Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

ang. p-pille bruk


Gjest Guest_jento_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_jento_*

Hei hei, spørsmål ang. p-pille bruk ja. Begynte i år, siden sommer går på Microgynon.

 

Ifølge helsesøsteren, så er man beskyttet fra graviditet fra første dagen på oppstart av pillene.

Siden har jeg sjekket på nettet og bl.a. andre folk som har skrevet om microgynon, beskyttet 7 dager ETTER oppstart.

Oppstart som i det hele tatt, første pillen i livet. eller første pillen på det nye brettet etter pauseuke?

 

Hadde nemlig samleie rundt 12 timer etter første pillen på brettet og innen en uke hatt totalt 5 samleier. Så nå ble jeg litt forvirret om helsesøsterens ord eller det som står på nettet.

 

På forhånd takk.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Søkte litt:

 

Start tablettinntak på syklusens første dag, dvs. på menstruasjonens første dag. Ta en tablett som er merket med den aktuelle ukedagen (f.eks. dersom menstruasjonen begynner på en fredag, skal du ta en tablett som er merket ”fredag”). Deretter skal tablettene tas i pilens retning. Microgynon vil være virksom fra første dag slik at bruk av ekstra prevensjon ikke er nødvendig. Du kan også starte på dag 2-5 i syklus, men da må du benytte ekstra prevensjon (en barrieremetode, f.eks. kondom) i tillegg de første syv dagene av tablettinntak i første syklus.

 

Med andre ord funker det med en gang du tar pillen, så lenge du begynner på sykusens første dag.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_jento_*

Ah, ok takk!

 

Litt frustert av de forskjellig svarene jeg kommer over. Men det er vel uansett lite sannsylighet at man blir gravid rett etter menstruasjon? Jeg skulle egentlig vente 2 dager til (pauseuke), men menstruasjonen ble så fort ferdig, så jeg begynte 2 dager før på nytt brett. Spiller vel ingen rolle?

Lenke til kommentar

Agh, jeg mistolket spørsmålet. Du har hatt en pauseuke. Det jeg siterte gjaldt om du ikke hadde brukt pillene på en måned.

 

Hentet det herfra i tilfelle du ville vite det, uansett. Der står jo også "Bruk alltid Microgynon slik legen din har foreskrevet. Kontakt legen eller apoteket hvis du er usikker."

 

Så det hadde nok kanskje ikke vært noen dum idè å kontakte legen.

Lenke til kommentar

Gjør ingenting om du begynner for tidlig etter pauseuken nei, eller droppen den for den del...

Det som gjør noe er hvis du begynner for sent, da tar det 7 dager før du er beskyttet igjen

 

Hvis du nå snakker om å begynner på p - piller som i å bruke det for første gang eller å ha hatt en pause på mer enn "pauseuken" er det viktig at du begynner på første syklusdag, altså dagen du får menstrulasjonen, hvis ikke er du ikke beskyttet før 7 dager etter du begynte

 

jeg ble også forvirret over problemstillingen her og hvilken av problemene du egentlig hadde :hmm:

 

Edit: Skriveleif

Endret av Birthe
Lenke til kommentar
Gjest Guest_Jento_*

Hadde ikke sex før etter 2mnd fra jeg begynte på P-piller.

Bare det at siste pauseuken begynte jeg på nytt brett 2 dager tidligere, istedenfor å vente 7dager. Menstruasjonen varte i bare 3-4 dager.

Og da hadde jeg samleie samme dag bare så vidt 12 timer senere. Om pillen virket da?

 

Men det er vel uansett lite sannsynlig for graviditet fordi eggløsning skjer jo ikke før etter en stund? Hadde jo nettopp menstruasjon liksom.

 

Ellers så har jeg bekymret meg sånn for dette at jeg begynner å føle meg rar i magen og kvalm. Har jeg lurt hjernen min?

Lenke til kommentar
men teknisk sett er du trygg fra første dag om du begynner rett, og om du begynner feil er du trygg etter en uke...

Du tenker egentlig bare for å være på den sikkre siden eller?

Ja, men det er "teknisk sett." Dvs. man starter i et "absolutt riktig" tidspunkt.

Men, dessverre har jeg sett alt for mangen som har blitt "gravid" pga. bad timing.

Derfor er det anbefalt å bruke kondom, i minst en mnd etter start.

Lenke til kommentar
Hadde ikke sex før etter 2mnd fra jeg begynte på P-piller.

Bare det at siste pauseuken begynte jeg på nytt brett 2 dager tidligere, istedenfor å vente 7dager. Menstruasjonen varte i bare 3-4 dager.

Og da hadde jeg samleie samme dag bare så vidt 12 timer senere. Om pillen virket da?

 

Men det er vel uansett lite sannsynlig for graviditet fordi eggløsning skjer jo ikke før etter en stund? Hadde jo nettopp menstruasjon liksom.

 

Ellers så har jeg bekymret meg sånn for dette at jeg begynner å føle meg rar i magen og kvalm. Har jeg lurt hjernen min?

 

Jeg ser ikke noe galt med det du har gjort her... Du er trygg i pauseuken så lenge du ikke begynner for , om du begynner for tidlig betyr det ingenting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...