Gå til innhold

Bærbar med opplading fra solcelleanlegg


MonZteR

Anbefalte innlegg

Da har jeg anskaffet meg bærbar jeg og :)

 

På hytta har vi et solcelle annlegg med 12v ut rundt om kring i huset.

Skulle så gjerne hatt med meg maskinen på hytta, til evt film/spill osv, men den lader seg fort ut.

 

på adaptret til maskinen står det input: 100-240V 2A

Output: 19V 6.3 A 19Vx6.3A=125W

 

Etter mine beregninger kan det stemme at laptoppen min (MSI GX600E) trekker ca 125W på full load. hvis vi sier at virkningsgraden på dette adaptret er 0.9. Vil jeg trenge 125/0.9=138.9 ca 140W omformer.

 

Da solcelle annlegget bare er 12V og det er brukt pr2x2.5mm kabel (16A) sikret med 16A smeltesikring også. så har jeg 12Vx16A=192W å gå på.

 

 

Det som da er problemet, eller spm. er at inputen som som er 220 v til vanlig, vil det trekke så mye som 2A. For å gi en output på 19V med 6.3A? 220Vx2A=440W.. Og da blir fort detta solcelleanleget for lite for å driveadaptret.

 

Kan evt sette opp en kontakt like ved batteriene med en stor kabel, for opplading. men det blir tungvindt ved bruk.

 

Litt mye knoting detta:P håper noen gidder å gå over å sjekke tankegangen min.

 

på forhånd, takk for hjelpen. Harald :new_woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2A forbruk fra AC siden er nok ikke ved 220V, men ved 100/110V (eller så skulle det tilsi veldig dårlig virkningsgrad).

Jeg vil tro dette vil fungere helt fint. Kjøp deg en inverter på minimum 150W. Din PC vil nok ikke forbruke 125W til vanlig heller (hvis den gjøre det i det hele tatt..). PC'en har høyest strømforbruk når batteriet lades samtidig som du bruker pc'en aktivt (høy cpu, hdd og evt dvdrom aktivitet + skjermstyrke på maks).

Lenke til kommentar
2A forbruk fra AC siden er nok ikke ved 220V, men ved 100/110V (eller så skulle det tilsi veldig dårlig virkningsgrad).

Jeg vil tro dette vil fungere helt fint. Kjøp deg en inverter på minimum 150W. Din PC vil nok ikke forbruke 125W til vanlig heller (hvis den gjøre det i det hele tatt..). PC'en har høyest strømforbruk når batteriet lades samtidig som du bruker pc'en aktivt (høy cpu, hdd og evt dvdrom aktivitet + skjermstyrke på maks).

 

Takker så mye for svar :thumbup: måtte liksom bare ha dette bekreftet.

 

Skal kjøpe inverter på www.dealexreme.com

Gratis frakt, og veldig billige adaptere og invertere i forhold til norge :dribble:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...