Nizzen Skrevet 8. desember 2008 Skrevet 8. desember 2008 Synn at du hadde et budsjett på 15k. Fordi dette oppsettet hadde fortjent et heftig SAS oppsett i raid-50 eller 60 Areca 1680ix med 16 SASdisker i raid-6 = CA 800-1000 MB/S lesehastighet Dette hadde vel hjulpet på tenker jeg
think2ce Skrevet 10. desember 2008 Skrevet 10. desember 2008 Å flytte pcn bort fra pulten blir ikke aktuelt. Kjølere kommer etter hvert.Har sett litt på det med redering nodes, og det var ganske fett. Driver normalt ikke med after effects, men det ligger an for at det kan bli aktuelt etter hvert. Dessuten hender det at jeg får oppdrag jeg over hodet ikke hadde sett for meg at jeg skulle være i nærheten av å prøve engang, så man vet aldri hva som dukker opp. Rendering nodes er mulig for både 3d-max og MAJA også (innebygd) husker ikke men du trenger muligens lisenser for det, finnes også 3dje parts program som visstnok er j..... bra, men sikkert også j.... dyre... og nå kommer jo snart programvare som benytter CUDA o.l. og da spørs det om prisen for ekstra noder kan forsvares...? hehe med mindre man er geek og pcfreak og litt tett i pappen slik som meg... hehe.... må ha det, bare må ha det.... hehe ser bra ut da... massivt... kan desverre ikke komme med råd angående kjølingen pr. d.d. men poster igjen om jeg finner ut noe
JKJK Skrevet 10. desember 2008 Forfatter Skrevet 10. desember 2008 Kjølerene passet ja, men det ble drygent trangt ved chipsetkjølerne. Derfor ble det bare 2 av 3 vifter, og måtte i tillegg knekke halve festet på den ene for å få hele sulamitten på plass, men vifta sitter som et skudd likevell. Helt klart at et slikt oppsett hadde fortjent raskere diskløsning. Men utgangspunktet var at jeg skulle bare kjøpe en enkel liten arbeidsstasjon for å ha på kontoret. Han som tildelte meg disse midlene har aldri mer enn et vindu oppe i gangen uansett, så 10000,- måtte være vel og bra. Fikk dog smisket meg til 15k ,- eks mva. Når jeg da fant ut at man faktisk kunne få en 8kjerner for den prisen hvis man "slet litt for det", måtte jeg jo bare gå for det! Så jeg er storfornøyd med tanke på hva jeg har fått til, imot hva som hvar utgangspunktet
War Skrevet 13. februar 2009 Skrevet 13. februar 2009 Hvordan ligger det an med temp? 100C så ville jeg ha slipt kjøler og cpu. Det er ikke vanskelig heller, man teiper sandpapir på et bord og drar delen man skal slipe kun en retning med ingen andre krefter i bruk en Tyngdekraften, normalkraften,friksjonen og drakraften Etter å ha dratt ca 20 ganger en veg bytter man til finere papir. Etter 4-5 papirbytter kan du speile deg i ovefalten.
DiderikFrom Skrevet 13. februar 2009 Skrevet 13. februar 2009 Kan du anbefale oppsettet ditt? Jeg vurderer å bygge maken. (Siden du allerede har bygget, testet og funnet ut at det funker.) Er hardwareoppsettet etter 081208 slik det står i listen. Se forøvirg:Klikk
JKJK Skrevet 4. mars 2009 Forfatter Skrevet 4. mars 2009 (endret) Beklager sent svar. Jeg hadde gått for et annet hovedkort hadde jeg vist det jeg vet i dag. Når det først kom noen lunde brukbar bios til det, så ble det forsåvidt veldig greit. Til slutt har jeg blitt veldig fornøyd med oppsettet. Det er raskt som FY og stabilt som bare det. Ble en kurrant løsning med kjølerene også. Med støydemping så er den stille som en smyger. Det eneste jeg er SKIKKELIG misfornøyd med er skjermkortet. Makan til drit. Har prøvd 3 like nå, og det er ikke SNAKK om å få det til å oppføre seg som folk med 2skjermer! Er du skikkelig sporty så går du for Xeon E7450, L7455 eller X7460 med 6 kjerner Sjekk ut nextron.no .... de har peiling på slike bygg. Endret 4. mars 2009 av JKJK
DiderikFrom Skrevet 23. mars 2009 Skrevet 23. mars 2009 Hei! Takk for svar! Nå er det jeg som er sent ute. Xeon med 6 kjerner hadde vært veldig gøy, men jeg tror kanskje det blir litt vel dyrt. Jag har ikke en grense på 15k, men det bør ikke bli så veldig mye dyrere. Jeg må tydeligvis gå for et annet skjermkort i og med at 2 skjermer er nødvendig. Det er litt fristende å velge et annet hovedkort, men samtidig er det betryggende å vite at det du bruker faktisk funker, og ikke minst fikk plass i kabinettet. Beklager sent svar.Jeg hadde gått for et annet hovedkort hadde jeg vist det jeg vet i dag. Når det først kom noen lunde brukbar bios til det, så ble det forsåvidt veldig greit. Til slutt har jeg blitt veldig fornøyd med oppsettet. Det er raskt som FY og stabilt som bare det. Ble en kurrant løsning med kjølerene også. Med støydemping så er den stille som en smyger. Det eneste jeg er SKIKKELIG misfornøyd med er skjermkortet. Makan til drit. Har prøvd 3 like nå, og det er ikke SNAKK om å få det til å oppføre seg som folk med 2skjermer! Er du skikkelig sporty så går du for Xeon E7450, L7455 eller X7460 med 6 kjerner Sjekk ut nextron.no .... de har peiling på slike bygg.
