Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

passat 4motion ca 2005


henrikva

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Feil er vel ikke rette order, forstilligen er regelrett for dårlig dimmensjonert (foringer og bærearmer) Dette er en "vanlig" utgiftspost for Passat eiere og så vidt jeg husker gjelder det både 4Motion og de vanlige. Naboen var på EU kontroll samtidig som meg og han fikk påpakning på både bærearmene og foringene, en betydelig utgift å fikse i.f naboen uten at han ga meg noen tall.

Lenke til kommentar

Det er bare førstegenerasjon av passat som hadde noe problemer med dørlåser og multilinken.

 

Komplett multilink system ligger på ca. 2500- 3000 kr for hele forstillingen, og er absolutt ingen dyr pris i forhold til f.eks. hva rustfjerning på en japse koster.

 

Det er ikke lenge siden Toyota tok inn 26. 000 biler inn til kontroll fordi man risikerte at bilene rustet når man hadde snø/ fukt på skoene og dro det inn i bilen.

 

Det er etter kontroller av flere biler, blant annet i Norge, at Toyota har funnet ut at det kan oppstå rust på gulvplatene i Yaris og Yaris Verso hvis man drar med seg snø/vann inn i bilen.

 

Kilde: http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=500023

 

 

Men når det gjelder de problemene som Rebel- Rider nevner så gjelder det nok kun fordi at naboen enten har en eldre utgave av passat eller så er den kjørt hardt eller lenge. Husk at deler varer ikke evig, det gjelder for alle biler.

 

Det skal også nevnes at problemet med multilinken og låskassen ble ordnet når bilene kom inn for service. Og som sagt så gjelder ikke disse feilene passatene i den årgangen som er aktuelt her.

Lenke til kommentar

Hmm jeg snakket nemlig med en som halveis driver med vw. Sånn jeg forsto han var det som rebel rider sier nesten en fast utgiftspost med den forstillinga. Han sa også at dette ikke gjaldt golf og touran. Jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre. Veit du hvilken årsmodel naboen din hadde rebel rider?

Lenke til kommentar

Naboen har en 2004mod 1.9TDI 4Motion, den var gått ca 50.000km da han var inne på kontroll i August og fikk påpakning om utbedring av forstillingen, det var ca 20.000km siden sist han hadde byttet foringer.

 

Problemet kom av at ledelsen for innkjøps og deleavdelingen hos VW skulle ha alt billigst mulig og dette ble en katastrofe fordi metallet i bærebroene og gummien i foringene ble så dårlig at de ble deformert etter ganske kort tid. Det endte med at i 2001 så ble hele ledelsen for innkjøps og deleavdelingen sparket og de økte samtidig garantien fra 1 til 3år. Kvaliteten etter dette ble bedre, de halverte antall klager på 4år.

Lenke til kommentar
Naboen har en 2004mod 1.9TDI 4Motion, den var gått ca 50.000km da han var inne på kontroll i August og fikk påpakning om utbedring av forstillingen, det var ca 20.000km siden sist han hadde byttet foringer.

 

Problemet kom av at ledelsen for innkjøps og deleavdelingen hos VW skulle ha alt billigst mulig og dette ble en katastrofe fordi metallet i bærebroene og gummien i foringene ble så dårlig at de ble deformert etter ganske kort tid. Det endte med at i 2001 så ble hele ledelsen for innkjøps og deleavdelingen sparket og de økte samtidig garantien fra 1 til 3år. Kvaliteten etter dette ble bedre, de halverte antall klager på 4år.

 

 

Jeg hadde en golf 4 stv 4 motion tdi 2002 mod. kjøpte denne ny .den byttet jeg inn i 2006, aldrig noe tull med bærearmer eller foringer på denne. hadde gått 118000 ved innbytte.

 

jeg ville gått for golfen :thumbup: bra vinterbil

Lenke til kommentar
Passat er jo bygget på Golf-plattformen da... :p

 

håper for din del at du kødder nå... er jo så feil som du kan få det.

TT/A3/New Beetle/Golf/Octavia/Leon er bygget på samme plattform (vertfall gjelder dette plattformen som Golf IV var bygget på). Passat er en klasse over.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Pa...80.93present.29

 

The latest Passat was first displayed at the Geneva Motor Show in March 2005 and launched in Europe in the summer of 2005. The Mk6 Passat (the PQ46 platform) is now based upon the Golf Mk5.

 

The PQ35 platform is designed to be more modular and flexible than previous A platforms. For the first time, a fully independent suspension will be present in all A platform vehicles. There is also a derivative version of this platform (with larger variations expected in the future) called PQ46.

 

PQ35 is intended for compact-size vehicles, and PQ46 is an enlarged version for mid-size vehicles, such as the VW Passat. A common misconception is that the PQ46 generation of the Passat is based on the "B6" platform. However, this transverse-engined Passat has little in common with the longitudinal-engined "B6" Audi A4.

 

Current and expected PQ35 platform cars (Typ numbers in brackets):

 

* 2003 Audi A3 Mk2 (8P)

* 2003 Volkswagen Touran (1T)

* 2004 Volkswagen Caddy (2K)

* 2004 SEAT Altea (5P)

* 2004 Volkswagen Golf / GTI / R32 / Rabbit Mk5 (1K)

* 2005 Škoda Octavia Mk2 (1Z)

* 2005 Volkswagen Golf Plus (1K)

* 2005 SEAT Toledo Mk3 (5P)

* 2006 Volkswagen Jetta / Vento / Bora Mk5 (1K)

* 2006 SEAT León Mk2 (1P)

 

* 2008 Volkswagen Tiguan (5N)

* 2008 Volkswagen Scirocco (13)

* 2009 Audi Q3

 

Current PQ46 platform cars (Typ numbers in brackets):

 

* 2006 Volkswagen Passat (3C)

* 2007 Volkswagen Eos (1F)

* 2008 Volkswagen Passat CC

* 2008 Skoda Superb II

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

akkurat. passat er bygget på PQ46 plattformen, i likhet med eos og superb. golf er sammen med en haug andre "mindre" biler bygget på PQ35 plattformen.

selv om 46 er avledet/er en større versjon av 35 plattformen, blir det helt feil å si at golf er bygget på samme plattform som passat.

 

takk for at du understreket min statement.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Helt, riktig!

Jeg har hatt en Audi A4 1995 model og har en Passat 99 modell!

Begge har hatt problemer med forstilling. På passaten begynte jeg å høre mye rare lyder fra forstillingen, så gikk den inn på EU, hvor det ble funnet feil på foringer i forstilling og bakstilling! Så valgte jeg å byttet jeg hele forstilling settet til en forsterket utgave fra Meyle(kjøpte hele settet fra Tyskland til under 3000kr). Fikk bilen tilbake etter reparasjon igår og alle lydene er borte. Eneste som jeg syns er rart er at jeg hører litt dunkelyd når jeg kjører over fartdump o.l. Høres ut som støtdemperen/fjæra er sliten.

 

Jeg har lest MANGE steder at forstilling MÅ byttes unormalt tidlig i A4 og Passat før 2001, ihvertfall.

Også har jeg lest flere steder at automatkassene til VAG er DÅRLIG!

Men neste gang jeg skal bytte bil, blir det IKKE VAG!

Det kommer nok kanskje til å bli BMW 5-serie, selv om jeg vet lite om svaktheter etc på 5-serie. Eneste jeg har lest er at automatkasser i 5 og 7-serie skaper problemer og dyr utgift. Men jeg tror ikke det blir verre enn VAG sine!!!

 

 

 

 

Feil er vel ikke rette order, forstilligen er regelrett for dårlig dimmensjonert (foringer og bærearmer) Dette er en "vanlig" utgiftspost for Passat eiere og så vidt jeg husker gjelder det både 4Motion og de vanlige. Naboen var på EU kontroll samtidig som meg og han fikk påpakning på både bærearmene og foringene, en betydelig utgift å fikse i.f naboen uten at han ga meg noen tall.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...