Stringer Bell Skrevet 1. oktober 2008 Skrevet 1. oktober 2008 Satt og holdt på på dataen som vanlig når plutselig skjermen blir svart og pcen slår seg av. Samtidig som dette gikk strømmen i hele rommet. Etter å ha skrudd på strømmen igjen så slår ikke pcen seg på. Har ett eller annet kortsluttet i pcen ? Blir frustrert :S
SLiks Skrevet 1. oktober 2008 Skrevet 1. oktober 2008 Strømforskyningen sier jeg bare^^ hehehe, akkurat det som skjedde da min strømforskyning tok kvelden. men dersom skjermen ble svart en god stund før pcen skrudde seg av, kan det være noe annet også ja..
Stringer Bell Skrevet 1. oktober 2008 Forfatter Skrevet 1. oktober 2008 Ja tenkte det var strømforsyningen jeg også Det var snakk om et par sekunder med svart skjerm før maskina slo seg av.
SLiks Skrevet 1. oktober 2008 Skrevet 1. oktober 2008 (endret) hmm, på min gikk alt av med en gang, men det kan jo ha vært mye spenninger i kondensatorer osv. som gjorde at det tok litt tid, og at den kanskje tok kvelden "sakte" ? men det kan like gjærne være hovedkortet. skjermkortet så skal pcen skru seg på i allefall, RAM tror jeg det blir et laaaaaang pip av, og cpu er jeg ikke sikker da jeg faktisk aldri har hatt noe trøbbel med det enn så lenge:P Prøv å lån deg en ny strømforskyning å se om det funker da. sørg for at den er kraftig nok. avhenger av systemet ditt. Endret 1. oktober 2008 av knutern88
Stringer Bell Skrevet 13. oktober 2008 Forfatter Skrevet 13. oktober 2008 Tror dere det er PSU en som er kaputt i denne saken ? Det står en på 500W i. Har dette systemet : Amd 64 x2 6400, 3 gb minne, ati radeon 9600. 500 gb hdd, stor zalman vifte. Hmm.. sitter å vurderer om jeg skal kjøpe ny psu
Stringer Bell Skrevet 28. oktober 2008 Forfatter Skrevet 28. oktober 2008 Bump Det var ikke PSUen... HK som har gått bort?
SLiks Skrevet 28. oktober 2008 Skrevet 28. oktober 2008 (endret) Hvordan kom du fram til at det ikke var PSUen? Testa den i en annen maskin? Det som kan ha skjedd, er rett og slett at psuen har tatt kvelden og dratt med seg et annet komponent. dersom du har kjøpt eller lånt deg ny PSU vil jeg råde deg til å teste den gamle PSUen i en gammel maskin om den virker. Virker den, noe jeg tviler litt på, så er det mer sansynlig at det er kortsluttning i ledningen, stikkontakten eller noe mellom stikkontakt og sikringsskap. Dersom sikringen går så er det som oftes ikke noe komponent annet enn stømforskyningen det er noe galt med, da strømforkyningen har egene sikringer som tar seg av HW feil. Det som dog kan skje om en PSU går, er at den kan gi en dose overspenning til et komponent slik at det også tar kvelden i samme slengen. Ofte er det da Hovedkort, skjermkort og HDD's som er koblet direkte til strømforskyning som kan få "strømsjokk", men kan også gå ut over RAM, cpu eller eventuelt lydkort. Jeg vil råde deg til å kryss teste komponentene. Plukk ut et og et komponent og test det i en annen maskin om dette er mulig. Veldig kjipt når en strømforkskyning tar kvelden. Jeg var på lan en gang og da var det noe galt med en av strømskapene der som kortslutta strømforskyningen. Det som skjedde da var at hovedkortet og ene skjermkortet tok kvelden i samme slengen. Håper du får til å kryssteste delene med en kompis eller en annen maskin i huset. Edit: Dersom du finner ut at strømforskyningen har tatt med seg andre komponenter ville jeg prøvd RMA selv om garantien kanskje er gått ut. Da blir produsent av strømforskyningen ansvarlig, og må stå for erstattning av defekte komponenter som følge av feilen med strømforkyning Endret 28. oktober 2008 av SLiks
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå