Gå til innhold

Bygge kraftig linuxboks


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har et håp om å få et par tips angående selvbyggerprosjektet mitt. Det jeg trenger er en kraftig åttekjernes linuxboks (for Debian, sannsynligvis) med massevis av RAM. Jeg hadde tenkt meg to firekjernes Xeon-prosessorer (sokkel LGA771).

 

Maskinens hovedfunksjon vil være å kjøre freesurfer (http://surfer.nmr.mgh.harvard.edu/) som altså er et program for å prosessere MR-bilder. Prosessering av en sekvens tar omtrent 24 timer (og det går ikke særlig mye raskere med en kraftig maskin), men hvis man har flere kjerner, kan man kjøre flere prosesseringer samtidig på samme tiden (forutsatt at hver kjerne har 2GB ram tilgjengelig).

 

Jeg har sett på hovedkortet Asus Z7S WS (https://prisguiden.no/product.php?productId=91788&view=specifications) og vil altså sette på to firekjernes Xeon-prossorer med LGA771-sokkel. Så må jeg ha 16GB RAM.

 

Hovedkortet har formfaktor "SSI CEB 1.1". Hva nå enn det betyr. Jeg klarer ikke finne noe info om hva slags kabinett jeg må ha til dette. Går det med E-ATX?

 

Oppsettet blir som følger:

Kabinett?

Asus Z7S WS hovedkort (ca 4 000)

Intel Xeon E5410 firekjerneprosessor, 2 stk. (drøyt fire tusen til sammen)

4 x 4GB RAM (Mushkin XP2-8000 (4096 MB) x4. Funker dette? I så tilfelle ca to og et halvt tusen.)

Flere HDD

 

Er det noen som kunne tenke seg å gi tilbakemelding?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for innspill! Den tråden var jo genial! Det er akkurat et slikt oppsett jeg trenger!

 

 

Det anbefales 2GB per prosess man skal kjøre samtidig. Hvis man har åtte kjerner, kan man (på 24 timer) kjøre åtte prosesser hvis man har tilsammen 16 GB.

 

Nå har jeg en MacPro med med to Xeon-prosessorer og 16 GB. Den fungerer bra, men det er problemer med å få Linux til å fungere slik det skal. Debian har jeg gitt opp å installere, mens Ubuntu får jeg installert etter litt om og men, men det er en del småfeil.

Endret av DiderikFrom
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...