rc2 Compact Ballhead..

 

EDIT: Totalt rund 3200,- for stativ og kulehode med plate.

 

Lav vekt er viktig for meg siden jeg vil bruke det på fjellturer om sommern og ellers når jeg er ute på tur i by og skog der jeg bor. Jeg kan jo også nevne at jeg vil heller ha lite men bra utstyr, fremfor å kjøpe og kaste billige ting.

 

Hei, stativet er ikke overkill i det hele tatt. Jeg hadde valgt et kraftigere stativhode, f.eks. et 488 RC2. Som med stativ kommer du også til å angre på å ha kjøpt et for lite stativhode. De små du kjøper på veien til noe solid er for øvrig fine til å sette blitsene på !

 

For min del ble jeg først fornøyd med stabiliteten på stativet da jeg endte opp med Gitzo G1411. Det veier en del, men jeg tviler aldri på om det står stødig eller ikke. Et godt stativ og hode har du mye lenger enn kamerahuset.

Lenke til kommentar

Tar dette spørsmålet her, så slipper vi enda en tråd.

Har et Velbon CX 440 som jeg kjøpte på en campingplass i Italia da behovet meldte seg i Sommer. Fungerer greit det, men er ikke heelt fornøgd. Hvor langt opp må jeg i pris for å få noe som duger? Vet ikke helt hvor stor forskjellen er fra Sherpa 600R, men regner ikke med dette er mange steg opp?

 

Stabilitet er selvfølgelig viktig.

Lav vekt og str. er en bonus , ikke et krav.

Endret av dePt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...