JKJK Skrevet 23. mars 2009 Forfatter Skrevet 23. mars 2009 (endret) Jeg vil anbefale deg et annet hovedkort. Selv om det fungerer bra akurat nå så er jeg veldig i tvil hva fremtiden vil bringe. Biosen på dette kortet er veldig begrenset, og de få releasene som har vært har blitt rapportert dårlige/buggy. Grunnet begrenset med midler så valgte jeg også å kjøpe en demobrukt prosessor. Det resulterte i at jeg fikk prosessorer med forskjellig stepping, og ikke faen om jeg får det til å fungere med vista SP1 (uten sp1 funker det merkelig nok ... og xp64 funker også bra). Men etter det jeg har skjønt så skal det egentlig ikke være noe problem, så det er mulig det er noe rart med bios/hovedkort her også. Jeg har ikke gidda å sjekka det noe nermere. Nextron kan helt sikkert finne et tilsvarende/bedre hovedkort for deg. Jeg var bare en tusenlapp unna et skikkelig hovedkort, men er kassa tom, så er kassa tom. Jeg hadde garantert gått for supermicro eller annet velkjent skulle jeg bygd samme oppsett i dag. Det er god plass i det kabinettet. Et veldig godt kabinett etter min mening, men det er jævli dumt med det luftegitteret på sidedøra. Det gjør at det støyer mer + at luftflyten ble ødelagt. Jeg løste det enkelt med å kline på støydemping i hele kabinettet. Men jeg angrer definitift ikke for at jeg gikk for 2stk quad Det er en drøm å kjøre virtuellpc'er på... det er kun lagringsløsningen som er begrensningen. Men så lenge jeg kjører enkle oppgaver på virtuellpc'ene (ikke diskintensive) så gruser f.eks. virtualisert versjon av den gamle arbeidsstasjonen min den som kjørte på gammel hardware. Endret 23. mars 2009 av JKJK
DiderikFrom Skrevet 3. april 2009 Skrevet 3. april 2009 Takk for innspillene dine! Avgjørelsen er nå tatt! Jeg går for to Nehalem, firekjernes prosessorer og 32 GB minne (levert av nextron, som du foreslo). Supermicro Workstation SYS-7046A-T Dual Nehalem-EP Xeon Quad-Core, 6xSATA Intel Xeon Quad-Core - E5520 2.26GHz 8MB, 6.4 GT/s, LGA1366 x 2 STT 4096MB DDR3 1333MHz ECC/Reg (256X4) x 8 WD VelociRaptor - 150GB SATA 3GB/s 10K RPM 16MB SAP Radeon HD 4850, 1GB GDDR3, 2xDVI, HDMI, PCIe 16x Dette tror jeg blir bra.
JKJK Skrevet 3. april 2009 Forfatter Skrevet 3. april 2009 (endret) Gode greier! Hva måtte du ut med? Nehalemene sparker nok vesentlig mer i fra enn mine gjør. Går du for èn raptor? Hiv på en Intel X-25M som OS-disk så skal jeg love deg du får bakoversveis! Gratulerer med en gøyal workstation! Hvilke bruksområder har du? Endret 3. april 2009 av JKJK
DiderikFrom Skrevet 4. april 2009 Skrevet 4. april 2009 Bruksområdet blir i hovedsak analyseverktøy, for MRI, fMRI, PET Det er imidlertid http://surfer.nmr.mgh.harvard.edu/ som krever masse kraft. Herligheten kom på tredve tusen pluss moms. Da er nettverkskort og ekstra harddiskplass inkludert. X-25 høres fristende veldig ut! Vurderte en stund å gå for en MacPro. De var jo lenge alene om Nehalem x 2. Med 16GB minne hadde det blitt drøyt tredve tusen inkludert moms, men av en eller annen grunn ville det kostet over førti tusen ekstra for til sammen 32GB minne! Nå som jeg allerede har installert Linux på forrige generasjons MacPro, skulle det nok gått relativt greit. Dell kom også med 2x Nehalem-maskiner for noen dager siden, men det ville blitt dyrere og dårligere enn Nextrons tilbud. Nextron leverer 1333 MHz minne, mens i både Dell'en og Mac'en var det 1066. Det jeg er spent på nå, er mulighetene for hyper-threading. Programmet jeg lenket til bruker omtrent ett døgn på en prosessering. Med åtte kjerner kan man kjøre åtte parallelle på ett døgn forutsatt at hver kjerne har 2GB minne. Siden Nehalemene er så rakse, hadde jeg håpet å kunne benytte hyperthreading og kjøre 16 prosesser på de åtte kjernene siden jeg går for 32GB minne. Vi får se.
