Gå til innhold

trådløs dataoverføring (5 mbit) over 3km - teknisk mulig?


evero*

Anbefalte innlegg

Jeg har en utfordring med å overføre datasignaler over lenger avstand (fra punkt A til B). Punkt A har ingen strøm e.l. (strøm blir løst med agregat), slik at signalene må overføres trådløst. Det vil være fri sikt mellom punktene.

 

Jeg har såvidt noe erfaring med dette fra tidligere, og brukte da wlan-teknologi med to retningsbestemte antenner. Dette var utstyr fra Lucent / orinoco. Dette var for noen år siden og hadde da en kapasitet på 2mbit med en rekkevidde på ca. 700 meter (mulig den kunne nå lenger også).

 

Utfordringen nå er desto større, med avstand på ca. 4 km og et krav på minimum 5 mbit reell hastighet.

 

Har noen erfaring med dette, eller forslag til teknisk løsning som kan fungere innenfor et budsjett på rundt 20k?

 

Utviklingen går såpass fort at dette snart vil være mulig med bruk av mobiltelefon og den kommende HSUPA-standarden (arvtageren til dagens turbo-3g) - om ikke wimax blir erstatteren da(?). Men jeg ser for meg at dette ikke er stabilt nok enda, spesielt med tanke på upload-hastighet som er helt essensielt i dette tilfellet.

 

Takknemlig for innspill!

Endret av evero*
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lisensiert Wimax klarer uten større problem langt over 5mbit på distansene du snakker om. Det er heller ingen problem å få over 5mbit på 3km, men du har veldig mange faktorer som spiller inn. Støy, sikt og lovlighet er nok de 3 faktorene som slår meg.

 

Støy løses enkelt ved å sende på et lisensiert bånd å sende på.

Sikt er ikke fullt så enkelt å løse, men høye master + motorsag pleier å hjelpe en del.

Lovlighet kan derimot være det største problemet. Det er ikke kjempelett å få tak i lisensierte bånd, og det koster penger. Uten eget bånd er du veldig utsatt for støy. Det kan du løse med mer sendestyrke (kraftigere AP eller antenne), men det er ganske strenge regler (men absolutt ingen oppfølging) rundt dette.

Lenke til kommentar

Hvis teknologien er såpass moden høres jo wimax veldig riktig ut. Fri sikt skal være i orden i mitt tilfelle. Men er wimax-utstyr tilgjengelig til under 20k? Sliter litt med å finne info på nett. Er det noen produsenter / leverandører som er regnet som greie i forhold til pris / kvalitet / ytelse?

Igjen, takk for hjelp

Lenke til kommentar

Jeg anbefale deg og ta en en titt på BreezeNET utstyr. Har satt opp flere linker med merket og det er knall bra. Sist link jeg satt opp gikk over 5km med en stabil hastighet på 40mbit.

 

Nå har jeg ikke prisene i hodet, det er selgerne sin jobb, men tror det er litt utenfor ditt budsjett.

Lenke til kommentar
Jeg anbefale deg og ta en en titt på BreezeNET utstyr. Har satt opp flere linker med merket og det er knall bra. Sist link jeg satt opp gikk over 5km med en stabil hastighet på 40mbit.

 

Nå har jeg ikke prisene i hodet, det er selgerne sin jobb, men tror det er litt utenfor ditt budsjett.

 

Ja, BreezeNET er nok billig :), tok en tur innom nettsidene.. heftig hardware, til sikkert heftig pris... hehe

 

Men om trådstarteren er villig til å bruke litt "eldre" hardware, så kan en link settes opp for langt mindre enn 20k. Jeg testa min link nå nettopp igjen, og den er forsatt på akseptable 21-22Mbit.

Totalt mener jeg det skal være mulig å sette opp et lignende det jeg har til under 4000,- Men da må en del utstyr kjøpes i USA. Antennene vi kjøpte kosta 1290,- pr stk i Norge for 3 år siden, nå får du dem i "value-pack" på 5 stk for under 1000,- , mener jeg har sett de selger dem for rundt 200-250,- stk over dammen. WRT54GL er ihvertfall ikke dyr. Til slutt, anbefaler DD-wrt.

 

-Richard

 

PS: hastigheten ble litt bedre da jeg satte WRT`en i en vanntett boks og monterte den ved antennen på pipa. Signalet økte fra 16-17% til over 30% i begge ender. Hastigheten gikk fra 2.3Mb/s --> ca 2.65Mb/s stabilt.

Fulgte denne bruksanvisningen: Armored WRT54G

(jeg utela antennen som er i den guiden selvfølgelig.. ) :)

Endret av t0ffluss
Lenke til kommentar

Tusen takk for innspill sålangt. Veldig interessant å høre erfaringene med de ulike løsningene. Jeg skal få sett nærmere på alternativene og sjekke litt priser m.m. (men kom gjerne med flere råd/tips om det er aktuelle løsninger som ikke er nevnt enda).

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Tusen takk for innspill sålangt. Veldig interessant å høre erfaringene med de ulike løsningene. Jeg skal få sett nærmere på alternativene og sjekke litt priser m.m. (men kom gjerne med flere råd/tips om det er aktuelle løsninger som ikke er nevnt enda).

 

 

Kan bruke Mikrotik og få hastigheter over 40 Mbit Tcp/IP for en billig penge.

2 klienter med 22 dBi antenne, 65 mw radiokort koster ca 5000-6000 kr. (5-10 km)

Bytter du ut radiokortet med 600mW har du en link på 20-30 km

Lenke til kommentar
Tusen takk for innspill sålangt. Veldig interessant å høre erfaringene med de ulike løsningene. Jeg skal få sett nærmere på alternativene og sjekke litt priser m.m. (men kom gjerne med flere råd/tips om det er aktuelle løsninger som ikke er nevnt enda).

 

 

Kan bruke Mikrotik og få hastigheter over 40 Mbit Tcp/IP for en billig penge.

2 klienter med 22 dBi antenne, 65 mw radiokort koster ca 5000-6000 kr. (5-10 km)

Bytter du ut radiokortet med 600mW har du en link på 20-30 km

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet+6132

Flere ting du må tenke på og det kan bli ganske avansert.

 

For det første er det ikke "bare å sette opp noen retningsstyrte antenner". Du kan tenke deg et luftfartøy type Hindeburg mellom antennene. Dette luftskipet er på det meste 30 meter i diameter. Hvis mer enn 40% av luftfartøyet blir hindret på noen som helst måte enten av trær, bakken eller lignende vil du få store problemer med overføringen.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Fresnel_zone

 

Med andre ord burde du velge å feste antennene på de høyeste punktene, med mest mulig fri sikt til hverandre og en parabolantenne med høy gain. Det finnes kalkulatorer på internett som regner ut akkurat hvor kraftig antenne du trenger, men med mindre du vet hva du driver med er dette som å lese gresk.

 

Et par Motorola AP5131, eventuelt AP5181 (laget for å stå ute) og et par fete parabolantenner vil løse problemene dine og koste deg rundt 20k.

Lenke til kommentar

Skal du bruke Motorola i denne sammenhengen er AP5131 og AP5181 totalt feil for oppgaven. Det er her snakk om en PtP-link på minimum 5mbit og da er Canopy eller backhaul-serien et mye bedre valg. Tåler støy mye bedre, enklere å sette opp, langt mer robust og supportert i et slikt oppsett.

 

Skal du grave fram alle gamle WLAN-tråder for å reklamere så burde du i det minste kjenne produktene dine.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Skal du bruke Motorola i denne sammenhengen er AP5131 og AP5181 totalt feil for oppgaven. Det er her snakk om en PtP-link på minimum 5mbit og da er Canopy eller backhaul-serien et mye bedre valg. Tåler støy mye bedre, enklere å sette opp, langt mer robust og supportert i et slikt oppsett.

 

Skal du grave fram alle gamle WLAN-tråder for å reklamere så burde du i det minste kjenne produktene dine.

 

 

Hehe så vidt jeg vet vil en løsning med Canopy blir dyrere enn 20k? I så fall er AP5131/5181 riktig eller kanskje AP7131 med 802.11n og alle de fordelene n gir. Det er riktig at Canopy er svært bra og markedsleder spesielt med tanke på at man faktisk ikke trenger direkte LoS og at den tåler mye støy. Et svært godt produkt for PtP. Men i dette tilfellet hvor man har et budsjett tror jeg det blir litt pricy enda det er den beste løsningen.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg har en utfordring med å overføre datasignaler over lenger avstand (fra punkt A til B). Punkt A har ingen strøm e.l. (strøm blir løst med agregat), slik at signalene må overføres trådløst. Det vil være fri sikt mellom punktene.

 

Jeg har såvidt noe erfaring med dette fra tidligere, og brukte da wlan-teknologi med to retningsbestemte antenner. Dette var utstyr fra Lucent / orinoco. Dette var for noen år siden og hadde da en kapasitet på 2mbit med en rekkevidde på ca. 700 meter (mulig den kunne nå lenger også).

