Gå til innhold

Interaktiv side - hvilket språk er best?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har lyst til å lære meg å lage interaktive nettsider - webshop, forum osv.. På et lavt nivå :) Men jeg lurer litt på hva slags språk som er best til dette formålet? Jeg kan/holder på å lærer meg java nå, hva slags språk er det som ligger nærmest dette? Så litt på PHP, jeg synes mye av dette var ganske likt java. Hva med ASP.NET?

Hva er fordelene/ulempene med de forskjellige webprogrammeringsspråkene?

Endret av illmatic.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jo valg av språk/rammeverk i de aller fleste tilfeller en smaksak, men hvis du vil ha noe som likner, er nok ASP.NET det jeg ville gått for. Hvis ikke det er et krav, hadde jeg sett på Ruby on Rails. Etter min erfaring gjør Rails deg i stand til å utvikle mye kjappere enn når man bruker andre språk/rammeverk, det er mye og god dokumentasjon, et veldig flott community, og man har veldig mange muligheter.

Lenke til kommentar
Tittet på det nå, var mye som var likt ja... Men en ting jeg glemte; hva med ganske enkelt bare bruke JSP? Hvordan er det i forhold til interaktive sider - er det på lik linje med PHP, .NET osv med tanke på brukervennlighet, lett å lage, funksjoner, sikkerhet ?

 

JSP er enkelt, på lik linje med PHP og ASP(X), og du har hele Java APIet i ryggen i tillegg til utallige tag-biblioteker som du kan laste ned og bruke.

Lenke til kommentar

En viktig forskjell mellom de tre språkene er hvor enkelt det er å få det deployet noe sted.

 

Hvis du ser for deg å hoste alt selv så må du selvsagt ha noe kompetanse på oppsett av rammeverk og det som hører med. For PHP sin del vil det som regel være ganske greit å få til å fungere på både Apache og IIS. ASP.NET fungerer som regel out-of-the-box på IIS. Java/Servlets/JSP derimot krever at du tar et valg blant et utall webcontainere som alle konfigureres ganske ulikt. Det kan være vanskelig å velge noe i begynnelsen og man kan fort bli mer opptatt av å få til konfigurering og lignende, noe som kanskje er dumt.

 

Hvis du planlegger å legge hostingen hos noen andre, feks betale en slant i måneden til en leverandør så er PHP det desidert enkleste valget for deg. ALLE støtter det er mitt inntrykk. Men aberet er at du må programmere i PHP selvsagt.

 

Det kan være litt krøll å Java til å fungere på andre webcontainere enn du har utviklet for, men i teorien skal det ikke være det.

 

ASP.NET har jeg aldri kjørt hos en annen leverandør, så der vet jeg ikke helt hvordan ståa er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...