FranzJosef Skrevet 4. oktober 2008 Skrevet 4. oktober 2008 Skal ha ny maskin og første og litt spesielle kriterie er at den skal kjøpes fra et sted hvor jeg kan levere den fysisk til reklamasjon over disk. Det er fordi en maskin får trøbbel før eller siden, og da vil jeg ikke bruke 500 kr på å sende den land og strand til nettbutikker. Den skal også være komplett med hovedkort, CPU og harddisk. Enkeltdeler som RAM osv kan jeg bygge ut selv. Det viktigste er bare at jeg slipper å drive feilsøking selv og sende enkeltkomponenter til forskjellige nettbutikker. Jeg bor i Arendal, så det mest aktuelle er Elkjøp og Expert. Da også nettbutikkene dems, da slike varer kan reklameres for i fysisk butikk. Så tar jeg i mot tips. Skal ikke brukes til spill med strenge krav til grafikk og slikt. Gjerne en del USB-innganger i front. Men kjører ofte en del programmer samtidig. Budsjett hadde jeg ikke tenkt mer enn 5-6000 helst. Ser ut som man får en del for pengene på følgende: IMEDIA8951
Zerblat Skrevet 4. oktober 2008 Skrevet 4. oktober 2008 Hvorfor ikke kjøpe en Dell, IBM e.l. med service på stedet-garanti? Dell Optiplex er gode arbeidsstasjoner.
FranzJosef Skrevet 4. oktober 2008 Forfatter Skrevet 4. oktober 2008 Den servicen betaler man veldig mye for! 3 år koster over 1000 kroner. Og det er jo kanskje etter 3 år en maskin begynner å skrante mest. Ellers synes jeg ikke man får noe mer for pengene hos Dell f.eks.
GeirHH Skrevet 4. oktober 2008 Skrevet 4. oktober 2008 (endret) Er ingen superekspert eller oppdatert på alle komponenter, men dette virker å være en grei maskin med mye RAM. Har selv hatt en PB Imedia i 4 år nå som har fungert helt uten feil. Vil anbefale deg å kjøpe et overspenningsvern som inkluderer telesignaler. Kjøpte et hos Spaceworld til ca 800.- med garanti hvis skade på maskinen. (Ikke kjøp no billig hos Clas Ohlson.) Du kan jo sjekke hos Expert om de fortsatt har denne 3-årige InfoCare-avatalen, men den er visst ikke gratis som tidligere. Hvis prossesoren har fått grei omtale syns jeg du godt kan gå for denne. Endret 4. oktober 2008 av Fjellvaaken
Zerblat Skrevet 4. oktober 2008 Skrevet 4. oktober 2008 (endret) Jeg ville ihvertfall prøvd å styre unna de stasjonære forbrukermodellene til HP, PB, FSC og Acer. Veldig høy feilprosent og voldsomt lang ventetid om de først skal inn på service. Du kunne jo eventuelt forhørt deg på de lokale butikkene om de har mulighet for å ta inn feks. HP XW-serie maskiner. Endret 4. oktober 2008 av Zerblat
FranzJosef Skrevet 4. oktober 2008 Forfatter Skrevet 4. oktober 2008 Hvis man skal styre unna både HP, PB, FSC og Acer så kan man glemme maskiner hos Expert og Elkjøp. Jeg ser ingen grunn til å kjøpe noen serviceavtale. Som sagt, de 3 første åra er PCens gode tid. Det er gjerne etter det den sliter. Og man må da regne 5 år reklamasjonsrett på en stasjonær?!
Zerblat Skrevet 4. oktober 2008 Skrevet 4. oktober 2008 Merk "forbrukermodellene", de som står utstilt i butikken. Butikkene har muligheter til å bestille opp andre modeller også, men de gjør sjelden det da de har større avanse på det som står utstilt. Alle de store produsentene har en serie med maskiner beregnet på hjemmebrukere og en serie beregnet til bedriftsmarkedet. Voldsomme forskjeller på de seriene med tanke på kvalitet. Reklamasjonsretten på 5 år har du jo uansett, og både Dell og IBM henter maskinen din gratis på døren hvis det er noe galt med den og du ikke har serviceavtaler som gir deg bedre vilkår. 3 års på-stedet-garanti på Dell Optiplex koster forresten bare 200,- "ekstra" da det egentlig er inkludert, og de ikke regner med at noen vil velge det vekk.
