Gå til innhold

Ram til ASUS A7N8X Deluxe


GOMP

Anbefalte innlegg

Her skal det inn med teskje tydligvis...

men ok.. here goes. Siden det finnes flere Asus kort som klarer 200 og litt over så tar jeg utgangspunkt i at kortet klarer 210 (da er jeg snill med dere), det vil si 420 Mhz ram hastighet.. ALLE Twinmos PC3200 brikker klarer denne hastigheten med 2-2-2-5 timings.. Det vil si at Twinmos /m Winbond vil være en skikkelig gardering, og Corsair XMS3200 er overkill.

Nå skal det sies at mange Twinmos m/ winbond klarer de samme hastighetene som Corsair brikkene, og i noen tilfeller over, men de er ikke testet på samme måten slik at man ikke har tilsvarende garanti. Så, for å sette det litt på spissen så er det litt overkill å kjøpe Twinmos /m Winbond også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for opplysningene.

Var ikke klar over at twinmos winbond brikkene greide 210 mhz ved 2-2-2-5, så det var grei informasjon å få med seg.

Vil ikke si det var for mye å be om en forklaring på hvorfor du mente det var overkill. Har lest om 220 mhz fsb med a7n8x dlx kortene etter chipset voltmod og bedre kjøling...

Lenke til kommentar
Min 512mb 3200 TM/WB går ikke att köra stabilt i 200ddr med cl2 men med 5-2-2-2.5 .    asus a7n8x (max volt) Men det är minimal skillnad i sisoft sandra om jag har cl2 eller cl2.5

 

Det var merkelig.. jeg kjører jo 200ddr 2-3-3-6 med mine PC2700 brikker.. og jeg har testet både Twinmos PC3200 256 og 512 på 210 med 2-2-2-6

 

Selvfølgelig var det ikke for mye å be om. Beklager min arroganse der. :oops:

Jeg trekker noe av det jeg sa tilbake. Det virker som ikke alle Twinmos PC3200 klarer 210 2-2-2-6 .. så da er brikker med winbond "forsvart", men synes fortsatt at Corsair er litt overkill.

Lenke til kommentar

Er ikke Busshastighet det samme som MHz FSB? På Barton Prosessorene har de jo 333MHz i busshastighet... hvis busshastighet er det samme som MHz FSB hvorfor skulle de ikke kjøre 333 MHz FSB som standard?

 

Busshastigheten på Barton er 333MHz, men du stiller fsb til 166(.66)MHz pga DDR(double data rate), det vil gi deg 2x166(.66) eller 333. Setter du fsb til 200MHz får du 400MHz, og derfor et overklokket system.

 

Rammen kan du sette til 200MHz(= 400MHz effektivt), men som har vert sagt her tidligere er det anbefalt å sette den til 100%(166MHz/333MHz effektivt).

 

PS : synest diskusjonen vandrer litt langt fra det som ble spurt om i utgangspunktet :roll:

Lenke til kommentar
Hvordan modder man asus-kortet til å klare høyere FSB?

Chipset voltmod for a7n8x dlx på Overclockers Forum

 

"]Busshastigheten på Barton er 333MHz, men du stiller fsb til 166(.66)MHz pga DDR(double data rate), det vil gi deg 2x166(.66) eller 333. Setter du fsb til 200MHz får du 400MHz, og derfor et overklokket system.

Kan jo sette ned multiplyer for ikke å overklokke cpu da.

 

Ville gått for twinmos m/winbond pc3200 brikker. Da har mann litt å gå på. Har selv disse på a7n8x dlx. og de fungerer helt fint.

Lenke til kommentar
"]Busshastigheten på Barton er 333MHz, men du stiller fsb til 166(.66)MHz pga DDR(double data rate), det vil gi deg 2x166(.66) eller 333. Setter du fsb til 200MHz får du 400MHz, og derfor et overklokket system.

Kan jo sette ned multiplyer for ikke å overklokke cpu da.

 

Vet det...

