Gå til innhold

Problemer med LOS fiber


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Last ned pingplotter. Kjør pingplotter mot vg.no noen dager, og se når bruddet oppstår, hvor bruddet oppstår, og send rapport til LOS, så får de nok fingeren ut.

 

nå har jeg overvåket linja mi i ca 15 timer med pingplotter, men det er ikke mye jeg skjønner av det programmet. Går det ann å se i pingplotter, om feilen ligger i min trådløs router eller hos LOS?

Lenke til kommentar
Ja, du kan dobbeltklikke på når som helst i grafen, så vil de se i tabellen latancy og eventuelle pakketap for det hoppet. Ruteren din vil da normalt dukke opp som hopp 1.

 

etter at jeg har overvåket den i ca 24 timer kan jeg bare ta en screenshot og laste det oppp her så du/dere kan se litt på den eller? for jeg skjønner ikke så mye av det programmet.

Lenke til kommentar
Hele poenget er at du vil se når det er brudd og ved hvilket hopp det stopper opp. Du kan sette opp programmet til å sende deg en mail ved brudd.

 

http://www.pingplotter.com/gsg/notification_email.html

ok skjønner, men hvordan vil brudd se ut? for jeg får sånne røde streker nede i grafen, og når jeg dobbel klikker på dem så viser de forskjellige ting sånn som f.eks 10% loss på en eller flere av de "grønne" tallene som står ved siden av ip-adresser. En av de strekene viser ERR på alle de ip adressene. Er dette brudd? Og hvordan vet jeg om det er routeren eller boksen fra LOS som er skyldig i dette?

Lenke til kommentar

Hvis det er brudd så må pingverdi være maksimal.

Fargen på grafene er vel definerbar slik at de kan være røde på forskjellige verdi.

Det er ikke brudd fordi du får 250ms ping.

 

Du vil se at det er brudd mot routeren når du får høy ping mot den første ipadressen. Det neste hoppet er mot LOS, slik at du vet at feilen ligger mellom router og LOS et sted (kan f.eks være modemet).

 

Det er greit at du ikke laster ned og opp mens du tar disse målingene. Laster du maks vil ping lett gå over f.eks 200ms.

Lenke til kommentar
Hvis det er brudd så må pingverdi være maksimal.

Fargen på grafene er vel definerbar slik at de kan være røde på forskjellige verdi.

Det er ikke brudd fordi du får 250ms ping.

 

Du vil se at det er brudd mot routeren når du får høy ping mot den første ipadressen. Det neste hoppet er mot LOS, slik at du vet at feilen ligger mellom router og LOS et sted (kan f.eks være modemet).

 

Det er greit at du ikke laster ned og opp mens du tar disse målingene. Laster du maks vil ping lett gå over f.eks 200ms.

Jeg laster opp et bildet så kan noen av dere prøve å se litt på det :)

 

post-62630-1224880718_thumb.jpg

 

ser ut at bildet ble slettet. Hvorfor skjedde det?

post-62630-1224889322_thumb.jpg

Endret av blue_boy
Lenke til kommentar
Hvis det er brudd så må pingverdi være maksimal.

Fargen på grafene er vel definerbar slik at de kan være røde på forskjellige verdi.

Det er ikke brudd fordi du får 250ms ping.

 

Du vil se at det er brudd mot routeren når du får høy ping mot den første ipadressen. Det neste hoppet er mot LOS, slik at du vet at feilen ligger mellom router og LOS et sted (kan f.eks være modemet).

 

Det er greit at du ikke laster ned og opp mens du tar disse målingene. Laster du maks vil ping lett gå over f.eks 200ms.

Jeg laster opp et bildet så kan noen av dere prøve å se litt på det :)

 

post-62630-1224880718_thumb.jpg

 

ser ut at bildet ble slettet. Hvorfor skjedde det?

 

noen som gidder å se litt? sånn som jeg skjønner det så er routeren under hop 1 ikke sant? og her ser det ut som om det er her brudde skjer eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Jeg skulle vel ha sagt fra før at du bør endre target fra vg.no til www.uio.no pga stabilitet.

Det er ingen brudd på den grafen du postet nå.

 

hehe ja får vel prøve mot uio.no. Men hva med ERR meldingen som står på alle hop? Betyr ikke det brudd? Hva betyr det da? Og hvor mange prosent pl må det stå for at det skal regnes som brudd?

