Gå til innhold

Reparasjon av objektiv, hva kan jeg forvente?


Anbefalte innlegg

Hei,

I sommer kjøpte jeg meg et nytt objektiv til rundt 5000 kroner på en butikk i Norge. Jeg vet det er mye billigere i USA, men har tidligere likt norske varer med de fordeler det gir med service og reklamasjon.

 

2 dager senere falt fotobaggen min i bakken. Kameraet var ok, men objektivets autofokus virket ikke.

 

Jeg leverte inn objektivet på butikken, forklarte situasjonen og spurte om noen kunne gi meg et anslag på hva det kostet å reparere. De ønsket et forskudd for i det hele tatt å se på objektivet og det betalte jeg. Siden hørte jeg ikke noe, men da jeg ringte og sjekket opp saken viser det seg at objektivet mitt er sendt til importøren som faktisk har sendt det ut av landet, og jeg ble forespeilet at dette kunne ta svært lang tid og at 6 måneders venting ikke var uvanlig. Dette fordi importøren av dette merket visstnok har problemer med å få utført service.

 

Tilsynelatende er det ennå ingen som har sett på objektivet mitt og sett på om det lar seg reparere så anslaget her er altså gitt på generellt grunnlag.

 

Jeg er egentlig ganske sjokkert. Dette er ikke en reklamasjonssak, men når jeg kjøper et ok objektiv i Norge, så hadde jeg egentlig forventet en rask og effektiv service når jeg først trenger en reparasjon. I det minste burde det gå raskt å avgjøre om objektivet kan la seg reparere og hva det vil koste mener jeg. Hva mener dere? Er jeg prisgitt forhandlers tidsforbruk når det ikke er en reklamasjonssak eller bør jeg kunne forvente mer av en norsk butikk?

 

Jeg ble ikke forespeilet noen slik tidsforbruk da jeg bad om en reparasjon og vurderer nå sterkt å kreve objektivet tilbake på dagen og heller leve med en defekt autofokus. Jeg kan heller ikke se at butikken har levert det jeg betalte dem for (analysere objektivet) og vil isåfall kreve depositumet tilbake,

 

Er det noen som har lignende erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener å ha lest hos lovdata at om et reparasjonsobjekt er borte i urimelig lang tid, har du krav på nedsatt pris regnet i forhold til hvor lenge det har vært borte eller noe lignende. Slå opp dette. Om du tar kontakt med verkstedet direkte, er jeg ganske sikker på de hoster opp et erstatningsprodukt. Om de ikke gjør det, er jeg 99% sikker på at det norske kontoret for produsenten hjelper deg. De vil nok ikke at et useriøst verksted ødelegger navnet deres.

Lenke til kommentar
Mener å ha lest hos lovdata at om et reparasjonsobjekt er borte i urimelig lang tid, har du krav på nedsatt pris regnet i forhold til hvor lenge det har vært borte eller noe lignende. Slå opp dette. Om du tar kontakt med verkstedet direkte, er jeg ganske sikker på de hoster opp et erstatningsprodukt. Om de ikke gjør det, er jeg 99% sikker på at det norske kontoret for produsenten hjelper deg. De vil nok ikke at et useriøst verksted ødelegger navnet deres.

Takk for svar. Klarte faktisk ikke å finne dette i lovdata. Faktisk klarte jeg ikke å finne noen rettigheter knytet til det å levere inn varen til reparasjon annet enn i de tilfeller det faktisk var en reklamasjonssak. Verkstedet i utlandet er heller ikke så lett å ta kontakt med. Tror jeg ender opp med å gi opp og bare få objektivet tilbake. Ekstremt skuffet over denne servicen egentlig..

Lenke til kommentar

Har egentlig ikke lyst til å henge ut noen, verken importører eller merker , så tror jeg holder både butikkinformasjon og merke for meg selv inntil videre.

 

Når det er sagt synes jeg jo at det ville vært hyggelig om butikken hadde fortalt meg at "jo, du kan godt bla opp 5k for dette objektivet, men om det blir ødelagt så kan du bare glemme å få det fikset på et halvt år (eller i det hele tatt) ettersom importøren sliter litt med verksted i Norge"..

Tror faktisk at jeg hadde valgt et annet merke da..

Endret av joac
Lenke til kommentar

Nå er det jo ikke slik at butikken kan trylle objektivet ditt tilbake fra verkstedet i utlandet på dagen slik du antyder...

 

At de derimot ikke ga deg beskjed om hvor lang ventetid det måtte beregnes er dårlig, men ikke helt uvanlig, desverre.

Men det er jo ikke butikken som gir deg en pris, det er verkstedet utnevnt av importøren, og de er ikke kjent for å være altfor raske (mye å gjøre, for små marginer på reparasjoner til å ansette nok folk fører til ventetid, og vi er vel stort sett ikke villige til å betale mer enn absolutt nødvendig.. eller?)

 

Siden skaden skyldes eget misbruk dekker selvfølgelig ikke butikken frakt og kostnader for undersøkelsen, de er de ikke pliktig til og skulle man gjort det hadde nok mange stoppet å ta imot servicer (eller mao. sluttet å selge kameraer) for å dekke ca 500,- pr service (forundersøkelse + frakt) stjeler faktisk ganske mye av fortjenesten de hadde på produktet de solgte, og i noen tilfeller fører til direkte tap.

 

Det er slik at når butikken sender inn objektivet betaler de frakt (ca 70-150 kr ann å tyngden), så når verkstedet setter en av sine tekniere til å se over produktet skal de ha mellom 200-400 kr i arbeidspenger og returfrakt, og den regningen får butikken hvis du ikke ønsker produktet reparert, ønsker du derimot reparasjon belastes man ikke for forundersøkelsen, normal praksis da er at det du har betalt inn automatisk trekkes fra på beløpet du betaler for reparasjonen.

 

Hadde skaden derimot vært en reklamasjon eller garantisak ville de nok ikke krevd deg på forhånd for å sende det inn.

Grunnen til denne praksisen med forhåndsbetaling er alle de idiotene som tidligere sendte inn produkter, men som aldri hentet dem hvis kostnaden ble for høy, da fikk ikke butikken dekket sine utgifter og dermed blir det nå mer og mer vanlig å ta betalingen på forhånd slik at man slipper å brenne inne med mange apparater som aldri blir hentet..

 

Jeg vil si en normal ventetid på fotoservice generelt ligger på 3-6 uker, spesielt på billigere produkter som oftes sendes langt pokkerivold..

Lenke til kommentar

Er det ikke synlige skader på produktet. er det jo mulig for en butikk å prøve å få det på garantien!!!!(hvertfall når kunden her er så hyggelig å sier ifra hva som har skjedd)

 

 

Er det ikke garanti å kunden kommer til den butikke han har handlet i.

Bør han bli behandlet med respekt selv om han har ødelagt objektivet selv.

å butikken burde ikke legge inn noe mere fortjeneste en de må på reprasjonen.

dekke porto/litt annet.Hjelp kunden ut av en kjip situasjon!

Kan være han har spart lenge å gledet seg til å få noe nytt. men klarte å kløne det til!

Greit nok det er ikke butikkens feil, men her viser man forskjell på butikker som strekker seg det lille ekstra for kunden.

Endret av rieg
Lenke til kommentar
Nå er det jo ikke slik at butikken kan trylle objektivet ditt tilbake fra verkstedet i utlandet på dagen slik du antyder...

Det har du helt rett i og jeg formulerte meg vel ivrig der. Jeg forventer at jeg kan få objektivet mitt tilbake iløpet av tre-fire dager. Lengre tid enn det tar det neppe å sende en pakke og hvis det gjør det har jeg uansett ikke bedt om at det skal sendes et sted det tar lengre tid å få det igjen fra.