 

Poenget her var at i utgangspunktet virket det ikke på meg som om den som laget tråden var spesielt interessert i å overklokke, men derimot var forvirret når det gjelder at fsb er 166MHz men cpu kjører på 333MHz buss. Altså ddr-forvirring.

Lenke til kommentar
Twinmos pc3200 m / winbond rammen er jo uansett helt greit for dette hovedkortet da den greier 200+ fsb med bedre timings en oppgitt.

Kjører i skrivende stund på 204 fsb med 3-2-2 cl2 på det minnet. Når jeg får på en chipset voltmod så regner jeg må jeg må slakke av timingene for at rammen skal henge med...

 

Er det overkill fordi du mener at kun et fåtall greier 200+ fsb på a7n8x dlx?. Jaja jeg har ingen sikre kilder som sier at mange klarer 200+ fsb på a7n8x dlx kortene så jeg skal ikke påstå at det er et flertall som klarer det. Mitt klarte det ihvertfall rett ut fra boksen så jeg kan bare snakke utfra egen erfaring.

 

Om mann har xms3500 minne så er det garantert opp til 217 mhz eller hva det er for noe. Da kan mann ihvertfall klage om rammen ikke henger med når mann begynner å nærme seg 210-215 fsb.

 

Det er bortkasta penger å betale for at noen skal overklokke en minnebrikke for deg. Og 217mhz fsb på umodda A7N8X dlx? lykke til :)

 

Min twinmos PC3200 med winbond klarte iallefall 230mhz cl2-3-3-6, på 3 volt. Async på Abit NF7-S 1.2. Async stresser ikke minnet så mye som sync, men likevel.

Lenke til kommentar

Det er bortkasta penger å betale for at noen skal overklokke en minnebrikke for deg. Og 217mhz fsb på umodda A7N8X dlx? lykke til :)

 

Sa vel aldri noe om umodda a7n8x dlx i det tilfellet der jeg?.

Er forresten folk som kjører kortet mellom 210-220 uten andre mods en å kjøle north/south bridge bedre. Disse folkene har vel den siste rev. av northbridge som uber bios'en til demoulus øker chipset volten med i noen tilfeller.

 

Om du leser hva jeg skrev så¨ser du at jeg sa når jeg fikk på en voltmod så regnet jeg med å måtte slakke av på timingene..

Fikk greit svar på hvorfor formann mente det var overkill med xms3500 brikkene. Er forsåvidt enig i dette. Ville bare ha en forklaring siden Shadow_iX hadde disse brikkene allerede og formann mente det var overkill.

Lenke til kommentar

Du har jo skrevet før at det er mange som klarer 200mhz++ FSB på A7N8X uten voltmods. Å sette på bedre kjøling regner jeg ikke som mods, og det ser ut til at det rett og slett er en nødvendighet på enkelte nforce2 kort :)

 

Jeg ville aldri betalt det XMS minnet koster,det blir for dumt å betale folk for å overklokke minnet ditt for deg, men det er jo meg :)

Klarer meg med TwinMOS PC3700 jeg!

Lenke til kommentar

Enig i at det er litt vanvittig å betale så masse for et minnemerke som ikke nødvendigvis behøver å være bedre enn f.eks TwinMos som ligger langt under i pris.

 

Jeg fikk min Ram-brikke til å kjøre 225 FSB uten problem med litt nedjusterte timings. Nå kjører jeg nedenforstående.

 

_________________

Abit NF7-S 1.2

XP2100+ AIUHB 0301 @ 2323mhz(210x11)

Silent Viking m/modifisert vifte

512 MB TwinMOS M/WB PC3200 6-2-2-2

Radeon 9500 NP - 338 & 643

3Dmark 14434 - http://service.futuremark.com/compare?2k1=6248255

3Mark03 4264

Lenke til kommentar
Jeg skal kjøpe et Asus A7N8X hovedkort med Athlon XP2500+ prosessor og lurer på om det lønner seg med 2x 256MB TWinMos PC2700 CL2 eller 2x 256MB TWinMos PC3200 CL2,5

Har testa disse brikkene ( på Abit BD7II og IT7max ), og PC3200 kjørte cl2 på begge korta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...