msmanson Skrevet 7. oktober 2008 Skrevet 7. oktober 2008 Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare dette, men prøver så godt jeg kan. Vi har en Opel vectra som lager en irriternde lyd,det høres ut som om den piper eller plystrer på en måte. Lyden er ikke der når bilden går på tomgang men så fort vi tråkker på gassen så kommer den, og øker jo mer vi gir på. Veldig vag beskrivelse, det er jeg klar over, men er det noen som har noen anelse om hva det kan være?
L O G I M A N Skrevet 7. oktober 2008 Skrevet 7. oktober 2008 Det kan være så enkelt som hull i et sted i eksosanlegget som høres når det blir litt mer trykk. Det kan være gåen pakning på manifoild, deffekt toppakning kanskje og. Du har ingen anelse om hvor lyden kommer fra?
msmanson Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter Skrevet 7. oktober 2008 Ingen anelse, eller den kommer jo fra motorrommet ett sted eller ihvertfall foran på bilen, men det hjalp vel kanskje ikke så fryktelig mye:) ... Eksosanlegget er nettopp byttet, eller deler av det ihvertfall,så ville ikke tro at det er det.
Pluggen Skrevet 8. oktober 2008 Skrevet 8. oktober 2008 Sjekket at det ikke er noe som er løst og kan subbe i dekkene? Regner med det ikke er fra anlegget, men siden du ikke nevner det så kan jeg spørre for å være sikker
The Stig Skrevet 8. oktober 2008 Skrevet 8. oktober 2008 Hmm, lyden kommer om bilen står i ro, men med gasspådrag? Blir to forskjellige ting om lyden er relatert til fart eller gasspådrag, så vil bare være helt sikker.
Nautica Skrevet 8. oktober 2008 Skrevet 8. oktober 2008 Er lyden høy ? Innsprøytning,turbo eller forgasser/sugemotor ? Kan også være inntrampningslagre/trustelagre,prøv og hold turtallet der du hører lyden og samtidlig trykk inn cluchen. Kilereimer slakke/gamle Lenge siden registerreim bytte Veske på servostyringen Når viften til radiator går Dynamoen kan også bråke hvis det er dårlig med strøm.
msmanson Skrevet 8. oktober 2008 Forfatter Skrevet 8. oktober 2008 Lyden er der selv om bilen står stille, så det er ikke farten som gjør det. Det spiller heller ingen rolle om jeg trykker inn clutchen, den er der fortsatt. Det er en relativt høy lyd, som blir høyere jo høyere turtall det er og det er innsprøytning. Den har gått ca 20.000 siden registerreima ble bytta, så den burde holde en stund til. Servo olje er det nok av hvis det var det du tenke på. Den har riktignok blitt kjørt tom for olje for en stund siden, grunnet lekkasje, men det er i orden igjen nå.
L O G I M A N Skrevet 8. oktober 2008 Skrevet 8. oktober 2008 Bilen har gått tom for olje? Det kan jo være skader som oppstod da som først viser seg nå.....
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 8. oktober 2008 Skrevet 8. oktober 2008 Begynn med å koble fra servo, dynamo etc for å sjekke om det ligger i eksterne komponenter.
Nautica Skrevet 8. oktober 2008 Skrevet 8. oktober 2008 Hvis det er servostyringen så skal du få lydvariasjon når du vrir på rattet,spesielt hvis du presser rattet helt den ene veien. skjekket at ingen reimer er slakke. Har du i det siste hatt service eller byttet noe på bilen,kan hende det er problemet. Det du kan gjøre er og ta en lang solid stang/skrutrekker/halv fiskestang eller noe sånt og sette den ene enden på foreksempel dynamoen og den andre enden ved øret ditt,da skal du kunne lokalisere lyden ved og flytte den runt på motoren. OBS bare pass på så du ikke kommer i nærheten av kilereimer/vifte. Du kan jo stikke innom et verksted og be dem lytte,tar nok ikke betalt for det
msmanson Skrevet 8. oktober 2008 Forfatter Skrevet 8. oktober 2008 Bilen har gått tom for servo olje ja, og min kjære tror at problemet ligger i servopume e.l. Lyden kommer visst derifra et sted mener han.(Nå skal det nevnes at han tror vel ofte at han kan litt mer enn det han faktisk kan). Det er ihvertfall ikke noe problem å svinge, ikke noe tyngre enn normalt, og det kommer heller ingen lyd når vi svinger.
L O G I M A N Skrevet 8. oktober 2008 Skrevet 8. oktober 2008 Om det kommer fra servopumpa, kan det jo også være vannpumpa som lager ulyd.
hakkannen Skrevet 9. oktober 2008 Skrevet 9. oktober 2008 Høres lyden ut som om en fugl som kvittrer nede i motorrommet? Isåfall vil jeg også tro det kan være vannpumpa som er i ferd med å ryke. Vet ikke hvordan det er med Opel, men på flere VAG-motorer er vannpumpa koblet til registerreima og bør byttes samtidig med denne (hvis pumpa takker helt for seg vil det da påvirke ventilstyringen og du risikerer motorhavari). Er pumpa koblet til en egen reim kan du ta av reima og prøve å rikse litt i pumpa sideveis. Pumpa ser slik ut. Er det mye slitasje vil du merke at akslingen gir etter. Er som regel kjapp jobb å skifte så lenge det ikke er for trangt rundt pumpa. Bare vær nøye med å få lagt den nye pakningen skikkelig slik at du unngår lekkasje. Inntil du finner ut av hva som er galt kan du eventuelt prøve å hive oppi noe vannpumpesmørning i kjølevannet, har vært borti tilfeller der plystringen har gitt seg litt (for en stund i alle fall )
L O G I M A N Skrevet 9. oktober 2008 Skrevet 9. oktober 2008 På opel skiftes vannpumpe sammen med registerreim, og drives av den. Så jeg håper verkstedet som skifta reg reima også tok vannpumpa, ellers er den garantert årsaken.
Nautica Skrevet 9. oktober 2008 Skrevet 9. oktober 2008 (endret) På opel skiftes vannpumpe sammen med registerreim, og drives av den. Så jeg håper verkstedet som skifta reg reima også tok vannpumpa, ellers er den garantert årsaken. Jepp,det kan også være rulle/strammelageret til registerreima,hvis dem ikke byttet den samtidlig. Endret 9. oktober 2008 av Nautica
L O G I M A N Skrevet 9. oktober 2008 Skrevet 9. oktober 2008 Et verksted som ikke skifter vannpumpe og strammehjul samtidig (med mindre de får spesifikk beskjed om å ikke gjøre det) kan umulig anses å være seriøse
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå