Gå til innhold

Flokepus på 18 år


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Siden sommeren har min snart 18 år gamle katt begynt å få helt enormt med floker. Han er hellig birma av rase, altså langhåret, og disse filt-teppene i pelsen hans (spesielt på bakkroppen) er nødt til å være irriterende for ham. Jeg har prøvd å gre ham en del, men det er han overhodet ikke interessert i, da blir han kålorm og glir ut av grepet mitt. Ellers er han en veldig rolig katt som vi kan gjøre alt vi vil med uten at han protesterer, men dette med å gre har vi ikke gjort noe særlig før, så det vil han ikke ha noe av.

 

Er det noen som har noen forslag til hvordan jeg kan gjøre dette? Teknikk, børste/kam?

 

EDIT: Han er, som sagt, gammel, og han har svak nyresvikt. Derfor går han på spesialfôr, og det er ikke noe særlig som kan brukes som godbit for ham. Han kan heller ikke dopes ned for å barberes helt, fordi dette blir for sterkt på nyrene hans.

Endret av Renor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klipping er også vanskelig å få til, her er det snakk om store filt-tepper - floker på størrelse med hånden min. Pluss det at da min bror og jeg var 3 og 4, likte vi også å klippe kattene, så han er ikke så glad i sakser. Huff, så slem jeg har vært med denne pusen... XD

 

Men ja, kanskje jeg skal gå løs på dette bare jeg er ferdig med å spise, se om jeg får det til, i hvert fall... Han holder seg jo ikke rolig, så det er vanskelig å unngå å klippe huden. Jeg skal prøve dette, men om noen har noen andre forslag, blir jeg glad.

Lenke til kommentar

Mm. Så det blir nok klipping. Sukk, dette vil ta tid. XD

Tusler ned og begynner nå.

 

EDIT:

Dette var vanskelig. Først og fremst er det vanskelig å vite at jeg ikke klipper hud, siden flokene ligger så tett inntil huden - jeg har nå klippet av noen få og klippet rett over noen. Han vrir seg unna og gjør det enda vanskeligere å klare å klippe under flokene. Jeg vil gjerne ha hjelp. Stakkars pus.

Endret av Renor
Lenke til kommentar

Han er ikke SÅ glad i maten sin - helst skal han stå og spise mens vi sitter på dolokket og klapper på ham, ellers er han ikke særlig interessert. :p

 

Vi har tatt en del i dag, både mamma og jeg. Det som visst funker best, er om han alt er litt slapp, og jeg tar ham i fanget og lar søsteren min kose på ham en stund, før jeg begynner å klippe. Da får han det for seg at alt er kos. :p

 

Så jeg tror vi kommer igjennom på denne måten, men det vil ta tid. o.o

Lenke til kommentar

Jepp, den klippingen vil og bør ta veldig lang tid. Bruk en liten og skarp saks med spiss tupp slik at du kan klippe presist med tuppen på saksen. Har han veldig store floker kan det ta noen uker å klippe vekk alt. Som noen sier: Ta litt og litt og vær veldig forsiktig. Etterhvert vil han skjønne at det du gjør er godt og ikke vri seg unna :)

Lenke til kommentar

Har den veldig mange floker så drar det i huden og er lite behagelig for katten. Kan til å med bli sår av det til slutt. Anbefaler sterkt å klippe den ned der du kan, og børste den litt hver dag. Om katten er helt umulig så går det vel også ann å få klippet den hos en dyrefrisør/dyrelege. Mye bedre enn at katten har det vondt i hvertfall.

Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn

Dyrleger pleier å være behjelpelige når det gjelder greing av floker o.s.v. De sakser og kunnskapen til å klippe katten uten å skade det.

 

Håper jeg aldri opplever dette, selv greier jeg de ut så fort jeg finner en liten antydning til floke. De lugger, drar og kan gi sår i huden så jeg liker det ikke.

Lenke til kommentar

Pusen vår er en sånn som bare "flyttet inn", valgte oss, og hadde en del floker vi ikke fikk bukt med. Den ene var nærmest et håndtak på siden hans, og må ha klødd noe inni hampen. Å klippe så tett inntil pelsen innebærer risiko for stikk, og som den bælsterke hannkatten han er var det vanskelig nok å gi ham øyedråper, men umulig å klippe ham. Dermed ble det til at vi måtte ta flokene en gang for alle, og dyrlegen kom på besøk med totalbedøvelse og frisørsett. Han så ganske dum ut en stund etterpå, men skjønte snart at børsting var digg. Heldigvis. Ordentlig kattemat hjelper også på.

Lenke til kommentar

Han får spesialfôr fra dyrlegen mot nyresvikt, så maten er det beste av det beste. Han har alltid tilgang på tørrfôr, får nesten daglig tørrfôr bløtt opp i vann (fordi tennene hans begynner å bli dårlige og dermed blir det vanskelig å spise tørrfôr) og innimellom våtfôr. Alt er c/d, som er Hill's (tror jeg).

 

Han kan, som jeg tror jeg har sagt, ikke legges i narkose på grunn av nyrene, og klipp hos en dyrlege ville betydd tykke hansker opp til albuene fordi han blir aggressiv med en gang en dyrlege prøver å holde ham fast. Men mamma har funnet en greteknikk som fungerer godt. Vi grer og grer og grer. Om jeg skulle klippet, ville jeg klippet helt inn til huden, og nå som det begynner å bli kaldt, er det viktig med pels for en stakkars, gammel, sær pus.

 

Men jeg tror vi klarer dette i løpet av høsten. Skiftet over til vinterpels ser ut til å løsne flokene litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...