Gå til innhold

D700 RAW-filer vises ikke i Aperture


Anbefalte innlegg

Har fått meg D700 og har tatt mine første bilder med kameraet i raw-format. Når jeg importerer dem inn i Aperture (versjon 1.5.6), får jeg beskjed om "unsupported image format". Hva skyldes dette? Har lett litt rundt på nettet om dette, og ser da at mange har problemer med at de ikke får opp thumbnails, men jeg får altså ikke sett bildene i det hele tatt..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nyeste versjon skal ifølge apple funke.

 

About Digital Camera RAW Compatibility Update 2.2

 

This update extends RAW file compatibility for Aperture 2 and iPhoto ’08 for the following cameras:

 

Canon EOS Digital Rebel XS/Kiss Digital F/1000D

Kodak DCS Pro SLR/n

Nikon D700

Olympus EVOLT E-420

Olympus EVOLT E-520

Olympus SP-570

Samsung GX-10

Samsung GX-20

Sony DSLR-A300

Sony DSC-R1

Lenke til kommentar

Akkurat. Takk for tipset, begge to. Det kjekkeste hadde jo vært å fått meg Aperture 2, men det har jeg ikke råd til nå. Lastet ned en trialversjon av Aperture 2 nå.

 

Edit:

 

Når jeg installerer demoversjonen av Aperture2, sier installeren at libraryfilen min må oppdateres for at den skal fungere med Aperture2, og at den ikke kan brukes av Aperture1 etterpå. Er dette trygt? Bør jeg ta kopi av den? Den er 133GB, så det tar jo litt tid. Har jo også vault-filen på en ekstern disk.

Endret av kns
Lenke til kommentar

Beklager, så faktisk ikke den linken. Nå har jeg lastet ned og installert nyeste Camera Raw, og Aperture vil nå vise bildene. Det jeg imidlertid reagerer på, er at raw-filene fra kameraet er mindre i størrelse sammenliknet med raw-filene fra D200. Raw-filene fra D200 lå på omkring 15.6MB, mens disse ligger på rundt 10.6MB. Hva skyldes det?

 

Ellers vil Aperture enda ikke vise thumbnails før man importerer. Bildene vises kun først etter at de er importert. Har lest om at andre også har dette problemet. Mulig det kommer en oppdatering som løser dette..

Lenke til kommentar
et jeg imidlertid reagerer på, er at raw-filene fra kameraet er mindre i størrelse sammenliknet med raw-filene fra D200. Raw-filene fra D200 lå på omkring 15.6MB, mens disse ligger på rundt 10.6MB. Hva skyldes det?

Du kjøre kanskje 12-bit med lossy-komprimering?

 

Ser at kameraet står default på 12bit, ja. Jeg aner ikke hva "lossy" er, forøvrig. Endrer det nå til 14bit, hvilke praktiske konsekvenser vil det få?

Lenke til kommentar
Ser at kameraet står default på 12bit, ja. Jeg aner ikke hva "lossy" er, forøvrig. Endrer det nå til 14bit, hvilke praktiske konsekvenser vil det få?

De praktiske konsekvensene er først og fremst større råfiler. Kanskje, med understrekning av kanskje, kan du få litt mer detaljer i skyggepartier.

 

Med "lossy" mener jeg at du komprimerer råfilene med tap av data. Det er også en mulighet for komprimering av råfilene uten tap av data. Hvor mye av dette tapet som kan merkes i bildet skal være usagt.

Lenke til kommentar

Lightroom 1.4 har/hadde heller ikke support av Nef fra D700, men siden sensoren er den samme som i D3, går det an å omgå dette ved å endre EXIF-data fra D700 til D3. Fila kan da importeres i Lightroom og andre programmer som støtter D3 uten problemer.

 

Renaming av exif kan enkelt gjøres i en batch-operasjon når du kopierer filene fra kamera/minnekort til pc. Si i fra om det er noen som behøver info om dette, så skal jeg se om jeg finner fremgangsmåten.

 

Etter at jeg oppdaterte til Lightroom 2.0 forsvant problemet, da de støtter filer fra D700.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...