Gå til innhold

Problemer med å få disk fra PIO-mode over til DMA

trondbue

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akkurat oppgradert en pc litt med nytt hk, cpu og ram. Skal fortsatt bruke den gamle disken som er en 2 år gammel Maxtor 80GB IDE. Problemet er at etter jeg har installert Windows står den bare i PIO-mode. Er kun en IDE kanal på hovedkortet, så HD og Cd rom står på samme IDE kabel. Er ikke noe problem å få CD rommen over til DMA, men HDen står på PIO. Prøvde også å bytte kabel, men har bare 1 av de nye 80 kablene her, og når jeg prøver med gamle 40 kabler og både HD og CD rom nekter den å starte Windows. Blir bare stående med svart skjerm etter BIOS er ferdig. Hvis jeg drar ut CD rommen starter den helt fint opp, og da er den også gått over til DMA (med den "nye" 80 kabelen står den i PIO-mode uansett hvordan det er koblet)! Men jeg vil ha HDen på DMA med både CD rom og HD koblet til.. Har også prøvd med en annen disk på 80 kabelen og da går den i DMA med en gang. Har prøvd Maxtor disken i en annen eldre PC, og der er den i DMA (da med en eldre 40 kabel). Så hva kan være problemet her? Er det Maxtor disken det er noe merkelig med? Regner ikke med det er noe problem med kabelen når alt virker perfekt med en annen disk.

Asus P5Q-VM Intel G45

Intel Core2Duo 7200

Maxtor DiamondMax 10 80GB IDE

Sony 12x CD brenner..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...