Gå til innhold

Bankkonto for enkeltmannsforetak


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Hvis jeg har et enkeltmannsforetak, så vet jeg at jeg ikke trenger firmakonto til det, men kan også bruke en privat konto. Men, kan jeg bruke et annet familiemedlems private konto også? (som bare brukes til firmaets arbeid), men la oss si en bror, søster, mor, fars konto til mitt enkeltmannsforetak...

 

Sigbjørn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei :)

 

Vil anbefale en egen konto for bedriften. Mer oversiktig ang. inn- og utposter og lettere avstemme rekneskapet.

event. privatuttak kan du overføre til din brukskonto.

 

Men kan jeg bruke en privat konto til bedriften som ikke en gang er på mitt navn? For eksempel hvis Geir Bakke vil starte enemannsforetak, Bakke Bygg! Kan han bruke Eli Bakke (hans mors) bankkonto til dette firmaet i teorien?

Endret av Reisegutt
Lenke til kommentar
Men kan jeg bruke en privat konto til bedriften som ikke en gang er på mitt navn? For eksempel hvis Geir Bakke vil starte enemannsforetak, Bakke Bygg! Kan han bruke Eli Bakke (hans mors) bankkonto til dette firmaet i teorien?

 

Er det noen som helst grunn til å ville gjøre det så vanskelig? Banken er jo pålagt å rapportere inn saldo og renter på konto til skatteetaten ved årsskifte, og da blir det unødvendig mye rot om konto ikke står på samme person som foretaket; da må Eli Bakke endre sin forhåndsutfylte selvangivelse og stryke beløpene (med en forklaring på hvorfor), og Geir må føre dem opp på sin egen.. Å opprette en ekstra konto i samme bank som Geir allerede bruker kan jo som oftest gjøres med et par tastetrykk i nettbanken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...