Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Flytte ut som 18åring, økonomisk mulig?


Gjest egenhybel

Anbefalte innlegg

Gjest egenhybel

Hola.

 

Jeg begynner å bli veldig lei av å bo her hjemme nå, da jeg ikke kommer overens med foreldrene mine i det hele tatt. Jeg hater å være med dem, og de setter ikke særlig stor pris på meg heller. Uansett. Jeg er 18år nå om 2 mnd. Planen er å flytte ut til sommeren, da jeg er ferdig på videregående. Starter denne posten for jeg lurer på om det er økonomisk mulig å flytte ut når jeg kun er 18 1/2 år gammel. Jeg har en egenkaptial på rundt 20K, jepp, er er en fattig student. Siden jeg flytter ut mot foreldrene mines vilje, vil jeg nok ikke få noe støtte av dem.

 

Kan jeg klare dette? Jeg ser etter en hybel, og nå når jeg blir over 18, skal jeg søke en deltidsjobb som jeg gjøre mens jeg går på skole.

 

Håper noen sjeler der ute gidder å hjelpe meg med dette. Er veldig viktig for meg. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må regne med ganske masse utgifter. jeg er 19år leier leilighet. Jeg har faste utgifter på ca 9000- 12000 i månden. Med faste utgifter tenker jeg på, leie, strøm, nett, tv, mobil , inboforsikring, mat. Så pengene forsvinner fort når en ikke har spesiel høy intekt.

 

Så er lurt og skaffe deg jobb på etter middagen så du vet bringer litt inn, spess vis du har tenkt og fortsette på skole ;).

Det du også kan tenke på er og leie noe sammen med noen venner. blir litt billigere da ;)

Lenke til kommentar

Er i hvertfall viktig å sjekke litt rundt på priser! HUSK at de billigste hybler, kanskje ikke har ink. strøm og andre ting! Sef. har man flaks kan man komme over en billig hvor mye er ink. i leia

 

20k blir fort spist opp, men en deltids jobb som gir deg omtrent det husleia koster og gjerne litt mer i måneden skulle det gå greit!

 

Mat koster penger, men man trenger ikke luskus måltider vær dag, og hvis man ikke bruker mye penger på festing og den slags heller så ser jeg ingen problemer

 

I bunn og grunn er det egentlig din evne til å bruke/spare penger som vil avgjøre om å flytte på hybel med kun 20k i lomma og en deltidsjobb holder!

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Gjest egenhybel

Takker så mye for svar folkens. Planen er å flytte inn sammen med en kompis av meg. Da splitter vi leia og de andre utgiftene som følger med når man bor for seg selv. Blir lettere syns jeg. 20K er ikke mye, men det er det jeg har nå. Har tenkt å få med deltidsjobb, og hvis jeg jobber så mye at jeg drar inn leia på en mnd jobbing skulle det gå bra.

 

Er det mulig å dra inn leia på en mndslønn på jobb når man har kun deltidsjobb? Må tenke at jeg må ha litt tid til skole og.

Lenke til kommentar
Gjest egenhybel

Tror dette kommer til å gå bra. Jeg og kompisen min må bare få oss jobb, så går dette på skinner. Jeg regner med det blir uker med kun nudler og vann, men det er verdt det framfor å bo hjemme. Og det sier litt hvor jævlig jeg syns det er å bo hjemme. Ser frem til dette :)

Lenke til kommentar

prøv på alle måter du kan å unngå å flytte for deg selv. Kanskje du har en god venn/venninne med forståelsesfulle foreldre som lar deg bo der. Jeg flytta når jeg var 18 år og 6 mnd, det har betydelig bremsa min mulighet for å ta utdannelse, da det rett og slett ikke er nok penger/krefter til å studere og samtidig betale så mye.

Lenke til kommentar

Det du kan gjøre, er å se på små hybler, loft/kjeller leiligheter til en billig penge. Om du ikke bor midt i en stor by, så kan det være gode muligheter at du finner slik. Er du heldig kan du finne slike fra 4000 i mnd. Når du kommer nærmere byen, så strekker det seg ofte mot, og gjerne over 10000 i mnd, så ikke sats på å bo i byen. Skal du studere på BI el.lign, kan de hjelpe deg med å finne hybel. De har også hybler til utleie for elever om de ikke har andre muligheter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...