Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Stell av sår


:utakt

Anbefalte innlegg

I morgen er det en uke siden jeg fikk dette hersens såret, og det vil! Ikke! Gro!!! Jeg blir sprø av det her, syns jeg bytter plaster hele tiden. Prøver å sitte uten også, men rører jeg beinet tre centimeter renner det nedover leggen..

 

Noe man kan gjøre for å få sår til å gro fortere?

Det kan hende du trenger sterkere profylaks....

Jeg er svært kuriøse på hvordan såret ser ut.. :wee:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så betennelsen er vekke? eller? hva renner nedover leggen?

 

for at såret skal gro fortest mulig regner jeg med at du ikke kjøler det ned ettersom det stopper helingsprosessen. Regner med at du allerede renser såret med væske som er ca. kroppstemperert.

Pass på at du er forsiktig og og ikke "skrubber" såret heller skyllder det, ikke tørk, det skal være vått for å kunne gro.

Lenke til kommentar

Tynt blod renner nedover leggen. Høres mer dramatisk ut enn det er, men jeg kan altså ikke gå uten plaster særlig lenge. Jeg renser med Pyrisept på bomullsdott, litt kaldt er det jo, men det er snakk om sekunder. Det kan da ikke ødelegge..? Jeg har begynt å dusje igjen og, er det en dum ting?

 

Mulig det er psykisk, men jeg syns det ser ut som den byllen legen skar opp er på vei til å bygge seg opp igjen, jeg...

Endret av JLa
Lenke til kommentar

Varm opp pysesepten til kropstemperatur... at den er kald ødelegger noe ja, eller bremser opp, selv om det bare er snakk om et kort øyeblikk...

 

kanskje du kan høre med legen om det er smartere å bruke sterilt saltvann. Dette er lettere og du slipper bomullen. Da er det en ny flaske hver gang du renser og den er lett å varme opp under springen...

 

Det er utrolig viktig at du ikke kjøler ned såret.

Lenke til kommentar
....men jeg syns det ser ut som den byllen legen skar opp er på vei til å bygge seg opp igjen, jeg...

Ut fra beskrivelsene dine, kan det betyr det at profylaksen ikke virker, og en kraftig infeksjon er på vei.

Den "byllen" er kroppens egen måte å "ringe inn" infeksjonen.

 

Uansett, Jeg anbefaler at du ta en tur til fastlegen din ASAP, evnt. ber om en henvendelse til medisinsk avd.

 

 

Vaio ;)

ps: Et bilde? Ppplllleeaasseee? :dribble:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Såret gror! Skorpe over såret! Juhu!

 

Men..må bare få ut litt frustrasjon her.. Besøkte lege på torsdag. Han syns det så bra ut, og sa jeg kunne begynne å bevege meg uten krykker igjen. Så var jeg ute en liten stund i dag, prøvde å gå minst mulig, men litt ble det jo. Og hvem sitter nå med et hovent, væskefylt kne høyt hevet?

 

Offff....jeg blir sprø av det her...

Lenke til kommentar

Har du fetisj for sår? ;) Det ser ut som hvilket som helst annet sår nå, med mørk skorpe over. Tørt. Det er litt hevelse under det, men det sa Dr. Dyregod at skulle forsvinne av seg selv. Det hjalp ikke akkurat å gå rundt ute i dag. Blir vel krykker litt til..argh..

 

Prøvene hadde vist infeksjon av gule stafylokokker. Antibiotikaen tok vel knekken på det.

Lenke til kommentar
Har du fetisj for sår? ;) Det ser ut som hvilket som helst annet sår nå, med mørk skorpe over. Tørt. Det er litt hevelse under det, men det sa Dr. Dyregod at skulle forsvinne av seg selv. Det hjalp ikke akkurat å gå rundt ute i dag. Blir vel krykker litt til..argh..

Dyregod...hmm... Hvor er du lokalisert?

 

Prøvene hadde vist infeksjon av gule stafylokokker. Antibiotikaen tok vel knekken på det.

Stafylokokker er en helt vanlig bakterie som lever i huden til "alle" mennesker. :wee:

Lenke til kommentar
Okei, med kommentaren om stafylokokkene beviste jeg at jeg ikke kan noenting om medisin. :) Måten legen sa det på fikk meg til å tro at det var noe stygt. Jaja.

Du beskrev "såret" meget dramatisk. Jeg ble da svært nysgjerrig. :wee:

 

Jeg er lokalisert litt utenfor Oslo. Hvordan det?

Har en kolleger som heter Dyregod. :wee:

 

Lykketil!

 

Vaio ;)

 

Gi oss en oppdatering senere!

Lenke til kommentar

Du har hørt om Thorbjørn Egners "Doktor Dyregod"? For ordens skyld, legen min heter ikke det... ;)

 

Men du som tydeligvis leser medisin og har litt greie på det her, er det noe annet jeg kan gjøre enn å sitte med beinet høyt og vente? Jeg er fantastisk lei av gåent kne, og nå sa jo faktisk legen at jeg kunne gå igjen. As if. Hvor lang tid kan sånt egentlig ta?

Lenke til kommentar
Du har hørt om Thorbjørn Egners "Doktor Dyregod"? For ordens skyld, legen min heter ikke det... ;)

 

Men du som tydeligvis leser medisin og har litt greie på det her, er det noe annet jeg kan gjøre enn å sitte med beinet høyt og vente? Jeg er fantastisk lei av gåent kne, og nå sa jo faktisk legen at jeg kunne gå igjen. As if. Hvor lang tid kan sånt egentlig ta?

Det kan jeg ikke si, uten å har lest journalene dine og sett såret.

 

Hvor stor er den? ? x ? x ?mm

Lenke til kommentar

Er det ikke større? jeg trodde vi snakket om et virkelig stort og fælt sår her jeg... forstår at det er ubehagelig, men du ser jo selv at det å gå på foten ikke gikk så bra.

Gule stafylokokker i sår er ikke alltid like greit, hissige bakterier de gule, håper du faktisk har tatt knekken på dem.

Prøv å vent til i morgen eller søndag du og se om hevelsen har gått ned (ikke helt bort men blitt mindre) hvis ikke bør du kanskje be om en ny sårprøve hos legen din litt ut i neste uke. Hold på hevelsen og prøv om du føler noe dunkende (minner om pulsslag), det er i så fall et symptom på betennelse (vil oftest også være rødt, varmt, vondt i tillegg til hevelsen) og du burde komme deg til legen igjen og i alle fall ta en ny sårprøve. Eller tok du kanskje nettopp en når du nettopp var til legen?

 

Hvis det er betryggende hadde jeg en omtrent like stor hevelse på nesen i begynnelsen av uken, tok det med litt grønnsåpevann og bomull (kjærringråd) og nesen var fin igjen neste dag, bare ekstremt tørr hud. Vet ikke om jeg vil anbefale deg grønnsåpevann siden jeg ikke egentlig vet hvorfor dette funket, jeg ville vel derimot latt det være siden det tørket du huden, det hjelper ikke akkurat groprosessen...

Lenke til kommentar

Hvis du hadde den hevelsen min på nesa har du stor nese. :wee: Ble øyemål her.

 

Kneet er varmt, hevelsen er rød, men jeg kjenner ikke den dunkingen du snakker om. Eller, kjenner jeg virkelig godt etter kjenner jeg sikkert det og. Utrolig hva man kan overbevise seg selv om. ;) Tok ingen ny sårprøve hos legen nå, nei.

 

Skal gå på krykker igjen noen dager og se om det hjelper.

Lenke til kommentar

Følg med, kjenn etter dukingen for eksempel en gang daglig, da kommer du deg til lege og får tatt en ny prøve...

 

Nesen var stor ja, men 1 x 3 cm er jo ikke så mye... Hadde nok over 1.5 cm i høyden og duket kraftig. Det gikk fort over uten at jeg var til legen, men i og med at du har hatt infeksjon med gule stafylokokker ville jeg anbealt deg å ta turen innom legen om du merker noe til dunkingen, bare for å forsikre deg om at du ikke ender tilbake igjen til start.

 

Den dunkingen det er snakk om merker du, det er en tydelig dunking som du legger fort merke til om er der eller ikke...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...