 

Utfordringen nå er desto større, med avstand på ca. 4 km og et krav på minimum 5 mbit reell hastighet.

 

Har noen erfaring med dette, eller forslag til teknisk løsning som kan fungere innenfor et budsjett på rundt 20k?

 

Utviklingen går såpass fort at dette snart vil være mulig med bruk av mobiltelefon og den kommende HSUPA-standarden (arvtageren til dagens turbo-3g) - om ikke wimax blir erstatteren da(?). Men jeg ser for meg at dette ikke er stabilt nok enda, spesielt med tanke på upload-hastighet som er helt essensielt i dette tilfellet.

 

Takknemlig for innspill!

 

Kraftig og billig!

 

Ubiquiti 5.8GHz Punkt Til Punkt 4 Km (NS5-PTP) [2.719,- ekskl. mva]

 

Les litt om det her hos produsenten:

TheBullet, over 50 km (kommer an på antenna)

NanoStation, 5.8GHz fra 4 til 20 km (kommer an på antenna)

 

NDX.no og WLAN Butikken er de jeg kjenner til som selger dette i Norge.

 

Eksempel på løsning:

NIBIRU 2.4GHz 24dBi Grid parabol (GP-2424) [898,- ekskl. mva]

Ubiquiti Bullet5 PoE Outdoor AP/CB (Bullet5) [798,- ekskl. mva]

 

Eller en Sector antenne, istedenfor Grid?

NIBIRU 5.8GHz 16db 120deg Sector (SA-5816-120) [2.598,- ekskl. mva]

 

Slik gjør du! Dette er NanoStation2, men det er samme måten med TheBullet

 

Opprett et Trådløst nettverk med antenner og access punkt innebygget i enhetene for utendørs bruk. Punkt til punkt med rekkevidde 4 kilometer eller scann inn trådløse nettverk i kilometers omkrets. NanoStation2 NS2 fra UBiQUiTi er en 802.11 b/g basert utendørs trådløs plattform på 2,4GHz med radio og antenne integrert i samme enhet. Den kan også benytte ekstern antenne for avstander opp til 15 kilometer. Full Linux SDK support, og ypperlig for utendørs- baserte trådløse nettverk. Funksjoner som stasjon, ap, bro, pmp, wds+ap eller klient, (ptp) punkt til punkt eller (ptm) punkt til multipunkt. PoE adapter som sørger for å levere strømforsyning via nettverkskabelen. Regulerbar sendestyrke 400mW/26dBm med anbefalt rekkevidde 0-4 km, uten ekstern antenne montert.

 

Hvordan setter du opp 2 slike enheter for et punkt til punkt trådløst nettverk?

 

A) Dette er en meget enkel prosess. Du trenger 2 stk Powerstation/Nanostation/TheBullet og så bestemmer du deg for hvilken av enhetene som skal være #Master og #Slave.

 

B) #Master blir siden som har internettforbindelse (ved for eks. modem). Monter sammen komponentene og plugg en nettverkskabel fra en pc til enheten #Masters PoE adapter.

 

C) Logg deretter inn i nettleseren http://192.168.1.20/ Bruker: ubnt Passord: ubnt.

Inne på Cpanelet velger du Link setup knappen og Access Point i drop down menyen.

Skriv deretter inn SSID (nettverkets navn) velg ønsket kanal og evt. WEP (nettverksnøkkel) og klikk deretter change for å lagre. Dette vil boote enheten til et Access Point.

 

D) Det siste skrittet i konfigurasjonen blir å sette en spesifikk IP adresse for å unngå konflikter. Ta ut nettverkskabelen av pc’n og sett den i modemet. Du skal nå kunne logge deg på Internett trådløst. Herfra trenger du kun å sette opp klientens side #Slave.

 

E) Monter sammen komponentene og plugg en nettverkskabel fra en pc til enheten #Slaves PoE adapter. Logg inn i nettleseren http://192.168.1.20/ Bruker: ubnt Passord: ubnt. Inne inne i Cpanelet velger du Link setup knappen og setter denne til Station mode. Klikk scan knappen og søk til du finner #Master, husk skriv inn evt. WEP (nettverksnøkkel) klikk deretter change og apply.

 

F) Du skal nå ha internettforbindelse da enhetene er ferdig oppsatt til å snakke med hverandre. Ta ut nettverkskabelen av pc’n din og plugg den i WLAN Porten på en hvilken som helst trådløs ruter i DHCP.

 

PS! Husk at i Norge er det kun lov med opptil 20 dBm EIRP (Estimated Isotropic Radiated Power)

Endret av dr_bull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...