Gå til innhold

Koble sammen D-link 524 og Speedtouch 510


Anbefalte innlegg

Jeg har skaffet meg den trådløse ruteren D link 524. Har nå lyst til å lage et et trådløst nettverk hjemme, men er helt blank på akkurat dette området :dontgetit: Vet ikke hvordan jeg skal koble ruteren til modemet og den stasjonære PCen. Det jeg ønsker, er å ha kablet nettverk på den stasjonære PCen og trådløst på den bærbare.

 

Jeg har ADSL og bredbåndstelefoni fra Telenor. Akkurat nå er tilkoblingene med kabler slik:

 

Vegguttak ---> DSL på Speedtouch 510 modem

 

Modem ---> WAN på telefonadapteren

 

LAN/PC på telefonadapter ---> RJ45 på PC

 

Hvordan skal jeg nå koble til den trådløse ruteren, slik at både telefonen og det trådløse nettverket virker.

 

Takker for rask og god respons! :D

Endret av Genius-Boy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok...hvordan kan jeg vite om telefonadapteren ikke bruker 192.168.0.1?

Jeg har brukt det oppsettet du nevner en gang tidligere, og da tror jeg det ble konflikt mellom trådløst og kablet nettverk. Kanskje det var jeg som konfigurerte noe galt...

 

Men i såfall, skal jeg bare koble det slik du sier eller må gjøre noe annet i tillegg? Kjøre den medfølgende CDen? Konfigurere modemet eller ruteren, slik at det kun er den ene som fungerer som ruter? Internettet brukes hovedsaklig til nedlastning, og til å spille online (porter må selvsagt kunne åpnes uten at dette skal ramme nettverket :roll: Jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre etter å ha satt opp riktig.

Endret av Genius-Boy
Lenke til kommentar

Så det er et 510i routermodem du har fra Telenor?

I såfall vil jeg råde deg til å la den stå som router som i dag.

La telefon-ipadapteret stå tilkoblet som nå i ST-510i.

 

Koble så PC til DI-524 og logg deg inn på routeren ved å bruke 192.168.0.1.

Gå inn på menyene og finn LAN. Der slår du av DHCP (automatisk tildeling av ipadresser).

Deretter setter du opp DI-524 med ipadressen 10.0.0.1. og maske 255.255.255.0.

 

Koble så en nettverkskabel fra LAN-port på DI-524 til LAN-port på ST-510i.

 

Nettverket ditt skal nå fungere tilnærmet optimalt.

Du når begge routerne fra din PC ved å bruke 10.0.0.1 eller 10.0.0.138.

 

Sett begrensning i bittorrentprogrammet til 50 forbindelser globalt og begrens up/download slik at du har ledig kapasitet til telefoni.

 

Når du skal forwarde porter så behøver du kun gjøre det i 510i eller bruke UPNP.

Lenke til kommentar

Ok, tror jeg skjønte litt mer nå. Jeg slo visst ikke av DHCP forrige gang, kanskje det som gjorde nettverket ustabilt.

 

men men...Vet du hvilken modus jeg skal ha ruteren (D linken)i når jeg har koblet til slik du har nevnt? I innstillingene til D-linken står blant annet Dynamic IP Address (default), Static IP Address, PPPoE og Others. Speedtouchen er i PPPoE-modus, hvis det har noe å si :wee:

 

Takker for responsen!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har ikke fått tid til å koble opp på nytt før nå. Og jeg har fulgt denne metoden til punkt og prikke. Alt funker fint, det er bare en ting som bekymrer meg. Du skrev "Du når begge routerne fra din PC ved å bruke 10.0.0.1 eller 10.0.0.138."

 

Men jeg klarer bare å nå modemet (10.0.0.138), ikke ruteren på 10.0.0.1. :hmm:

 

Vet noen hvordan jeg kan få kommet inn på ruterens konfigurasjonsside (må jo sikre det trådløse nettverket og endre SSID ol.)?

Lenke til kommentar

Hvis du har koblet lan-lan og ikke kommer inn på den så tyder det på at du ikke har fått endret ipadressen på den.

Du kan endre ipadressen på PC til 192.168.0.2 og prøve å logge inn på http://192.168.0.1. Får du det til så kan du endre adressen til 10.0.0.1 i routeren.

 

Ellers kan du bare resette routeren, logge inn http://192.168.0.1 og sette ny ipadresse og til slutt slå av DHCP igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...