JKJK Skrevet 4. april 2009 Forfatter Skrevet 4. april 2009 (endret) "Alt" kommer jo an på om programvaren støtter det. Men dønn seriøst, hvis softwaren din er mer diskintensiv enn at den klarer seg med en FLOPPYDISK, så vil en skikkelig SSD være toppen på kaka! Du får så vannvittig mye mer ytelse for lite kronasjer. Jeg har en X-25M i laptopen min (en "gammel" Dell Latitude D630 (se youtubevideoene i signaturen min), og det rævkjører workstationen min noe så jævli når det kommer til loadtime, og prosesser som utnytter disk sånn passe. Merk: _RÆÆÆVKJØRER_. Det finnes billigere SSD'er, men Intel X-25M er genial pga. sin enkelhet, du trenger ikke å ta mere hensyn enn å ALDRI ALDRI ALDI defragmentere den, ikke benchmarke den for mye (evt. begrense skriving mot den hvis du gidder, f.eks. ikke ha swap på den, men det er ikke direkte avgjørende for ytelsen). Gullars på forumet har en søt tråd om SSD. Anbefaler deg å lese den. Det var der jeg ble "frelst", og jeg skal ALDRI I VERDEN kjøe en "snurredisk" som OS-drive igjen. ALDRI. Uansett hvor mange 15krpm HDD du setter i raid0 så får du ikke samme iops. Vil du ha en SSD som er "sikrere" og har litt bedre write, så anbedaler jeg Intel X-25E i raid istedet (SLC SSD vs. X-25M som er MLC ssd. X-25E er mer beregnet på servere og mission-kritiske operasjoner. Du installerer OS, viktige + diskintensive applikasjoner på SSD. Genrelt ting som leses/skrives random. Filer som leses/skries sekvensielt kan godt kjøre på en sputt HDD istedet. Selv om SSD er nifs på det også, så er det på random operasjoner det virkelig tar av i forhold til HDD (såfremt du ikke kjøre gammel generasjon SSD basert på Jmicron controller). Endret 5. april 2009 av JKJK
RAVENyeahLikeInBIRD Skrevet 3. august 2009 Skrevet 3. august 2009 (endret) hei...kan du komme med en update ang temperatur pA CPUene dine? har det blitt bedre nA i etter at du instalerte nye vitfer i stedet for de som fOlgte med? Jeg tror nemmelig min pc har tatt kvelden pga for varme cpu over lang tid...pcen har vEArt stabil og helt frem til noen uker siden. Det begynte en varm sommerdag, den skrudde seg pA som normalt men etter 5 min skrudde den seg av. NAr jeg skrur den pA nA slAr den seg av etter 30 sek uten A vise bilde pA skjermen... Edit: Har nA fAtt gang pA den igjen, men lar vEAr og skru den pA igjen fOr jeg har kjOpt kjOle elemtenter av noe slag... Endret 3. august 2009 av RAVENyeahLikeInBIRD
JKJK Skrevet 17. september 2009 Forfatter Skrevet 17. september 2009 (endret) ravenwhatever: Har du samme pc som jeg har bygd? CPU'ene tåler temp så det holder! Temp'en i speefan stemte ikke... overklokket så ligger de drygt 65C idle. Kan kjøre alle 8 kjerner på full last over helga uten noen problemer. Jeg kjørte min q9450 ... som strengt tatt er samme cpu som E5430) opp til 100 grader før thermal protection skrudde av pc'en. Jeg har også klokka de 2 E5430'ene mine til 3Ghz uten noe problem. Endret 17. september 2009 av JKJK
War Skrevet 18. september 2009 Skrevet 18. september 2009 Jeg måtte slipe ned mine kjøleblokker av den typen du har. Skal ikke hovedkortet ligge med sånn vekt på det? Hvordan får man lik stepping? Ringe og bestille over telefon? Få noen til å sjekke manuellt før de sender?
JKJK Skrevet 18. september 2009 Forfatter Skrevet 18. september 2009 Det som er genialt med disse kjølerene er at du monterer 4stk hovedkortfester pr. kjøler som du skrur kjøleren rett nedi (med fjærbelastede skruer). Denne festeteknikken er litt annerledes enn socket 775, men etter min mening mye bedre. Normalt når du bestiller 2stk cpu så får du samme stepping. Problemet mitt var at jeg kjøpte en democpu ... som sikkert var en del gamlere enn den som ikke var demo.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå