Gå til innhold

Luftgjennomstrømning i Chieftec kabinett


cockpit

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mon tro om det ikke ville vært bedre å satt både CPU vifta og dørvifta til å suge. Og kanskje en i toppen til å suge ut også. Og til sist en nederst til å blåse inn.... Tror jeg skal tegne meg noen diagrammer. Poster dem kanskje her senere.

 

Nei, ikke gjør det! Det virker som om du er glad i et støvfritt kabinett. Da er det viktig å holde et _lite_ overtrykk i kabinettet. Slik vil alt støv som ved undertrykk hadde blitt sugd inn i alle sprekker (og de er det mange av i Chieftec) holdes ute av et svakt lufttrykk. Jeg holder meg til tommelfingerregelen "en vifte mer som blåser inn enn ut". Husk også at strømforsyningsviften suger ut.

Lenke til kommentar
Nei, ikke gjør det! Det virker som om du er glad i et støvfritt kabinett. Da er det viktig å holde et _lite_ overtrykk i kabinettet. Slik vil alt støv som ved undertrykk hadde blitt sugd inn i alle sprekker (og de er det mange av i Chieftec) holdes ute av et svakt lufttrykk. Jeg holder meg til tommelfingerregelen "en vifte mer som blåser inn enn ut". Husk også at strømforsyningsviften suger ut.

 

Hva med disse:

http://mix.hive.no/~inillie/bilder/luftstr...troemning_2.jpg

http://mix.hive.no/~inillie/bilder/luftstr...troemning_3.jpg

Lenke til kommentar

Mon tro om det ikke ville vært bedre å satt både CPU vifta og dørvifta til å suge. Og kanskje en i toppen til å suge ut også. Og til sist en nederst til å blåse inn.... Tror jeg skal tegne meg noen diagrammer. Poster dem kanskje her senere.

 

Nei, ikke gjør det! Det virker som om du er glad i et støvfritt kabinett. Da er det viktig å holde et _lite_ overtrykk i kabinettet. Slik vil alt støv som ved undertrykk hadde blitt sugd inn i alle sprekker (og de er det mange av i Chieftec) holdes ute av et svakt lufttrykk. Jeg holder meg til tommelfingerregelen "en vifte mer som blåser inn enn ut". Husk også at strømforsyningsviften suger ut.

 

Jeg har da aldeles ikke skrevet dette! Feil quout :x

Lenke til kommentar

 

Tror ikke du skal snu prosessorvifta. Har ellers vurdert utsugning i front selv, kan bli en fin fotvarmer :wink: Men, som kjent, varm luft stiger. Er det lurt å jobbe på tvers av naturlovene? Skal du ikke trimme, trenger du ikke syke mengder vifter, skal du trimme, må du nok være forbredt på å modde kassa litt :smile: Hva med en 120 vifte i front?

Lenke til kommentar
Tror ikke du skal snu prosessorvifta. Har ellers vurdert utsugning i front selv, kan bli en fin fotvarmer  :wink:  Men, som kjent, varm luft stiger. Er det lurt å jobbe på tvers av naturlovene? Skal du ikke trimme, trenger du ikke syke mengder vifter, skal du trimme, må du nok være forbredt på å modde kassa litt  :smile:  Hva med en 120 vifte i front?

 

Her er et forslag til, som jeg syns virker fornuftig. Kald luft nedenfra og varm luft suges ut lengre oppe i kabinettet.

 

http://mix.hive.no/~inillie/bilder/luftstr...roemning_04.jpg

Lenke til kommentar

 

Her er et forslag til, som jeg syns virker fornuftig. Kald luft nedenfra og varm luft suges ut lengre oppe i kabinettet.

 

http://mix.hive.no/~inillie/bilder/luftstr...roemning_04.jpg

 

Bra forslag. Husk det jeg nevnte om overtrykk. Ville ha flyttet en av viftene som suger ut ved prosessoren foran i kabinettet inni hd-ramma. Dette skal være nok til å få et overtrykk i kabinettet: 3 inn og 2 ut. Selvfølgelig med støvfilter på de tre som blåser inn.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

 

Jeg kjører omtrent som på dette bildet MEN jeg har frontvifta i nederste harddisk plass. Denne blåser luft inn over harddiskene og videre inn over prosessor og hovedkort. Så har jeg kun én vifte som blåser ut bak.

 

Pass på at dersom du får for mye overtrykk i shieftec kabinettene, kan du få irriterende suselyder av luft som lekker ut (jfr. test her på hardware.no) når maskinen er på. Så det er viktig å ha balanse i innsug/utblåsning slik at man kun har et lett overtrykk.

 

Har en Pentuim4 3.06 ghz og den idler på rund 45 grader med min konfigurasjon, vet ikke om det er noe spesiellt høyt eller lavt, har i allefall ikke vært over 50 grader -selv under under heavy load over lengre tid (spilling i ut2k3, quake3 ol).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...