Gå til innhold

Ny på overklokking.. Noen som kan lære meg noe nyttig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
*google

*hardware.no forumet

*xtremesystems.org/forums

*guru3d.com

*google :p

 

Prøv dette du. Kom tilbake om 2 uker og kom med resultater av overklokkinga di :thumbup:

Det er et fryktelig dårlig svar og litt ovenfra og nedholding. Det jeg tolker at trådstarter spør om er hvordan h*n skal komme igang med overklokking. Selv lurer jeg på det samme og har masse spørsmål jeg ikke helt klarer å formulere. Slik er det ofte når man er helt ny på en ting.

 

Fortell h*n og oss andre hva man må tenke når man skal overklokke. Det behøver ikke å være en detaljert beskrivelse, men en generell step by step så langt det er mulig å gi noe slikt. Henvis gjerne til linker med tutorials hvis du vet om noe.

 

Skal man bare kritisere og ikke komme med noe fornuftig svar kan man like gjerne la vær.

Lenke til kommentar
Jeg tror nok de fleste her på forumet er lei av dette spørsmålet.

kan ikke folk heler søke i forumet? det fins tusen forskjellige guider der ute, om hvordan man overklokker.

 

Enig. Det finnes så mye svar her, og alt du trenger gjøre er å skrive hvordan overklokke i søkefunkjsonen.

Lenke til kommentar
*google

*hardware.no forumet

*xtremesystems.org/forums

*guru3d.com

*google :p

 

Prøv dette du. Kom tilbake om 2 uker og kom med resultater av overklokkinga di :thumbup:

Det er et fryktelig dårlig svar og litt ovenfra og nedholding. Det jeg tolker at trådstarter spør om er hvordan h*n skal komme igang med overklokking. Selv lurer jeg på det samme og har masse spørsmål jeg ikke helt klarer å formulere. Slik er det ofte når man er helt ny på en ting.

 

Fortell h*n og oss andre hva man må tenke når man skal overklokke. Det behøver ikke å være en detaljert beskrivelse, men en generell step by step så langt det er mulig å gi noe slikt. Henvis gjerne til linker med tutorials hvis du vet om noe.

 

Skal man bare kritisere og ikke komme med noe fornuftig svar kan man like gjerne la vær.

 

Syns det var et bra svar, de forumene der er meget gode og de fleste som klokker er innom Xtreme Systems.

Lenke til kommentar

Ja, dette spørsmålet har vært oppe så mange ganger at jeg har faktisk vurdert å skrive en lang avhandling og bruke den som copy/paste hver gang en ny lignende tråd kommer. Sjekk ut sidene Nizzen nevner, der vil du helt sikkert finne plenty av informasjon. Les deg opp og prøv å forstå det så mye som mulig selv, og så kan du heller spørre konkrete spørsmål her hvis det er noe du ikke skjønner.

Lenke til kommentar
*google

*hardware.no forumet

*xtremesystems.org/forums

*guru3d.com

*google :p

 

Prøv dette du. Kom tilbake om 2 uker og kom med resultater av overklokkinga di :thumbup:

Det er et fryktelig dårlig svar og litt ovenfra og nedholding. Det jeg tolker at trådstarter spør om er hvordan h*n skal komme igang med overklokking. Selv lurer jeg på det samme og har masse spørsmål jeg ikke helt klarer å formulere. Slik er det ofte når man er helt ny på en ting.

 

Fortell h*n og oss andre hva man må tenke når man skal overklokke. Det behøver ikke å være en detaljert beskrivelse, men en generell step by step så langt det er mulig å gi noe slikt. Henvis gjerne til linker med tutorials hvis du vet om noe.

 

Skal man bare kritisere og ikke komme med noe fornuftig svar kan man like gjerne la vær.

 

 

 

Tviler på at vi får noe hjelp her.

Kan vel sikkert Prøve å finne noe online. Som henvist over i de flotte svara ovenfor.

Takk for et supert svar Azidops.

Sender deg en pm eller noe hvis jeg finner noe...

 

Hilsen Håver. (han)

Lenke til kommentar

Fryktelig dårlig svar? Det finnes utallige guides og artikler om overklokking på nett og de sidene Nizzen henviser til inneholder alt dere trenger å vite. Dette temaet er en gjenganger her på forumet og jeg syntes ikke det er for mye å be om hvis dere blir bedt om å lete litt selv.

 

Det er en grunn til at vi har lærebøker og dette er samme prinsippet. Hvis dere gidder ikke å lete selv og heller komme tilbake her hvis det er noe dere ikke forstår etter å ha lest en del, så syntes jeg at det er en dårlig holdning.

