Gå til innhold

Sint serbisk venn


Anbefalte innlegg

Tror dette passer best inn i politikkforumet.

 

Jeg har en kompis som kommer fra Serbia. Han flyttet hit da han var 7 år (1999). Vi satt og snakket sjit, og så kom vi inn på temaet geografi, og han lurte på om jeg klarte å nevne alle landene Serbia grenser mot. Det gikk fint - helt til jeg kom til Kosovo. Da ble han dritsint, ikke på tull, han ble faktisk kjempesint og det var like før han gikk løs på meg "Kosovo ER SERBIA!". Greit nok det, skjønner at det kan være litt sårt, da han sikkert har dårlige minner om krig og sånt i hjemlandet, men hvorfor så sur? Er det generelt sånn at Serbere er VELDIG imot Kosovo som egen stat, og hvorfor?

Endret av Jethrotulling
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har hørt noe om et slag ved Kosovo Plolje - kan det ha noe med saken å gjøre. Har hørt at det 700 år gamle slaget enda skaper harme både blant serbere og kosovoalbanere.

 

Hørt om et slag for 700 år siden, men ikke at Kosovo løsrev seg fra Serbia for noen måneder siden? Og serberne var sterkt i mot fordi de mente Kosovo er og blir en del av Serbia

Lenke til kommentar
Har hørt noe om et slag ved Kosovo Plolje - kan det ha noe med saken å gjøre. Har hørt at det 700 år gamle slaget enda skaper harme både blant serbere og kosovoalbanere.

 

Hørt om et slag for 700 år siden, men ikke at Kosovo løsrev seg fra Serbia for noen måneder siden? Og serberne var sterkt i mot fordi de mente Kosovo er og blir en del av Serbia

Joa, det er jo opplagt. Men jeg mente i tillegg. Sett at feks Finnmark ble et eget land - ville du blitt sint om noen nevnte det? Det må jo være mer som ligger bak.

 

Er inat noe lignende av finnenes sisu?

Endret av Jethrotulling
Lenke til kommentar

Det er nok umulig for oss å sette oss inn i de følselsene som er i spill der nede. På lik linje som feks midtøsten-konflikten.

 

Men det at de blir aggressive og som du sier, like før han gikk løs for deg trenger man ikke å akseptere uansett hva man disktuerer. Da får man gi klar beskjed om at det er ikke sånn vi vil ha det her i Norge.

Lenke til kommentar
Tror dette passer best inn i politikkforumet.

 

Jeg har en kompis som kommer fra Serbia. Han flyttet hit da han var 7 år (1999). Vi satt og snakket sjit, og så kom vi inn på temaet geografi, og han lurte på om jeg klarte å nevne alle landene Serbia grenser mot. Det gikk fint - helt til jeg kom til Kosovo. Da ble han dritsint, ikke på tull, han ble faktisk kjempesint og det var like før han gikk løs på meg "Kosovo ER SERBIA!". Greit nok det, skjønner at det kan være litt sårt, da han sikkert har dårlige minner om krig og sånt i hjemlandet, men hvorfor så sur? Er det generelt sånn at Serbere er VELDIG imot Kosovo som egen stat, og hvorfor?

 

Be han ta pilla si og holde kjeft! Alle har noe de er veldig sensitive mot, men de skal da klare å oppføre seg. Selv er jeg tyskerimport og ble mobbet for det i forskjellige anledninger i barneskolen osv. Hører jo også mye rart den dagen i dag (ikke rettet mot meg, men mot Tyskland). Skal jeg reagere på det?

Nah, folk kan jo seile sin egen båt.

 

Si til han "Jaja... Serbia, Kosvo... Same shit, different name".... Da ser du fort hvor god kamerat han egentlig er.

Lenke til kommentar

Finnes inget riktig svar i denne saken enda. Med tanke på at Kosovo ikke på langt nær har blitt annerkjent av hele verden, kan serberne godt stå og påstå at det er en del av Serbia, og for all del, de kan ha rett. Ihvertfall teoretisk.

 

Realiteten, i allefall for oss i vesten, er nok litt forskjellig. Det er lenge siden Serbia har hatt direkte kontroll over Kosovo, som har hatt autonomitet på et eller annet vis siden nato aksjonene på 90 tallet.

 

Sikkert veldig vanskelig for mange serbere å takle, ikke bare pga Kosovopolje, men også fordi Kosovo har en meget stor del etniske serbere.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Denne er litt gammel, men det er like fullt en interessant sak. :)

 

Kosovo Polje er viktig for serbere fordi de mener det var her de som folk sto opp mot "den islamske fare". Det er noe som er like innsveiset i serbisk nasjonalfølelse som, tja, 9. april 1940 i Norge. Det er lenge siden, men det er slik det er. Hva du enn gjør, ikke la en serber forstå at du støtter Kosovos løsrivelse. Han eller hun kan være enig, men det er en sjanse det sjelden er verdt å ta. Du gjør det i alle fall ikke i Serbia, spesielt ikke i Republika Srpska, som forøvrig ligger i Bosnia og Hercegovina.

 

Men i forhold til autonomi for Kosovo. Kosovo har som sagt vært en del av Serbia siden Kosovo Polje, i alle tilfeller mentalt. Før Tito døde ønsket han å skape en føderasjon der lederen gikk på rundgang mellom de autonome republikkene i føderasjonen.

 

Det interessante i den sammenhengen - rent bortsett fra at det nørte opp rundt nasjonalisme i de fleste etnisk definerte autonome republikkene - var at Kosovo faktisk var ment som en autonom republikk.

 

Hadde ikke krigen kommet, og dersom det ikke hadde kommet de strømningene man så bl.a. i Serbia etter Titos død, hadde nok Jugoslavia løst seg opp av seg selv en gang på 90-tallet, og man hadde kanskje hatt en selvstendig stat i Kosovo.

 

Men det blir selvfølgelig kun antagelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...