Lenke til kommentar

 

ok takk for linkene, jeg begynner å skjønne dette her mer og mer nå. Men det er en ting jeg lurer på.

Når man får PL% 10, er dette mye eller ikke? For tar man Samples to include til f.eks et tall som er mindre enn 10, la oss si 2 så øker jo prossenten av loss, da står det 60%. Dette er litt forvirrende. Men spørsmålet mitt er om dette er mye, eller nok for at man skal klage?

 

Mvh. :)

Lenke til kommentar

Jeg kjørte en test mot UIO nå og hos meg ligger pingplotter stødig mellom 17 og 19ms uten PL% eller ERR.

Når jeg har lest igjennom tråden en gang til nå og sett på de spikene du har i ping ca 1 gang pr minutt så har jeg konkludert med at det er trådløsforbindelsen fra PC som er den sannsynlige feilkilden.

Du har best sjanse til å rette dette ved å finne en ny driver til trådløskortet ditt.

Har du installert servicepack 1 i Vista?

 

Du kan forøvrig pinge ipadressen til routeren din for å se om det oppstår feil lokalt.

ping 192.168.1.1 -t (er ikke sikker på om det er riktig adresse til din router)

Du skal da se at ping er jevnt 1ms og at den øker ca en gang pr minutt om det er feil på forbindelsen mellom PC -> router.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar
Jeg kjørte en test mot UIO nå og hos meg ligger pingplotter stødig mellom 17 og 19ms uten PL% eller ERR.

Når jeg har lest igjennom tråden en gang til nå og sett på de spikene du har i ping ca 1 gang pr minutt så har jeg konkludert med at det er trådløsforbindelsen fra PC som er den sannsynlige feilkilden.

Du har best sjanse til å rette dette ved å finne en ny driver til trådløskortet ditt.

Har du installert servicepack 1 i Vista?

 

Du kan forøvrig pinge ipadressen til routeren din for å se om det oppstår feil lokalt.

ping 192.168.1.1 -t (er ikke sikker på om det er riktig adresse til din router)

Du skal da se at ping er jevnt 1ms og at den øker ca en gang pr minutt om det er feil på forbindelsen mellom PC -> router.

 

først vil jeg takke for at du forsatt er med :)

de spikene du ser er ikke en gang per minutt men hver 50. minutt, noe som skjedde da jeg kjørte pingplotter mot VG, dette skjer ikke nå mot uio.no. Jeg tror det er oppdaterings frekvens hos vg at de oppdaterer hver 50. minutt. Har servicepack 1 ja. Nå har jeg kjørt pingplotter mot uio.no via kabel og har funnet ut at det skjer noe rart ved hop 4, legger ved en screenshot så du kan se.

 

mvh.

post-62630-1225033491_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ja jeg ser nå at grafen viser timer og ikke minutter :blush: he he

 

Den feilen du nevner oppstår mellom Banetele og Uninett. Dette er jo trolig en feil som rammer mange brukere og ikke bare deg.

Jeg har selv en ISP som bruker Banetele og det er stadige brudd i det nettet selv om alt er i orden på selve det lokale kabelnettet her.

 

Tror du bare får monitorere videre nå og se om det oppstår flere brudd. Det ene kan ha vært tilfeldig.

Jeg nevnte vel at man kan se routeren som første hopp. Merkelig nok så ser jeg at min nåværende D-link router ikke gir respons på kommandoen tracert vg.no eller pingplotter, mens mine tidligere har gjort det.

 

Synes denne tråden er interessann og får håpe vi kan komme til en konklusjon etterhvert :-)

Lenke til kommentar
Den feilen du nevner oppstår mellom Banetele og Uninett. Dette er jo trolig en feil som rammer mange brukere og ikke bare deg.

Jeg har selv en ISP som bruker Banetele og det er stadige brudd i det nettet selv om alt er i orden på selve det lokale kabelnettet her.

 

Tror du bare får monitorere videre nå og se om det oppstår flere brudd. Det ene kan ha vært tilfeldig.

 

hvis du ser på det siste bildet jeg postet så ser du i midterste timegraf at det "bruddet" eller PL% skjer ganske ofte. Alle de røde strekene er packetloss. Det skjer faktisk ganske ofte nå de siste to timene, MEN det som er rart er at jeg surfer hele tiden på nettet og merker ikke noe spesielt brudd eller noe sånt. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...