Gå til innhold

FIFA 09 (En liten anmeldelse/innblikk)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg ikke prøvd spillet tilstrekkelig til at dette er et fullgodt innblikk i spillet. Folk må bare kommentere det jeg sier, eller skrive mer utførlig. Jeg fokuserer mest på spillet sett i lys av Fifa 08, men dere er ikke nødt til å ha spilt 08 for å ha nytte av mine syn.

Hva er så verdt å nevne?

- Pasningene: Her har vi en kraftig oppgradering fra 08. Hvis det var en ting som irriterte meg på forrige års spill, så var det pasningene. Det var så utrolig mange ganger at pasningsspillet ikke satt som det skulle. Spilleren sentret til feil mann gang på gang. Selv om jeg kun hadde lette trykk, så hendte det støtt at spilleren sentret til feil mann. På 09 så er pasningssystemet annerledes. Her har man nå en "bar" som viser styrke på pasningene. Med andre ord så har vi det samme her som på skuddene og crossene. En enkel forandring, som virkelig har forbedret spillet. Jeg føler også at det nye systemet er enkelt å lære, men garantert vanskelig å mestre helt. Men nå kan man altså styre pasningene meget pent, akkurat som man ønsker. Kjempeflott!

- Skuddene: Skyteopplegget er annerledes. Dette er noe av det jeg merker mest til contra 08 versjonen. Jeg var veldig lunken til dette med det første, men jeg liker det mer og mer. Det mest merkbare, er at ballen "flyr" når du skyter. Det føles mer som man sparker en meget lett plastikkball enn før. Men det er antakelig langt nærmere virkelighetens fotball enn 08 var. På 08 så sparket de proffe spillerne ballen mer som fjortenåringer. Nå er det langt enklere å skyte flotte skruballer i krysset. Det mer realistiske med systemet, er langskuddene. Så fort man mestrer systemet, tror jeg man kan score noen fantastiske langskudd. Men på samme måte, kan skuddene fort ende LAAANGT over mål. Som i virkeligheten, er det ikke langt mellom flotte og fryktelige skudd. Jeg merker spesielt at det er enkelt å få "ryggsekk" når man skyter rett utenfor 16 meteren. De fineste målene lages nok med vanlige skudd. Men noe som gleder meg er at det nå er langt mer viktig å vite når man skal skyte vanlig, og når man skal "plassere" skuddene! Det er langt ifra opplagt når man burde velge hva. Det er utrolig morsomt å bare trene på skudd i arenaen. Noe av det vanskeligste er faktisk å skyte lette skudd langs bakken! Da skal man være veldig lett på skyteknappen.

- Headingene: Dette er et nytt system, som krever langt mer enn på 08. Her må det times bra, å det er meget vanskelig til å begynne med. Men dette er ikke helt sant! I forsvar og på midtbanen er det faktisk ikke særlig vanskeligere enn 08. Men i angrep er det vanskelig å uvannt. Jeg mistenker alikevel at systemet faktisk er bedre enn 08, når man bare først er vandt med det. I motsetning til skudd og dribblinger, så er jo headinger noe man bare lærer seg gjennom kamper. Folk kan godt komme med innspill på headingsystemet.

- Dømmingen: Har løftet seg mange hakk. Vi har, som dere sikkert vet, dommere på banen nå. Ubetinget bra, å egentlig rart at ikke det har skjedd før. Det er veldig greit å se dommerreaksjoner. Syns det er flotte detaljer når dommeren peker hvem sitt kast det er mm. Dommeren oppfører seg generellt langt bedre enn i 08. Her venter man med å gi gule kort, ser ann spillet bedre osv. Men enkelte ganger når jeg for eksempel scorer, gir han ut gule kort etter målet. Jeg sier ikke det er feil, men det kan virke litt pussig. Men det ene målet jeg scorte f.eks, så var det en løpsduell mellom meg og forsvareren. Jeg knuste han, men han holdt en del i meg i begynnelsen. Slik hindring er jo ikke lov, å det var flott dommeren tok for den etter jeg scorte. Så jeg understreker at det virker pussig noen ganger. Men nå er man jo veldig fokusert på å score selv osv., så det betyr ikke at dommeren er for streng. Alt i alt, er dømmingen kraftig forbedret, selv om man nok kan pirke litt.

- Realismen: Spillerne bruker kroppen, faller, reagerer mm. på en meget realistisk måte. Stadionene er også meget livlige. Publikkummet ser langt mer livlig ut, ingen tvil. Spesielt der de svinger skjerfene. Realismen i spillet er flott. Langt mer enn noen gang før, så føles det som man spiller ekte fotball. Jeg liker spesielt måten spillerne enkelte ganger sklir på bakken for å holde en ball i spill eller hvordan de vinker hvor de vil ha ballen. Kjempebra! Så er det flott med "adidas live update", hvor man kan oppdatere spillere basert på form i ligaen. Så kan man klage litt på replayene, de ser ikke så pene ut.

