Gå til innhold

Windows Vista 64bit, stor windows-mappe, over 18GB?


PC^2020

Anbefalte innlegg

Det har sseg slik at jeg bygde meg en ny ganske bra stasjonær maskin for ganske nøyaktig et år siden.

 

Quad core 2,4Ghz

S-ATA DVD-brenner

500GB Seagate S-ATA2

2048MB ddr2 pc6400

GF 8600 GTS

Windows Vista 64x

 

I løpet av tia som har gått så har det blitt mindre og mindre plass på C:-partisjonen (20gb). Har ikke installert en dritt på disken, KUN windows!

 

Kan heller ikke markere filer i Windows lenger. Finner ingen steder at det er deaktivert heller!

 

Nå tar windowsmappa 18,5GB uten at jeg har gjort noe. Har prøvd å kjøre diskoppdryddning, det hjelper nada vil jeg påstå.

post-30995-1222514330_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
det er nok oppdateringene til vista som har brukt mer og mer plass tenker jeg. min OS partisjon med bare windows installert har passert 20GB.

 

 

Det er WinSXS-mappa som tar 12GB, hvordan får man slettet innholdet..? Får ikke installert servicepack 1 fordi det er rett og slett for mye bugs til at jeg kan installere SP1, ganske bra opplegg.. Det står at jeg må ha 9gb ledig på partisjonen.

Lenke til kommentar

Sjekk diskbruk av skyggekopier og restore points med en admin cmd prompt og VSSadmin

 

List først bruken med:

vssadmin list ShadowStorage /for=C:

 

Slett alt med:

Diskopprydding + OK

Trykk på more/flere/mere tabben

og velg i denne skyggekopier og system gjenoppretting

 

Gjør du dette har du slettet 15% brukt filplass . Eks er partisjonen 30GB blir inntil 4,5GB slettet.

 

Merk! Å lage for liten OS partisjon straffer seg alltid før eller siden. 20GB er alt for lite . WinXS kan du ikke slette noe fra . 30-40GB er minimum for Vista , man bør helst sette av mere enn det også.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

http://www.winvistaclub.com/f16.html

Her står det om mappen.

Har testet Tiny Vista Rev02, der er hele mappen, untatt 2 filer slettet.. da tar mappen under en mb på en fersk installasjon.

 

Fra retestrak forumet:

The following two files NEED TO BE KEPT in "WINDOWS\winsxs\Backup"

for Windows Update to work...

 

x86_microsoft-windows-w..ient-core.resources_31bf3856ad364e35_6.0.6000.16386_en-us_02200873e1481824.manifest

x86_microsoft-windows-w..ient-core.resources_31bf3856ad364e35_6.0.6000.16386_en-us_02200873e1481824_wuaueng.dll.mui_297f975d

 

Of the 1800 or so files in "WINDOWS\winsxs\Backup", only the above two

files were kept. This saves a lot of time when Vista is installing.

Endret av GSM
Lenke til kommentar

Du skal være forsiktig med å slette noe av inneholdet i Winsxs mappen.

 

Windows lager her kopier av dll filer etc. for at det ikke skal bli konflikter når flere programmer forsøker å bruke den samme filen.

 

Du kan for øvrig finne noe ekstra info. her

 

Du bør ikke fjerne filer manuelt fra Winsxs mappen da dette kan gå ut over stabiliten til systemet ditt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...