 

Siden skaden skyldes eget misbruk dekker selvfølgelig ikke butikken frakt og kostnader for undersøkelsen, de er de ikke pliktig til og skulle man gjort det hadde nok mange stoppet å ta imot servicer (eller mao. sluttet å selge kameraer) for å dekke ca 500,- pr service (forundersøkelse + frakt) stjeler faktisk ganske mye av fortjenesten de hadde på produktet de solgte, og i noen tilfeller fører til direkte tap.

 

De er selvfølgelig ikke pliktig til å ta imot servicer, men jeg forventer at de gjør det hvis jeg skal handle igjen. Jeg forventer faktisk at når jeg betaler nærmere dobbel pris av et objektiv her hjemme fremfor å bestille det fra USA så går faktisk litt av den summen til å yte service til meg som kunde.

 

Hvis jeg kjøper en sykkel et sted så kan jeg gå innom og få stillt på girene hvis jeg ønsker det. Jeg leverte inn et par gore-tex bukser til Norrøna her om dagen. De var 10 år gamle og var revet opp. 10 dager senere mottok jeg en nylappet bukse fra dem uten kostnad. Det er ikke samme bransje og jeg forventer ikke et nytt objektiv når jeg ødelegger et, jeg kan til og med betale forskudd for at det blir sett på, men når jeg først gjør det så forventer jeg ihvertfall et raskt svar på om det kunne fikses eller ikke.

 

Jeg vil si en normal ventetid på fotoservice generelt ligger på 3-6 uker, spesielt på billigere produkter som oftes sendes langt pokkerivold..

Ja det finnes jo dyrere objektiver men dette var ihvertfall det dyreste objektivet jeg hadde ;)

Endret av joac
Lenke til kommentar
Jeg leverte inn objektivet på butikken, forklarte situasjonen og spurte om noen kunne gi meg et anslag på hva det kostet å reparere. De ønsket et forskudd for i det hele tatt å se på objektivet og det betalte jeg.
Dette er helt normalt. Det gjorde vi også der jeg jobbet, med mindre kunden leverte det inn som en garanti/reklamasjonssak. Opp til 150 kroner i frakt hver vei (verkstedene tar gjerne 150 kroner som en fast pris for frakt) og et par-tre hundrelapper for selve forundersøkelsen gjør at man tar et fast depositum for dette. I de tilfeller hvor det ble for dyrt å reparere det vi hadde sendt inn, og kunden ønsket produktet tilbake, så ble det allikevel kun hentet i noen veldig få av tilfellene. Derfor tok vi depositum, for å hindre at vi gikk i tap på alle gjenstander som kunden selv ødelegger.

 

Siden hørte jeg ikke noe, men da jeg ringte og sjekket opp saken viser det seg at objektivet mitt er sendt til importøren som faktisk har sendt det ut av landet, og jeg ble forespeilet at dette kunne ta svært lang tid og at 6 måneders venting ikke var uvanlig. Dette fordi importøren av dette merket visstnok har problemer med å få utført service.
Dette kan da umulig være tilfelle. 6 måneder? Jeg har vært borte i ett grovt tilfelle hvor det tok tre måneder fra vi sendte fra oss et kamera til vi fikk svar fra verkstedet (på den tiden hadde imidlertid kunden fått et nytt kamera fra oss), men det var Leica, og de er ikke akkurat kjent for strålende og rask service. Men seks måneder? Har ikke blitt sagt noe feil da... 6 uker høres mer sannsynlig ut, selv om også dette er i overkant av hva vi opplever når noe sendes ut av landet. 3-4 uker er ganske normalt.

 

Ellers tror jeg dessverre ikke du har så mange rettigheter i en slik sak. Du kan sikkert kreve å få tilbake objektivet om det virkelig er tilfelle at det tar flere måneder å få det fikset, og de fleste butikker vil nok gi deg depositumet tilbake også. Men du kan nok ikke kreve redusert pris på reparasjonen når du selv er skyld i skaden.

 

Men som sagt... jeg kan ikke i mine villeste fantasier tenke meg at det tar seks måneder (eller halvparten) å få fikset dette objektivet. Det er i såfall helt sprøtt. Om du sier hvilket merke objektivet er, så kanskje jeg vet mer om hvilken ventetid du kan forvente.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...