Gå til innhold

Nytt HK, hva anbefales?


-Makaveli-

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Er i gang med å bygge ei ny maskin og klarer ikke helt å bestemme meg for hvilket hovedkort jeg bør satse på.

 

-Relativt nytt.

-Fremtidsrettet, DDR3, kunne drive de nye cpu'ene når de kommer osv.

-Mange Sata porter. (6-8+)

-God plass til ei svær cpu vifte.

-Sata portene på en fornuftig plass. På mitt nåværende HK (Gigabyte GA-P35-DS3R) så er det nesten helt umulig å komme til pga skjermkort ligger som klistret på sata-portene.

-Gode muligheter for overklokking.

 

Hva anbefales?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DDR3 er ingen vits i å kjøpe for Socket 775, eneste grunnen som sagt er om du skal ha nytt X58 HK og Core i7 som bygger på DDR3 eller neste generasjons AM3 sokkel.

Om du skal ha noe slikt, så er det bare å vente med innkjøpet og hoppe over Socket 775 og AM2 og heller vente.

 

Utenom det så er Intel brikkesett som gjelder i Intel leiren for tiden grunnet håpløshet fra Nvidia sin side.

Lenke til kommentar

Mhm, du har nok rett i det. Hvis vi tar vekk DDR3 kriteriet. Hva kan anbefales? Burde vel også ha nevnt at det ikke vil bli noe hardcore vannkjølingsklokking, men kommer nok bare til å klokke litt sånn smått på luftkjøling. Mulighet for crossfire i framtiden hadde også vært en stor fordel.

 

Er disse gode alternativ?:

 

X38, Asus P5E

X48, Asus Rampage Formula

P45, Asus P5Q Deluxe, Asus Maximus II Formula

Lenke til kommentar
Mhm, du har nok rett i det. Hvis vi tar vekk DDR3 kriteriet. Hva kan anbefales? Burde vel også ha nevnt at det ikke vil bli noe hardcore vannkjølingsklokking, men kommer nok bare til å klokke litt sånn smått på luftkjøling. Mulighet for crossfire i framtiden hadde også vært en stor fordel.

 

Er disse gode alternativ?:

 

X38, Asus P5E

X48, Asus Rampage Formula

P45, Asus P5Q Deluxe, Asus Maximus II Formula

 

DDR3 bør som nevnt aventes, også pga at det er usikkert hva som blir anbefalt hastighet ift. nytt brikkesett.

 

Du får et godt kort uansett hva du velger av p5e & rampage formula.

Lenke til kommentar
Hva med løsninger med et kort uten crossfire (nvidia), stabilt med 4gb ram ?

 

Slikt finnes dessverre IKKE til Intel plattformen, kun hos AMD.

Du kan ha flaks men skal du ha 4Gb med RAM på nforce så må du ha 2x 2Gb brikker, fyller du 4 slotter så går du raskt i en hard Nvidia vegg, 8Gb med RAM er ekstremsport.

Enten må du bero deg på bingo og gå igjennom noen nForce hovedkort ellers så kjøper du ett med Intel og får det stabilt rett ut av esken.

Og overklokkingen kommer som en bonus.

Lenke til kommentar
Tenkte typ uansett chipset. Har en P5E (X38) som er ekstremt ustabil med mer enn 2gb ram. Mulig at det har noe å si med Crucial Ballistix 8500 4x1gb som går på trynet.

 

Så frustrert av bluescreens og generell ustabilitet at jeg vurderer se på andre løsninger...

 

Har du prøvd å foret nordbrua litt mer volt?

Jeg må det for å få mitt X38 stabilt med 4 brikker (Se min profil for info om brikkene) pluss at jeg har manuellt satt timingsene til de svakeste brikkene i oppsettet for å være sikker på at auto'n ikke tar feil.

På nForce hjelper det heller ikke alltid å skru opp spenningen, det er noe generelt feil i brikkesettene de lager som ingen helt forstår seg på, siden noen hovedkort funker mens andre er helt ute i grøfta.

Lenke til kommentar

Har manuellt satt timings på brikkene til Crucial DDR2 BallistiX PC8500 2048MB CL5 til 5-5-5-15 og DDR2-800 mhz. Med tre brikker var det veldig ustabilt, i tillegg var det ustabilt på DDR2-1066 mhz noe som egentlig skal gå.

 

Det står at minnet skal tåle 2.2v (på 1066 mhz) men har lest at P5E overvolter minnet. Skal prøve å gi north bridge mer spenning. Default er den 1.25v.

 

Selv om memtest86 kjører i flere timer uten problemer med minnet kan det hende at Vista går helt på trynet allerede i boot, pga feil spenningsverdier i BIOS eller whatnot.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...