Gå til innhold

Den store tråden om bordtennis.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg starter.

 

Jeg spiller bordtennis. Har gjort det lenge, men kun i friminutt o.l på skolen. Skal lage et bordtennisbord i hovedprosjektoppgaven, og skal ønske meg et skikkelig bord til jul...

 

For tiden trener jeg på ma lin server, og visst noen har tips til meg ang. den, blir jeg happy! :D

 

 

Og, hva synest dere det er vanskeligest å forsvare seg mot. Tenker da på serve. Er ma lin vanskelig å forsvare seg mot?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Heisann! :)

 

Spilt på skolen, og har nå beynt i klubb. Spiller ganske bra vil jeg si!

 

Ma Lin har MANGE server, men du tenker nok på han sin utrolig backspinn serve. Backspin er nok det vanskligste å forsvare seg mot. Spesielt korte med mye skru. Da får du ikke angrepet på noen måte og kan kun kutte kort tilbake og hpåe på en lang ball. De fleste varierer med overskru slik at han kan få en lang ball tilbake og kline til. Sideskru server er lett å se på ballen så det brukes ikke så ofte, men de kan også være utrolig ekle.Får du en serv med masse sideskru som du ikke ser og kanskje bare skal legge over nettet så er du ferdig.

 

Hvilke klubber spiller vi i her da?:)

Lenke til kommentar

når du server i singel kan balle treffe HVOR SOM HELST på både din og motstanderen sin side.

I dobbel er det på skrå.

 

Ballen kan ikke:

Treffe nettet (touch)

Lande flatt på motstanderen sin side (omserv) - men når skjer dette?

Sprette på motstanderen side en gang å skyte fart mot nettet (omserv) -ekstrem underskru serv

Endret av Caliente
Lenke til kommentar

Spiller ikke for klubb siden det ikke er klubb her hvor jeg bor dessverre. Hadde vært artig om det hadde vært der jeg skal flytte til sommeren da :p Men har fått meg et veldig bra bord til jul! Spiller nå hver dag med alt fra brødre og venner til pappa ^^ Men jeg lurer på et par regler:

 

Er det sånn at man skal ta to server hver? i så fall: si at vi tar matchball på 10. Jeg leder 10-8 og motstanderen har serve: må jeg vente til det er mine 2 server som skal slåes eller går det ann at jeg har matchball selv om motstanderen server?

 

og: På server, må servene gå ut på kortsiden eller kan de gå ut på langsidene? Hvis kun på kortsidene; hva om jeg skrur sånn at ballen får en retning på vei ut mot sidene?

 

Hvis man ikke har 2 server hver, er det sånn at man må vinne serven tilbake og kun ta poeng på egne server eller er det slik at man får poeng uansett så lenge du vinner ballen?

 

Jeg får av og til til ma-lin servene (back og sidespinn) veldig bra men da stormer f.eks bruttern fram og smasher den ned, hvis han får til det, betyr det at jeg har for lite spinn eller funker det bare ikke på sånne spillere?

 

Jeg får til normale server (ikke ma-lin osv) veldig bra. Slår dem ganske hardt og føler jeg foreløpig tjener på dem i motsetning til ma lin. Ville du trent opp ma lin servene eller viderebygd på de harde?

 

Masse spørsmål dette. Håper noen tar seg tid til å svare

 

Btw: Det bordet som er på skolen er det mye vanskeligere å f.eks få back spin på.. Hmm, hvorfor skriver jeg dette? jaaja-.- :p

Lenke til kommentar
Spiller ikke for klubb siden det ikke er klubb her hvor jeg bor dessverre. Hadde vært artig om det hadde vært der jeg skal flytte til sommeren da :p Men har fått meg et veldig bra bord til jul! Spiller nå hver dag med alt fra brødre og venner til pappa ^^ Men jeg lurer på et par regler:

 

Er det sånn at man skal ta to server hver? i så fall: si at vi tar matchball på 10. Jeg leder 10-8 og motstanderen har serve: må jeg vente til det er mine 2 server som skal slåes eller går det ann at jeg har matchball selv om motstanderen server?

 

2 server hver når man spiller til 11 ja, man får poeng på ALLE baller. F. eks hvis motsander server sin 1. serv så vinner du ballen, ditt poeng, så kan han serve sin andre serv. Altså du ville vunnet 11-8 her hvis du tok neste poeng, selvom han servet. Ikke volleyball dette ;)

 

og: På server, må servene gå ut på kortsiden eller kan de gå ut på langsidene? Hvis kun på kortsidene; hva om jeg skrur sånn at ballen får en retning på vei ut mot sidene?

 

De kan gå ut hvor som helst bare den treffer bordet på motstander sin side først. ofte en fordel at den går ut på siden og ja!

 

Hvis man ikke har 2 server hver, er det sånn at man må vinne serven tilbake og kun ta poeng på egne server eller er det slik at man får poeng uansett så lenge du vinner ballen?

 

Poeng på ALLE baller. 2 server hver uansett hva som skjer. (unntatt ved 10-10 ogoppover hvor det er en serv hver)

 

Jeg får av og til til ma-lin servene (back og sidespinn) veldig bra men da stormer f.eks bruttern fram og smasher den ned, hvis han får til det, betyr det at jeg har for lite spinn eller funker det bare ikke på sånne spillere?

 

Du greier antagerlig ikke legge den lavt nok og har ikke nok skru nei. Du har sikkert mye skru i starten(etter din mening), men etter 2 sprett er det ikke mye igjen av den skruen.(så du kan tenke deg hvot enorm mye skru ma lin har på ballen!) Hvis du spiller med ferdig limte rackerter så sats heller på lave server med litt mindre skru så motstanderen ikek får smashet på de!

- Prøv å ta server alene en gang, Da skal ballen sprette på din side, og sprette TILBAKE mot deg når den treffer på mostanderen sin side.

- Hvis broren din har anti eller veldig billige belegg må det også mere skru til, siden det fester seg dårligere på hans belegg

 

Jeg får til normale server (ikke ma-lin osv) veldig bra. Slår dem ganske hardt og føler jeg foreløpig tjener på dem i motsetning til ma lin. Ville du trent opp ma lin servene eller viderebygd på de harde?

 

Spiller du mot gode folk vil det at de kan ta ballen bak bordet gi dem overtaket med en gang. i hele OL i år var det en lang serv og da tapte han som servet. Korte og lave server med mye skru er det beste uansett. Harde server er lettere å slå på, loope og plassere tilbake. Ikkeno god vane å lære seg.

 

Masse spørsmål dette. Håper noen tar seg tid til å svare

 

Btw: Det bordet som er på skolen er det mye vanskeligere å f.eks få back spin på.. Hmm, hvorfor skriver jeg dette? jaaja-.- :p

 

 

hehe, er forskjell på dette ja. ikke altfor mye på bordene, men kan merkes. men husk, det er likt for begge! ;)

Lenke til kommentar
hehe! Det tviler jeg ikke på! Lykke til med å knuse han :D

 

 

Np ^^

 

Men, (mulig jeg er litt dum) jeg skjønte ikke helt dette:

 

Hvis jeg leder 10-4 (vi spiller med match på 10) og han har 2 server. Har jeg matchball på hans serve da eller må jeg vente 2 server og så får jeg match når det først er min serve? Står sikkert veldig bra forklart, men jeg fikk det ikke helt med meg :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...