- Gameplayet: Se hva jeg skriver på "realismen". Selve kampene spilles på en langt mer realistisk, detaljrik og bedre måte enn i 08. Kontrollen over spillerne er også langt bedre. Det er vanskelig å dribble samt gjøre tricks, men slik skal det også være! Men det er langt penere og enklere enn på 08. Man merker seg også at tekniske spillere fører ballen på en flott måte, det er da også fullt mulig å gjøre flotte løp med ballen uten å dribble. Ting flyter veldig bra. Så spiller motstanden godt taktisk kløktig. Å så er de jo taktiske, noe de slettes ikke var på 08. Da spillte de likt uansett om de lå under eller ledet kampen. Gameplayet er meget bra.

Det eneste jeg lurer på, er om det ikke er alt for enkelt mot computeren? Jeg startet å spille mot "world class" computer i 2 spill. Deretter har jeg spillt mot "Legendary". Jeg har ikke møtt de aller beste (utrolig nok) - altså Chelsea, Liverpool, Barca osv. Men jeg har møtt lag som Fiorentina og Man City. Jeg styrer det meste av kampen, noe jeg ikke gjorde mot samme vanskelighetsgrad på 08. Men måten motstanderne holdt på ballen i 08 var irriterende. Meget vanskelig å stjele ballen fra dem, så det irriterte veldig. Men på 08 var heller ikke computeren spesielt vanskelig på "Legendary". Det gikk fint å slå dem, også med dårlige lag. Men nå er altså "Legendary" enda dårligere. Flott de ikke irriterer som på 08, men de burde da skape langt flere sjanser, dribble deg, spille meget smart. Jeg har faktisk vunnet alle kampene jeg har spillt (alle quick match), å jeg har selvsagt mye å gå på når det gjelder å mestre spillet.

Er Fifa09 alt for lett mot computer? (Uheldigvis kan ikke jeg spille over nettet på hybelen min :()

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken konsoll spiller du på? Er litt nysgjerrig, selv om det sikkert ikke har noe å si.

For å kommentere litt (Har allerede surva i Konsoll->Sony :p):

- Passningene har ikke forbedret seg nevneverdig. Ja vi har en bar som måler kraften på passningene, som er veldig kjekt. Men i mine øyne kan spillerne velge helt feil passningsalternativ. Gjennombrudspasningene er også veldig enten eller, der de blir slått rett på motstanderen selv om det er en stor glippe mellom f.eks. midtstopper og back.

- Skuddene er veldig likt i mine øyne. Fortsatt umulig å score på frispark med middelmådige spillere. Og i kampens hete er det svært svært vanskelig å plassere skudd og skyte på forskjellige måter. Det ender som regel med vanlige skudd hver gang. Litt for trasig, for det å skyte på forskjellige måter burde være enkelt.

- Headesystemet som har kommet syns jeg bare er knallbra. Det blir ikke bare om å gjøre å ha mest i headingskill. Du kan beregne og skape sjanser med de på en helt ny måte. Flott tiltak :D

- Dømmingen er ok, men dommeren sliter med å bruke fordelsparagrafen riktig. Han bruker den gjerne rett og, men mange ganger får jeg tråklet meg igjennom for så å høre fløyta... kjedelig og dårlig konstruert skal jeg være ærlig.

- Realismen. Ja er den der? Jeg vet ikke. Det har blitt lagt inn noen realistiske trekk. Men når en spiller faller etter en duell blir han ikke liggende i 10 sekunder. Ser ut som en baby som skal reise seg for første gang. At man nå kan kjempe for å få en tåtupp på ballen er derimot et realistisk innslag som Fifa har lengtet lenge etter, veldig bra! Realismen har gått inn i 09 på godt og vondt, og man merker begge deler ofte. At ingen spillere klarer å løpe med ballen i max fart er synd, for man mister ikke 100% ballkontroll selv om man løper fort.

- Gameplayet er flott når ting går på skinner. Men ofte blir ting ødelagt av elendig AI. Spillere oppfører seg så til de grader som skriptede fiktive spillere som ikke skjønner noen verdens ting, at gameplayet blir litt borte i de mange små feilene spillet har, desverre.

Du nevner at motstanderen skifter spillestil etter hvordan kampen er, noe som er sant. Men ligger de under spiller de plutselig uovervinnelig bra slik at de nesten skal score uansett hva du gjør. Skikkelig dårlig når du ser at det kommer til å skje, og du kan gjøre null og nada.

Jeg er ingen Fifaekspert og spiller lite på det vanskeligste, men det har ingen ting å si. Spillet har sine mangler og jeg syns det er synd at de klarer å si før lansering at dette er det beste spillet på lenge når de helt klart å glemt å finpusse det grunnleggende og fokusert mer på ting som realismen i spillet. Gameplay er og blir viktigst i alle spill, Fifa er intet unntak.

Og så et par kjappe spørsmål:

- Er det mulig å kjempe tilbake i kroppsdueller når du prøver å forsere en motstander og han kroppstakler deg? Man blir jo feid unna uten at man kan gjøre motstand...

- Er det en måte man kan avbryte løpebanen til spiller som automatisk tar et løp etter ballen, hvis ballen plutselig skulle skifte retning? De sa dette var en av tingene som var nye, men jeg klarer det ikke før jeg er få meter fra ballen, og da er det nyttesløst.

Skrevet
Hvilken konsoll spiller du på? Er litt nysgjerrig, selv om det sikkert ikke har noe å si.

Konsollen er den samme som deg - PS3.

- Skuddene er veldig likt i mine øyne. Fortsatt umulig å score på frispark med middelmådige spillere.

Jeg forstår poenget ditt. Men samtidig så er dette realistisk. Det skal være vanskelig å score på frispark. Syns egentlig det er positivt i seg selv at det ikke scores så mange på frispark. Men er kansje litt for vanskelig å score med middelmådige spillere som du sier.

Jeg er ingen Fifaekspert og spiller lite på det vanskeligste, men det har ingen ting å si. Spillet har sine mangler og jeg syns det er synd at de klarer å si før lansering at dette er det beste spillet på lenge når de helt klart å glemt å finpusse det grunnleggende og fokusert mer på ting som realismen i spillet. Gameplay er og blir viktigst i alle spill, Fifa er intet unntak.

Her er jeg helt enig. De har det med å skryte, når sannheten er at de kunne finpusset mye mer enn de har gjort. Fokuset er på å tjene penger, det er synn at FIFA teamet ikke legger mer vekt på å lage et perfekt spill. For de holder alltid igjen såpass som de føler de "har lov til". De gjør det aldri alt for vanskelig å toppe FIFA i neste utgave. Alt fra grafikk til gameplay, er noe de kunne tatt enda et steg om de hadde ønsket.

Men slik som dette er EA-Games på nærmest alle spill. Det er derfor jeg VIRKELIG IKKE håper at EA kjøper opp Rockstar og Grand Theft Auto!

Og så et par kjappe spørsmål:

1. Er det mulig å kjempe tilbake i kroppsdueller når du prøver å forsere en motstander og han kroppstakler deg? Man blir jo feid unna uten at man kan gjøre motstand...

2. Er det en måte man kan avbryte løpebanen til spiller som automatisk tar et løp etter ballen, hvis ballen plutselig skulle skifte retning? De sa dette var en av tingene som var nye, men jeg klarer det ikke før jeg er få meter fra ballen, og da er det nyttesløst.

1. Her skal du trykke R2 for å holde unna motspilleren. Dette funker også når du løper (holder inne L2). Så kan du faktisk også skjerme ballen med R2, da holder du kun inne R2 og slipper analog-sticken. Jeg har selv ikke brukt dette, men skal begynne med det nå. :thumbup:

2. Her kan man holde L2 og R2 samtidig, men er ikke sikker på om det alltid virker. Men tror ikke det finnes en alternativ måte.

• 4 uker senere...
Skrevet

Hehe.. ok.. Lurer på en ting: Er dommeren like IDIOT i 09 som i 08? Får jo f... meg gult og rødt kort hele tiden på 08. Helt reine taklinger klikker han på. Er det bare meg som opplever dommeren som et problem?

Skrevet

Er veldig bra at man ser dommerne på banen. Det løfter virkelig spillet opp. Også bra at man ikke slipper unna kort og lignende om dommeren bruker "fordelsparagrafen".

Det negative er at dommeren "virker" som han gir noen rare gule kort til tider. Jeg sier "virker", fordi en spiller plutselig kan få gult etter en lengre sammenhengende spilleperiode er over. Kortene deles jo ikke ut før det er stopp i spillet. Å man skjønner da fort ikke hvorfor en spiller får gult kort. Jeg foreslår at man så situasjonen spilleren fikk gult for, i en liten rute mens det gule deles ut. For mange ganger skjønner man ikke hvorfor eller hva det deles ut gult for.

Jeg tror det hadde vært en flott løsning. Ser man det gule først, for så situasjonen, mener jeg det blir unødige kuttsekvenser. Det vil bare være irriterende!

Ellers er det klart at dommeren "gjør feil" til tider. Dette tror jeg alltid vil være en stor utfordring i footballspill. Det er jo meget vanskelig for en data å vite om noe er ondartet, om man fratas en stor mulighet, hvor lenge fordelen skal vare, om det er en fordel...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...