Gå til innhold

Sende PC til utlandet..?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Visste ikke helt hvor jeg skulle spørre om dette, så det ble her. :) Bare å flytte hvis ønskelig.

 

Jeg har veldig lyst på ny stasjonær (har bærbar nå), men saken er at om et års tid skal jeg flytte til Nederland for et år. (utvekslingsstudier) Så hvis jeg kjøper ny stasjonær nå har jeg selvsagt lyst til å ta den med meg når jeg flytter.

 

Jeg har vært i kontakt med Posten og funnet ut at det koster bare 3-400 kroner å sende en pakke av denne størrelsen. Problemet er at de ikke gjør forskjell på behandlingen av pakkene -- du kan skrive så store advarsler du vil utenpå om at innholdet er knuselig, men det spiller ingen rolle. Riktignok har de en garanti på 10000 kroner for ødelagt innhold dersom pakken er forsvarlig emballert, men det er jo litt trasig å få en PC ødelagt på den måten.. ting som CPU-kjølere og sånt er jo veldig ømfintlig for skader under transport. (netshop, for eksempel, monterer aldri kjølere på CPU før transport pga. problemer med ødelagt CPU/hovekort)

 

Så over til spørsmålet: er det noen som har erfaring med transport av PCer til/fra utlandet som kan gi noen tips? Finnes det andre transportører/transportmetoder som kan anbefales? Kanskje med skip eller noe..? Det spiller ikke noen rolle hvor lang tid transporten tar, så lenge den kommer frem i god behold. Kommer til å sende den fra Bergen.

 

Takker!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du skal ha med deg mer enn bare det du tar med deg på flyet (eller i bilen), så vil du uansett måtte sende noen kolli på en eller annen måte. Så da er det bare å sjekke opp mulige forsendelsesmåter. Jeg vet at det er flere transportører som har løsninger knyttet til dette. Du kan f.eks sjekke om mot DB Schenker, som er store mot kontinentet. Bring, egentlig Nor-Cargo kan sikkert også gi info.

 

Ellers så transporterer jo Posten (og andre transportører) mengder av ferdigbygde PC-er hver eneste dag, og det er ikke særlig mange som blir skadet. Større CPU-kjølere bør alltid demonteres eller sikres på annen måte før transport, det gjelder uansett transportmåte.

 

Demonter CPU-kjøler, og pakk inn på forsvarlig måte, så tror jeg nok dette kommer fram 99 av 100 ganger uten skader.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Tipper du har rett, er bare litt nervøs.. jeg målte forresten skjerm-esken min og fant ut at den er akkurat innenfor Posten sine maksimale tillatte mål! :) Men jeg tror at jeg kommer til å kjøpe en fissen skjerm der nede og selge den igjen før jeg reiser. Blir litt drøyt å betale ~ 800 kroner tur/retur frakt for en skjerm til 2000 kroner..

 

Må tenker litt mer på dette.. kanskje jeg heller skal kjøpe meg en ny laptop. Var det ikke snakk om at HD 48xx skal komme til bærbare snart? :hmm: Gruble, gruble..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...