Gå til innhold

Trenger råd til å bygge og sette opp hjemmeserver, mtp hw og os


Rincewind76

Anbefalte innlegg

Har fått mersmak på selvbygg etter nettopp å ha fått ferdig min nye stasjonære, og har derfor så smått begynt å sysle med tanken på å bygge min egen server istedenfor å kjøpe en ferdig NAS-sak. Har ikke så mye peiling på dette, og blir glad for tips og råd.

 

I forhold til funksjonalitet så MÅ den kunne utføre disse oppgavene:

 

1. Printerserver for to skrivere (pr. dd. Canon Pixma iP4000 og Epson Stylus Photo 2100). Disse brukes mye til foto, så det må være uproblematisk i forhold til drivere osv.

2. Filserver og backup for hjemmenettverket.

3. Mulighet for tilgang på filene fra maskiner utenfra, FTP er ok, men helst via web.

 

Jeg vil også foretrekke at den har et web-grensesnitt for innstillinger og konfigureringer. Det bør være forholdsvis enkelt både å sette opp og vedlikeholde serveren, da jeg ikke har allverdens tid til å lære meg innviklede saker.

 

Hardwarekravet vil vel da variere ut fra valg av OS, men hovedkravet til hw er at det produserer lite varme, og at det er rimelig (men bør være litt stabilt/driftssikkert da...). Størrelsen bør være så liten som mulig.

 

Jeg har satt sammen en handlekurv(men tror jeg skal finne et billigere kabinett), men alt er åpent for endring. I tillegg til handlekurven har jeg en Corsair VX450w liggende.

 

Har lest såvidt om Windows Home Server, som virker som et greit alternativ, men kunne gjerne tenkt meg noe som ikke koster godt over tusenlappen bare for OS...

 

Tips og råd til hw og os?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke er interessert i å betale for OS, er Ubuntu 8.04 et godt valg. Du trenger ikke et grafisk grensesnitt, men kan jo godt installere det om du føler det er lettere. Det ligger vel en god guide på fildeling osv i Linux-delen av forumet.

 

Når det gjelder deling av skrivere fungerer det godt, og de fleste printere har gode drivere under Linux. Evt. så tror jeg det er mulig å dele printere UTEN å benytte seg av printer-køen, slik at du selv installerer driveren på dine egne maskiner.

 

Jeg ser du har èn disk i handlekurven, er det viktige ting som skal lagres? I såfall ville jeg anbefalt deg å kjøpe to disker, og benytte deg av raid1.. men det spørs selvsagt hvor viktig data du skal legge der :)

Lenke til kommentar
Hvis du ikke er interessert i å betale for OS, er Ubuntu 8.04 et godt valg. Du trenger ikke et grafisk grensesnitt, men kan jo godt installere det om du føler det er lettere. Det ligger vel en god guide på fildeling osv i Linux-delen av forumet.

 

Når det gjelder deling av skrivere fungerer det godt, og de fleste printere har gode drivere under Linux. Evt. så tror jeg det er mulig å dele printere UTEN å benytte seg av printer-køen, slik at du selv installerer driveren på dine egne maskiner.

 

Sjansen er nok stor for at jeg satser på Linux nå ja.

 

Jeg ser du har èn disk i handlekurven, er det viktige ting som skal lagres? I såfall ville jeg anbefalt deg å kjøpe to disker, og benytte deg av raid1.. men det spørs selvsagt hvor viktig data du skal legge der :)

 

Ja, er en del viktige ting som skal lagres som backup, men kommer til å satse på web-basert backup av dette i tillegg. Så lenge det er i samme bygning er det ikke sikkert nok, uansett om jeg bruker raid eller ikke...

 

Men hva med hw, er de delene jeg har satt opp brukbare til en grei fil/printserver som bruker lite strøm og og lager lite varme?

Endret av Rincewind76
Lenke til kommentar

AMD Athlon 64 er vel en del gjerrigere på strøm enn Intel Celeron, såvidt jeg vet. Prisforskjellen er heller ikke så stor. 2 GB er mer enn nok, 1 GB er faktisk også mer enn nok, men minne er ikke akkurat dyrt i disse dager.

 

Sørg for å ha god kjøling på disken.. Greit nok at du har backup andre steder, men levetiden blir betraktelig redusert hvis du nøyer deg med CPU-kjøler og evt. ei lita kabinettvifte.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Linux virker å være litt trøblete i forhold til printserver siden det ikke er drivere til skriverene mine...

 

Hvordan vil Windows Server 2003 være til dette formålet? Skriverdrivere til xp vil vel fungere også her, eller? Har kanskje mulighet til å overta en lisens (muligens også serveren den har vært på), ser det er en smule dyrt i innkjøp...

 

Eller vil det til mitt bruk fungere like godt å bare bruke vanlig WinXP?

Endret av Rincewind76
Lenke til kommentar
Må bare legge til at Canon som regel er elendige på drivere til alt annet enn Windows. Har en Canon-printer her som jeg ikke får brukt i linux, og ikke som nettverksprinter i MacOS X.

 

Det finnes imidlertid en del drivere til mange modeller likevel (men fra andre kilder enn Canon), så du bør kanskje sjekke ut dette på forhånd.

Uten å ha prøvd dette selv. Kan du ikke bare mappe opp en raw printer i cups, for så å dele denne via samba? Burde jo være mulig å bruke windows driver gjennom samba/cups da.

Lenke til kommentar
Uten å ha prøvd dette selv. Kan du ikke bare mappe opp en raw printer i cups, for så å dele denne via samba? Burde jo være mulig å bruke windows driver gjennom samba/cups da.

 

Det var akkurat det jeg mente - du trenger ikke nødvendigvis drivere for Linux, hvis du gjør som kpolberg sier. Jeg har gjort det selv for noen år siden, men jeg husker dessverre ikke hvordan. Ligger helt sikkert noe på nett.

Lenke til kommentar
Kan du ikke bare mappe opp en raw printer i cups, for så å dele denne via samba? Burde jo være mulig å bruke windows driver gjennom samba/cups da.

 

Hm, jo, jeg kan sikkert bare gjøre det, men som helt grønn på linux skjønte jeg strengt tatt ikke mye av det der... Har prøvd å søke litt på nettet, men finner ingen forståelige guider for hvordan jeg kan sette opp en skriver som ikke er støttet i linux til å fungere på en linux-server med utskrift fra windows. Finner mye teknisk om den andre veien da.

Lenke til kommentar
Må bare legge til at Canon som regel er elendige på drivere til alt annet enn Windows. Har en Canon-printer her som jeg ikke får brukt i linux, og ikke som nettverksprinter i MacOS X.

 

Det finnes imidlertid en del drivere til mange modeller likevel (men fra andre kilder enn Canon), så du bør kanskje sjekke ut dette på forhånd.

Uten å ha prøvd dette selv. Kan du ikke bare mappe opp en raw printer i cups, for så å dele denne via samba? Burde jo være mulig å bruke windows driver gjennom samba/cups da.

 

For å være litt mer spesifikk på mitt tilfelle; printeren det er snakk om står på en Windows XP-maskin. Det finnes ikke drivere for den til cups (som både linux og OSX bruker, både for lokal printing og printing over nettverket). Den har imidlertid noen andre drivere for OSX som går på siden av cups, men de går det ikke an å bruke på en nettverksprinter, kun ved direkte tilkobling av printeren.

 

Sånn sett har jeg det jo litt omvendt av trådstarter, og hvis det går an å mappe opp en "raw" printer er jo det en knall løsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...