 

Nizzen har gitt dere nyttige hint til hvor dere skal lete, så jeg syntes ikke at det er noe dårlig svar!

Lenke til kommentar
*google

*hardware.no forumet

*xtremesystems.org/forums

*guru3d.com

*google :p

 

Prøv dette du. Kom tilbake om 2 uker og kom med resultater av overklokkinga di :thumbup:

Det er et fryktelig dårlig svar og litt ovenfra og nedholding. Det jeg tolker at trådstarter spør om er hvordan h*n skal komme igang med overklokking. Selv lurer jeg på det samme og har masse spørsmål jeg ikke helt klarer å formulere. Slik er det ofte når man er helt ny på en ting.

 

Fortell h*n og oss andre hva man må tenke når man skal overklokke. Det behøver ikke å være en detaljert beskrivelse, men en generell step by step så langt det er mulig å gi noe slikt. Henvis gjerne til linker med tutorials hvis du vet om noe.

 

Skal man bare kritisere og ikke komme med noe fornuftig svar kan man like gjerne la vær.

 

 

 

Tviler på at vi får noe hjelp her.

Kan vel sikkert Prøve å finne noe online. Som henvist over i de flotte svara ovenfor.

Takk for et supert svar Azidops.

Sender deg en pm eller noe hvis jeg finner noe...

 

Hilsen Håver. (han)

 

Syns du er urettferdig, for å forklare klokking til en som ikke vet noe om det er veldig mye å forklare...da er det bedre å henvise til guider som jeg måtte for noen år siden når jeg begynte å klokke. Men fikk utrolig mye hjelp når jeg kom med konkrete spørsmål innenfor klokking.

Så når du har lest litt så kan du komme med spesifikke spørsmål om klokking, noe jeg kommer til å svare med glede=)

Lenke til kommentar

Og jeg kan til og med gi deg epostadressen min så jeg kan hjelpe deg fortløpende hvis du vil det, her er masse folk som hjelper.

Men det blir mye lettere når man har direkte spørsmål=)

og ExtremeSystems forumet brukes av verdens beste klokkere, og er en meget god side...masse artig å lære om klokking, kjøling ,modding osv.:D

Håper du kommer tilbake;)

Lenke til kommentar
Syns du er urettferdig, for å forklare klokking til en som ikke vet noe om det er veldig mye å forklare...da er det bedre å henvise til guider som jeg måtte for noen år siden når jeg begynte å klokke. Men fikk utrolig mye hjelp når jeg kom med konkrete spørsmål innenfor klokking.

Så når du har lest litt så kan du komme med spesifikke spørsmål om klokking, noe jeg kommer til å svare med glede=)

Da er vi enig. Man behøver ikke å fortelle alt selv, men gjerne referere til guider. Så hvorfor gjorde ingen det før...

Ta en titt her F.eks, er riktignok gammel og for AMD men det meste går vel på det samme.. Overklokkingsguide

gjorde det. Dette er et bra svar. Å vise til forskjellige forum er vel og bra, men da må jo man bare stille de samme spørsmålene der og. Så er man egentlig ikke blitt noe klokere av det.

 

Grunnen til at det er opprettet forum er fordi man skal kunne stille spørsmål. Da blir det urimelig å kritisere at det blir stilt spørsmål. Ja, man kan finne ut alt selv, men noen ganger er det lettere å stille spørsmål til andre på et konkret problem eller som i dette eksemplet der man spør om litt veiledning til å komme igang.

 

Selv har jeg deltatt aktiv i å hjelpe nybegynnere innenfor felt der jeg har en del kunnskaper og aldri har jeg svart at det må du finne ut selv. Jeg har i det lengste linket til en annen tråd med samme spørsmål eller forklart trådstarter at spørsmålet er for vidt til å gi noe konkret svar og deretter gitt noen tips om emner h*n må lese seg opp på.

 

Jeg er sikker på at dere som kritiserer trådstarter selv har hatt lyst til å lære dere noe nytt, men kjent på den følelsen av å vite så lite at man ikke klarer å formulere et skikkelig spørsmål. Da er det frustrerende å møte folk som ikke gidder å gi noe skikkelig svar. På et forum er det valgfritt å svare og gidder man ikke gi noe skikkelig svar så lar man være og overlater det til de som gidder.

 

Dette tror jeg dere alle forstår.

Lenke til kommentar

Jeg er så å si enig i en del av det du har skrevet i posten over, men jeg ser at du har ikke forstått hvorfor noen enkelte (inkl meg) har kritisert holdningen til deg og trådstarter.

 

Svaret nizzen kom med er stort sett alt noen trenger for å så komme igang, så ikke kom her og si at han "refererte ikke til guider" og at det var ikke til noe hjelp. Ser ikke at det er noe problem å bruke et par tastetrykk eller søke for å finne det man skal.

