Gå til innhold

Ny linse, 18-200? Forslag?


Anbefalte innlegg

Hei fotofolk!

 

Skal oppgradere til 50D, og i den anledning er det jo kjekt å bruke noen lapper på ei ny linse.

 

Den nye 18-200 IS ser meget spennende ut, og likte "feelen" godt da jeg fikk prøvd den i knappe 15 min i butikken. Men er det noen som har noen ordentlige erfaringer med linsa? Vet at den sikkert ramler i pris i løpet av året, men gidder som regel ikke vente. Ser den blir betegnet som ei reiselinje som man kan bruke til det meste, men jeg vil først og fremst at bildene blir skarpe (til tross for han bak kameraet).

 

Alternativt har jeg sett en del på Canons 70-200-utgaver, låner en gammel 70-200 2.8L uten IS en del og den liker jeg veldig godt. Har også veldig lyst på ei fastlinse, kanskje Sigmas nye 50 mm eller Canons 50 1.4.

 

Er journalist, og tar veldig mange bilder - folk, portrett, sport, landskap, bygninger, detalj - i løpet av et år, men har lyst til å bruke litt av fritiden min på å ta bilder framover. Liker å ta portretter, bilder som viser bevegelse og alt av "force majeure" (vind, vær, vann, elementer, osv.).

 

Budsjett: Veldig løst.

 

Alle forslag og erfaringer mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

18-200IS er hel ny, så det går nok noen tid før vi får erfaringsinfo om den. Jeg har selv klådd bittelitt på den, og er den virker OK.

 

Du sier ikke noe om hva du har fra før, så det er vanskelig å si om det er OK å gå for 18-200mm sammen med 50D-en. Eller om du bør handle noe mer i tillegg.

 

Tom

Lenke til kommentar
Vises ikke signaturen min? :(

 

Har i alle fall en Tamron 17-50 2.8 og en Sigma 10-20.

Jeg så den ihvertfall ikke :hmm: Nye briller nå igjen ?

 

Jeg regner med at du tenker på 18-200mm som et reise objektiv, og ikke en erstatning for 17-50mm-en. Ellers så tror jeg du kan bli skuffa.

 

Jeg ville forøvrig vurdert en 70-200mm f/4 IS; da den blir en del mer kompakt. Er ikke vekt og økonomi et problem, så er f/2.8 utgavene veien å gå :)

 

Hva ønsker du å bruke fast-optikken til? Du bør kanskje vurdere 24mm f/1.4 L, 35mm f/1.4 L også. Eller 85mm f/1.8 (eller 85mm f/1.2 L)

 

Tom

Lenke til kommentar

Vekt er nok ikke det største problemet, de 70-200-linsene er så svære og synlige uansett syns jeg. Lurer kanskje mer på hvor stor forskjell det er på F/4 og F/2.8 i praksis. Har brukt 2.8-linsa en del, og det er selfølgelig en kjempefordel at den ikke trenger så mye lys. Bor oppe i nord, og det blir fort mørkt ute for tiden. Tar også en del konsertbilder.

 

Har lest en del tråder om fastoptikk i det siste, og det virker spennende å være nødt til å bevege seg selv, istedenfor ringen på kameraet, for å komponere bildet. Min første tanke er å bruke fastlinsa i jobben, portrettbilder, folk som jobber med forskjellig, travle arrangmenter i bakgrunn med person i forgrunn, osv. Tenker at 50 mm kan føre til at jeg må bruke mer avstand enn det som er praktisk innendørs?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...