Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arveavgift ved boligkjøp!


mozarela

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har nå akkurat vunnet budrunden på en leilighet, og betalinga skjer ganske snart, men det er et par ting jeg lurer på.

 

prisen på leiligheten jeg kjøpte var på 1 600 000.-

jeg har 100 000,- i egenkapital

og jeg får sponsa 700 000 av pappa.

 

 

spørsmålet er som følger, må jeg betale arveavgift på de pengen jeg blir sponsa av pappa?, etter det jeg har lest så må man betale arveavgift når man får en pengegave over 450 000,-, finnes det noen annen lur måte å få pengene ved f.eks at pappa overfører halvparten til mamma som igjen overfører de til meg?, da regelen sier at man kan få en pengegave på 450 000,- fra hver av foreldrene?...

 

eller finnes det en annen mulighet?, vil helst unngå 8% skatt...

 

dere har sikkert mer peiling enn det jeg har, håper dere kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei

 

Opp til 250.000 fra hver er avgiftsfritt. D.v.s. du kan få 500.000 fra foreldrene dine samlet(250.000 fra hver) uten at det er arveavgift på det. Deretter er det satser på restbeløpet. D.v.s. at du i ditt tilfelle må betale 8% av 200.000. 16000 er ikke så galt da :)

 

kilde: http://www.skatteetaten.no/Templates/Tabel...;epslanguage=NO

 

Dette gjelder selvsagt bare om du ikke har arvet før. Tidligere arv må kalkuleres inn.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=538035

 

altså, 250 000,- kan arves uten avgifter fra foreldrene, d.v.s totat 500 000,-

det er etter nyttår arvegrensen går opp til 470 000.

Den beste muligheten nå er vel rett og slett å be om å få et høyere lån å heller fra de resterende 200 000 etter nyttår.

Ah, jeg huska altså to sifre baklengs :) Ja, prøv på det. Ikke informér banken om det i første omgang, men gjør det kun dersom de kvier seg for å låne ut penger til deg...

Lenke til kommentar

Rentefrit lån i den størrelsen vil bli sett på som en gave, selv til en student. Da vil gavedelen av lånet bli skattbart.

 

Du kan fritt motta inntil 250. 000 fra hver av dine foreldre i forskuddsarv. Mottar du dette beløpet fra begge, kan du motta skattefritt 500. 000.

 

Da har man 200. 000 igjen som man vil få skattelagt minst mulig. Dette beløpet burde absolutt være mulig å få lånt bort rentefritt uten å betale skatt av gavedelen.

 

Da betaler du selvfølgelig avdrag hver måned til faren din, og dette burde absolutt gjøres regnskap for.

 

Er du student så har foreldrene dine mulighet til å gi deg støtte på inntil ca. 100. 000 i året. Det kan ikke være engangsbeløp med det kan være delutbetalinger.

 

Da kan foreldrene dine sponse deg med ca. 8000 pr. mnd inn på din konto, så betaler du de tilbake 8000. Da får du avskrevet lånet på litt over 24 mnd.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Skjønner, men lurer på en ting til, fribeløpet er jo 500 000 tilsammen (250 000 fra hver), men det har seg sån at det er pappa som har disse pengene, mamma har ikke så mye, kan da f.eks han overføre 250 000 til henne slik at hun igjen overfører de til meg?

 

Altså:

Pappa -> 250 000 til mamma

 

Pappa -> 250 000 til meg

Mamma -> 250 000 til meg

 

dette skal vel gå?

 

eller er det noen arveavgift mellom ektefeller?

Lenke til kommentar
Skjønner, men lurer på en ting til, fribeløpet er jo 500 000 tilsammen (250 000 fra hver), men det har seg sån at det er pappa som har disse pengene, mamma har ikke så mye, kan da f.eks han overføre 250 000 til henne slik at hun igjen overfører de til meg?

Altså:

Pappa -> 250 000 til mamma

Pappa -> 250 000 til meg

Mamma -> 250 000 til meg

dette skal vel gå?

eller er det noen arveavgift mellom ektefeller?

Hvis dine foreldre er gift, så er det vel helt irrelevant om det er din far eller mor som gjør den faktiske overføringen (??).

 

Dersom det er spesielle forhold (særeie e.l.?) så kan man fint gjøre slik du foreslår, det er ingen "arveavgift" mellom ektefeller..

 

Vær obs på at hvis du bruker opp fribeløpet nå, så er det brukt opp "for alltid".

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Hvis dine foreldre er gift, så er det vel helt irrelevant om det er din far eller mor som gjør den faktiske overføringen (??).

 

Godt spørsmål. Du meinte at det var irrelevant pga. dei 700 000 i utgangspunktet er felleseie, rite? I så fall bør det jo forutsetjingsvis vera greit at den eine overfører beløpet i si heilheit, medan det vert rekna som 250.000 frå kvar av foreldra...

 

Kjekt om ein jurist, eventuelt. student med kunnskap om akkurat dette hadde uttala seg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...