 

For meg er tok det hele tre tasketrykk for å så finne denne guiden på xtremesystems.org og den er en ganske så omfattende oc guide

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=57148

 

Ved å skrive inn "overclocking guide" i google får jeg stort sett alle treff som linker til div guides på gode sider som tomshardware, xbitlabs osv.

http://www.google.no/search?q=overclocking...lient=firefox-a

 

Her har jeg funnet et spesifikt guide til f.eks MSI P6N hk, som jeg fant ved å søke på modellnavnet og "overclocking thread" på google. Selvfølgelig er det ikke en til hvert hovedkort, men det er en del slike tråder ute på nett

http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1164174

 

 

Jeg hadde lyst til å hjelpe trådstarter, men helt til jeg leste klagene på svaret til nizzen. Hvis du må seriøst få alt matet med teskje og klarer ikke å gjøre en innsats som krever f.eks hele tre tastetrykk og klager på grunn av det, syntes jeg at det er rett og slett lamt og har ingenting å gjør på dette forumet.

 

Som flere andre har sagt, så får du ikke så mye tilbakemeldig hvis du kommer med veldig generelle spørsmål fordi de har blitt besvart flere ganger før og det finnes flere artikler/guides/tråder osv på nett. Når det gjelder overklokking, så må du rett og slett lese og prøve det selv og så komme med litt mer konkrete spørsmål, så får du god hjelp :) Da er det viktig å nevne hvilken maskinvare du har "HK, cpu, RAM, PSU og kjøling".

Lenke til kommentar

Nå kommer det gode svar. Gode linker og tips. Jeg er forøvrig enig om at mye kan løses med google men det tar ikke vekk poenget med kritikken min.

 

Jeg hadde lyst til å hjelpe trådstarter, men helt til jeg leste klagene på svaret til nizzen. Hvis du må seriøst få alt matet med teskje og klarer ikke å gjøre en innsats som krever f.eks hele tre tastetrykk og klager på grunn av det, syntes jeg at det er rett og slett lamt og har ingenting å gjør på dette forumet.
Dette forstår jeg ikke. Her er det vel bare jeg som har kritisert svaret, så hvorfor du vil "straffe" trådstarter med å unnlate å gi tips er for meg en gåte. SÅ hårsåre kan man ikke være.

 

Tråden har vridd seg til det bedre, men skulle ønske at man var litt rundere i kantene med "noobs". Jeg hadde ikke følt meg spesielt velkommen til å poste i et forum der man er mer interessert i å kritisere enn å hjelpe.

 

Poenget mitt er at noen ganger så glemmer folk at et kunnskapsforum er til for å hjelpe hverandre.

 

Ha en fredfylt ettermiddag folkens.

Lenke til kommentar

Er enig at folk her inkl. meg skal være rundere i kantene med tanke på "nybegynnere", men det får være grenser til hvor mye initiativ man kan ta uten at "nybegynneren" gjør det i tilnærmet lik grad...

 

Jeg kritiserte trådstarteren grunnet denne kommentaren:

"Tviler på at vi får noe hjelp her.

Kan vel sikkert Prøve å finne noe online. Som henvist over i de flotte svara ovenfor.

Takk for et supert svar Azidops.

Sender deg en pm eller noe hvis jeg finner noe...

 

Hilsen Håver. (han)"

 

Sarkasme kan han spare meg for og det setter en skikkelig stopper på hva jeg gidder å ikke gidder å gjøre for å så hjelpe ham.

 

Uansett, er ikke vits å dra denne diskusjonen lenger enn nødvendig. Så hvis trådstarter trenger hjelp etter å ha lest litt anbefaler jeg at han starter en ny tråd med mer konkrete spørsmål som er ikke så lett å finne svar på og komme med en bedre holdning.

 

camxer

Endret av camxer
Lenke til kommentar

Heisann...

 

Litt research før man skriver er jo aldri dumt. Jeg var selv ny her for en liten stund siden, men jeg tok meg litt tid til å lese, og ikke minst prøve meg fram før jeg strakk ut handen om hjelp. Uspesifike spørsmål har en tendens til å få uspesifike svar.

 

Men til trådstarters sitt spørsmål så er det umulig å svare uten å vite mer...

 

"Sitat:Azidops: Poenget mitt er at noen ganger så glemmer folk at et kunnskapsforum er til for å hjelpe hverandre."

 

Kunnskapsforum er til for å gi kunnskap, men er vel også til for å kunne hente kunnskap ? Og med så mange innlegg og ikke mist guider så burde ikke det være noe problem :)

 

Mvh

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...