Gå til innhold

Lyse og speedometer


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har fiber levert av hadeland energi. www.hebb.no (lyse nett, men av en eller annen grunn har hebb funnet ut att de skal levere 10/3 istedenfor 10/10)

Hebb hennviser til en svensk side for hastighetsjekk http://www.bredbandskollen.se/ der måler jeg 10.5 ned og 3,2 opp

min linje er 10/3 så det er helt greit. Får det jeg betaler for.

 

Men så prøver jeg itavisen's speedometer og der får jeg 3,4/3,3 ligger ca der hver gang jeg prøver. forskjellige tider på døgnet også.

 

I dc++ på lysehubben så får jeg typisk nedlastingshastighet på 8-9Mbit/s så alt i orden der.

 

Hvorfor havner jeg så dårlig ut på speedometeret? og hvilken hastighet på vanlig surfing er det jeg opplever? (om det har noe å si om det er 3 eller 10Mbit da :p)

 

Bare litt nyskjerrig, er alt i alt veldig fornøyd med løsningen men kunne hatt 10Mbit opp slik som lyse leverer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du får 10/3 på bredbandskollen så har du riktig hastighet. Den er den mest nøyaktige måleren du kan bruke. Itavisen og dinside's bredbånds test er veldig unøyaktig. Jeg har aldri fått hva jeg skal ha der. Jeg jobber selv på teknisk support hos ISP, og der bruker vi altid bredbandskollen.

 

fikk dett svaret fra Hebb Hei!

 

Ang hastighet:

Når du tester med TPTest kjører den pakker mot en dedikert server, og du får da riktige hastigheter. På disse testene vil lavere hastighet forekomme hvis det er et linjeproblem, så som støy o.l., eller om det er et sentralproblem/managementproblem.

 

Hastighetstester på f.eks IT-avisen eller digi.no tester ikke store nok pakker, og de tester ikke fullstendig på protokollene TCP og UDP. Noen tester også bare på TCP.

 

 

Så hvorfor kjører de ikke skikkelige tester?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...