GeirHH Skrevet 4. oktober 2008 Skrevet 4. oktober 2008 Og man må da regne 5 år reklamasjonsrett på en stasjonær?! Ja, når det er blitt det på mobil så. Med InfoCare tenkte jeg mere på support-delen og hvis du skulle gjøre skade som ikke ble dekt av garantien. Husk: Et overspenningsvern har ikke bare med lynnedslag å gjøre, men også evt. uregelmessigheter i strømnettet.
FranzJosef Skrevet 4. oktober 2008 Forfatter Skrevet 4. oktober 2008 Til det dekkes man av husforsikring hvis man har noen. Den er nok litt jobb å bruke ja. Men la oss holde oss til topic! Kjøp av PC.
Zerblat Skrevet 4. oktober 2008 Skrevet 4. oktober 2008 Enkelt og greit: Vil du ha en PC som holder i et par år og trenger en del servicer kjøper du den du linket til førsteposten, vil du ha en som holder i 5+ år kjøper du en "bedriftsmodell".
FranzJosef Skrevet 4. oktober 2008 Forfatter Skrevet 4. oktober 2008 Og hva er så en "bedriftsmodell" ? Man velger "kontor" på dell? Da får jeg kun alternativer OS Vista Business eller Ultimate..
Zerblat Skrevet 4. oktober 2008 Skrevet 4. oktober 2008 http://www1.euro.dell.com/content/products...=bsd&~ck=ic
FranzJosef Skrevet 4. oktober 2008 Forfatter Skrevet 4. oktober 2008 Ja, og da får jeg kun alternativer OS Vista Business eller Ultimate.. Må velge XPS for å få vanlig Vista. Reklamasjonsretten på 5 år har du jo uansett, og både Dell og IBM henter maskinen din gratis på døren hvis det er noe galt med den og du ikke har serviceavtaler som gir deg bedre vilkår. Er du sikker på det? Man må vel sende den per post om maskinen skranter etter 4.5 år?
Zerblat Skrevet 4. oktober 2008 Skrevet 4. oktober 2008 (endret) Forskjellen på Vista Business og Home er kun et par spill og windows movie maker, så jeg tror ikke du skal bekymre deg så altfor mye om det. Ja, det er jeg 100% sikker på. Dell sender Schenker som kommer og plukker den opp hos deg for så å droppe den av hos Infocare. Edit: Vil du absolutt ha Vista Home kan du ringe salgsavdelingen, de fikser alle mulige oppsett du vil ha, men ikke finner på nettsiden. Endret 4. oktober 2008 av Zerblat
pizzafordi Skrevet 4. oktober 2008 Skrevet 4. oktober 2008 (endret) Du bor i Arendal. www.ps.no Sørsvannsv. 10, 4808 Arendal 37 25 37 25 Postadresse: Serviceboks 730, 4808 Arendal Glem elkjøp, etter min mening så henger dem langt etter. prisene, servicene og kompetansen på topp. Endret 4. oktober 2008 av pizzafordi
Rescue me Skrevet 4. oktober 2008 Skrevet 4. oktober 2008 (endret) Og man må da regne 5 år reklamasjonsrett på en stasjonær?! Ja, når det er blitt det på mobil så. Med InfoCare tenkte jeg mere på support-delen og hvis du skulle gjøre skade som ikke ble dekt av garantien. Husk: Et overspenningsvern har ikke bare med lynnedslag å gjøre, men også evt. uregelmessigheter i strømnettet. Nå må du også huske at en PC har en strømforsyning, noe som gjør at den fint tåler 110-250 volt (eller noe lignende). Det man virkelig burde kjøpe overspenningsvern til (hvis man skal kjøpe det i det hele tatt) er kjøleskap og frysebokser siden det er det som tåler minst endring i spenningen. Endret 4. oktober 2008 av KnewtFan
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå